Inlägg från: Kakan71k |Visa alla inlägg
  • Kakan71k

Kan Robinul påskynda döendet??

Jaha, då var det jag här igen.Nu har Pappa dött i lunginflammation..

Alla på boendet inkl ssk och läkare, tyckte att det gick snabbt.

Jag satt hos honom de sista 6 timmarna.Sista par timmarna hörde jag hur saliv hade samlats bak i halsen och jag ringde på beredskapssk som sa man kunde ge Robinul.

Ca 30 min efter den injektionen dog Pappa.

Jag frågade läkaren idag om det gått så snabbt pga detta, men hon sa nej.

Nu läser jag på FASS att det kan ge hjärtarytmi!!!

Ingen sa detta! Beredskapssk frågade inte om Pappa hade hjärtproblem.

Ni som arbetar inom vården, har ni hört/ nån erfarenhet av Robinul??

Hälsn

Ledsen ts

• Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??
  • Kakan71k

Tack, det kan man tycka, om det inte var så att jag försökte gå dit min bror desperat och han kom aldrig.

Jag var tvungen att berätta för pappa att hans soninte kommer förrän på morgonen( detta var mitt i natten)..

• Kakan71k

Ok, tack så mycket Anonym(ssk)!

Men du menar att för en med trött hjärta så kan en liten dos Robinul vara avgörande och få patienten att tippa över? Helt oerhört att ingen informerade mig..

• Kakan71k

Tack så mycket, Andiie! Ja, det är inget att göra åt..

Men jag hoppas att det var som du skrev att han var redo..från att ha varit oseende med öppna ögon, så såg han plötsligt rakt på mig med sån kärlek och frid i blicken och en tår rann från ögat.Så slutade han bara andas med blicken i min.Jag är oerhört glad för detta.

Jag bara hoppas att jag inte medverkade till att han inte orkade hålla ut längre..

• Kakan71k

Tack. Men vad jag såg i hans blick kan bara jag veta, (ta inte illa upp).

Vad jag oroar mig för är att Robinulen puttade honom över kanten när han låg och ville hålla ut tills min bror behagade komma.

• Kakan71k

Någon mer som har erfarenhet el kunskap om Robinul i palliativ vård? Kan det påskynda döendet?

Och jag som blev lugn när jag fick veta att det inte innehöll morfin....nu kunde inte pappa hålla ut längre, kanske pga Robinulen, och han fick aldrig ta farväl av sin son...

• Kakan71k

Tack ska ni ha! Men Tiina87, att personer som inte är i terminalt skede kan tåla Rubinol är inte konstigt.

Jag talar ju om min Far som var döende och hade oseende blick och andningsuppehåll.

Men tack för att ni svarar, jag är mkt tacksam för era svar<3

• Kakan71k

Tack så mkt, Fru Ve! Jag läste dock på FASS efter, att en vanlig biverkning är hjärtarytmi:(...

• Kakan71k

Tack ska ni ha. Jag har inte skyllt på vårdpersonalen.

Jag har sagt att det är viktigt att ge information till anhöriga vad dom ger, effekt och ev biverkningar.

Enligt Fass är hjärtarytmi en vanlig biverkan.

• Kakan71k

Tack Tiina, nej de bodde inte på samma boende.

Jag har släpot traumat kring min mammas död och accepterat vad som hände.

• Kakan71k

?Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.?

Tiina, hur vet du att dom patienter som fått Robinul inte fått arytmier?

• Kakan71k

Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.

Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.

Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(

• Kakan71k

Tack ska ni ha för era svar!

Min pappa hade långsam hjärtrytm i sig själv, det vet jag att flera läkare sagt, men det utreddes aldrig.

Har man inte snabb puls när man ligger för döden?

Om jag nu lägger ihop detta, om jag förstår er rätt, så saktar Rubinol ner hjärtrytmen?

Är det riktigt, långsam hjärtrytm hänger ihop med ökad puls, eller?

• Kakan71k

Tack herr Muffins.Ja jag är orolig att min fars hjärta lade av pga Robinulen och detta gjorde att han aldrig fick träffa sin son innan han dog.

• Kakan71k

Tack. Jag har även fått ett antal svar att det visst påverkar hjärtrytmen också..

Jag kommer antagligen aldrig att få veta.

Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??