Inlägg från: Anonym (inte ditt fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte ditt fel)

Kan Robinul påskynda döendet??

Kakan71k skrev 2018-10-05 20:01:17 följande:
    Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.

Tiina, hur vet du att dom patienter som fått Robinul inte fått arytmier?
    Det är "vanligt" med hjärtklappning (ändå få som får det), vilket man likväl kan få av astmamedicin, en kopp kaffe, en snus eller något annat läkemedel. Detta lugnar ner sig efter ett tag och tar inte livet av någon. Om möjligt kan det ev höja blodtrycket tillfälligt för någon som ligger för lågt i tryck.

Alla läkemedel har biverkningar och när de blir godkända att ges under vissa förhållanden har man studerat att vinsten med att ge dem är högre än riskern. Då skulle det snarast  vara oetiskt att låta bli.

Dessutom vet du ju att ssk själv bestämmer om något läkemedel skall ges. De lyssnar inte bara på dig utan gör en egen bedömning. Håller de med dig får han medicin. Håller de inte med får han inget.
  • Anonym (inte ditt fel)
    Kakan71k skrev 2018-10-06 14:25:27 följande:

Tack ska ni ha för era svar!

Min pappa hade långsam hjärtrytm i sig själv, det vet jag att flera läkare sagt, men det utreddes aldrig.

Har man inte snabb puls när man ligger för döden?

Om jag nu lägger ihop detta, om jag förstår er rätt, så saktar Rubinol ner hjärtrytmen?

Är det riktigt, långsam hjärtrytm hänger ihop med ökad puls, eller?

Nej, robinul saktar inte ner hjärtrytmen. Han dog inte pga robinul utan han dog i ett bättre skick tack vare robinulen.
Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??