Inlägg från: Anonym (anestesissk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anestesissk)

Kan Robinul påskynda döendet??

Kakan71k skrev 2018-10-06 08:36:51 följande:

Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.

Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.

Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(

Du verkar iofs redan ha bestämt dig för att det var Robinulet som tog livet av din far men jag ger mig ändå på ett försök att ge dig en annan bild. 

Jag har arbetat som anestesisjuksköterska i många år och söver mestadels svårt sjuka och gamla patienter som ska göra stora och riskabla ingrepp. Robinul är ett väldigt vanligt läkemedel och det är nästan ovanligt att vi INTE ger det, framför allt i början av själva nersövningen då många får långsam puls av anestesiläkemedlena. Alla mina patienter är hjärtövervakade konstant och jag har ALDRIG sett någon få arytmi på grund av robinul. Jag har däremot sett vissa patienter bli av med en arytmi efter att de fått robinul eftersom den tillfälligt ökade pulsen inte ger utrymme för extraslagen. Dvs patienten har haft extraslag som utlösts från andra ställen i hjärtat än i sinusknutan och när pulsen ökar av robinulet så hinner inte dessa extraslag uppkomma. Robinul anses som ett "snällt" läkemedel när det gäller att öka pulsen och väljs framför t.ex. atropin ffa till gamla och "klena" patienter. Jag frågade en anestesiläkare en gång hur mycket robinul man egentligen kunde ge under en operation och hans svar var: tills du blir trött i tummen... Det säger en del tycker jag. 

Hoppas du kommer till ro med att din far dog för att han  var redo att dö och inte för att han tippades över kanten av något. 
  • Anonym (anestesissk)
    Kakan71k skrev 2018-10-06 14:55:17 följande:

Tack herr Muffins.Ja jag är orolig att min fars hjärta lade av pga Robinulen och detta gjorde att han aldrig fick träffa sin son innan han dog.

Robinul påverkar hjärtats rytm genom att ÖKA den en kortare stund. Puls och hjärtrytm är samma sak. Vissa som ligger för döden har snabb puls, andra har långsam, det beror helt på anledningen till att man håller på att dö. 

Det är YTTERST OSANNOLIKT att din far dog på grund av robinulen. 
Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??