Kan Robinul påskynda döendet??
Nej, det påskyndar inte döden.
Där jag jobbar har vi dem som står på Robinul vid behov alltid utan att de är terminal eller palliativa.
Nej, det påskyndar inte döden.
Där jag jobbar har vi dem som står på Robinul vid behov alltid utan att de är terminal eller palliativa.
Tack ska ni ha! Men Tiina87, att personer som inte är i terminalt skede kan tåla Rubinol är inte konstigt.
Jag talar ju om min Far som var döende och hade oseende blick och andningsuppehåll.
Men tack för att ni svarar, jag är mkt tacksam för era svar<3
Någon mer som har erfarenhet el kunskap om Robinul i palliativ vård? Kan det påskynda döendet?
Och jag som blev lugn när jag fick veta att det inte innehöll morfin....nu kunde inte pappa hålla ut längre, kanske pga Robinulen, och han fick aldrig ta farväl av sin son...
Precis så är det! Palliativ vård går ut på att lindra symtom utan att varken förlänga eller skynda på förloppet.
Tack så mkt, Fru Ve! Jag läste dock på FASS efter, att en vanlig biverkning är hjärtarytmi:(...
Riktigt bra skrivit! Bättre att pappan fick somna in lugnt än att kanske behöva dö i plågor,ångest för att vänta på sonen som tydligen ej hade tid att komma. Sluta lägg skulden på vårdpersonalen de jobbar för patientens bästa och inte på att vänta på en son som tydligen inte kommer
TS, du behöver få prata med en psykolog och få bearbeta båda dina föräldrars död och det ångesten det har medför för dig. Det är inte bra att tro att de dog av för myclet Robinul och för mycket morfin. Sedan behöver du ockaå boka in ett möte med ssk och läkaren som ansvarade för vården av din far.
Var det samma boende de borde på? Då kanske du kan ta upp dina frågor ang din mors död också.
[quote=79111279][quote-nick]Tiina87 skrev 2018-10-04 20:34:40 följande:[/quote-nick]Folk som inte accepterar att deras nära anhörig har gått pga att kroppen/hjärtat inte orkade mår inte bra och skyller då gärna på
vårdpersonalen. Det är inget ovanligt.[/
Ja jag har läst de andra kommentarerna och förstått att det ligger mer bakom detta inlägg än att bara undran om robinuls verkan på patienter
Tack ska ni ha. Jag har inte skyllt på vårdpersonalen.
Jag har sagt att det är viktigt att ge information till anhöriga vad dom ger, effekt och ev biverkningar.
Enligt Fass är hjärtarytmi en vanlig biverkan.
Tack Tiina, nej de bodde inte på samma boende.
Jag har släpot traumat kring min mammas död och accepterat vad som hände.
Kakan71k klandrar sig själv och inte vårdpersonalen. Hon känner sig skyldig för att hon uppmärksammade personalen på föräldrarnas tillstånd/försämring och att det ledde till en medicinering som hon fruktar förkortade föräldrarnas liv. Det i sin tur ger henne skuldkänslor trots att det givetvis inte alls är ts som bestämde något som helst om vilken medicin som skulle ges och när och i vilken dos.
Ja?
Och jag förtydligade att så alltså verkligen inte är fallet när det gäller ts. Förstår du? Tråden är ju Kakans och handlar om henne.
Jag har som sagt läst hennes andra trådar och min uppfattning är den jag redovisade ovan.
?Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.?
Tiina, hur vet du att dom patienter som fått Robinul inte fått arytmier?
Det är "vanligt" med hjärtklappning (ändå få som får det), vilket man likväl kan få av astmamedicin, en kopp kaffe, en snus eller något annat läkemedel. Detta lugnar ner sig efter ett tag och tar inte livet av någon. Om möjligt kan det ev höja blodtrycket tillfälligt för någon som ligger för lågt i tryck.
Alla läkemedel har biverkningar och när de blir godkända att ges under vissa förhållanden har man studerat att vinsten med att ge dem är högre än riskern. Då skulle det snarast vara oetiskt att låta bli.
Dessutom vet du ju att ssk själv bestämmer om något läkemedel skall ges. De lyssnar inte bara på dig utan gör en egen bedömning. Håller de med dig får han medicin. Håller de inte med får han inget.
Det är intressant det där, att människor plötsligt i det sista, från att vara allmänt påverkade och okontaktbara, blir helt klara och närvarande, typ fridfulla. Det lät som ett väldigt värdefullt ögonblick. Den där friden och kärleken du berättar om talar nog för sig, tror du inte det? Att det var rätt tid för honom att gå. Sen är det en annan fråga att det kändes för tidigt för dig. För de flesta är det alltid för tidigt när någon de älskar går.
Men mitt jobb är egentligen inte att försöka övertyga dig. Det här är din sorg och jag tycker att du ska låta alla känslor få komma och låta det ta all den tid det behöver. stod han dig nära?
Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.
Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.
Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(
Du verkar iofs redan ha bestämt dig för att det var Robinulet som tog livet av din far men jag ger mig ändå på ett försök att ge dig en annan bild.
Jag har arbetat som anestesisjuksköterska i många år och söver mestadels svårt sjuka och gamla patienter som ska göra stora och riskabla ingrepp. Robinul är ett väldigt vanligt läkemedel och det är nästan ovanligt att vi INTE ger det, framför allt i början av själva nersövningen då många får långsam puls av anestesiläkemedlena. Alla mina patienter är hjärtövervakade konstant och jag har ALDRIG sett någon få arytmi på grund av robinul. Jag har däremot sett vissa patienter bli av med en arytmi efter att de fått robinul eftersom den tillfälligt ökade pulsen inte ger utrymme för extraslagen. Dvs patienten har haft extraslag som utlösts från andra ställen i hjärtat än i sinusknutan och när pulsen ökar av robinulet så hinner inte dessa extraslag uppkomma. Robinul anses som ett "snällt" läkemedel när det gäller att öka pulsen och väljs framför t.ex. atropin ffa till gamla och "klena" patienter. Jag frågade en anestesiläkare en gång hur mycket robinul man egentligen kunde ge under en operation och hans svar var: tills du blir trött i tummen... Det säger en del tycker jag.
Hoppas du kommer till ro med att din far dog för att han var redo att dö och inte för att han tippades över kanten av något.
Tack herr Muffins.Ja jag är orolig att min fars hjärta lade av pga Robinulen och detta gjorde att han aldrig fick träffa sin son innan han dog.