• Äldre 4 Oct 10:32
    42262 visningar
    82 svar
    82
    42262

    Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!

    Hej på er !

    För några veckor sedan kontaktade jag min bm få jag inte längre stod ut med klådan, främst nattetid. Fick tavegyl utskrivet och prover togs.

    Förra veckan ringde hon och berättade att mitt gallsyreprov var något högt (13), en läkare på förlossningen ordinerade ursofalk som jag skulle börja med direkt.

    Hade inte läst så mycket om just hepatos som diagnosen blev, men när jag gjorde det så ser jag bara vanligt med prematur födsel. Igångsättning v36-38 . Osv osv. Har förstått att det i slutet kan bli en risk för barnet om värdena är för höga.

    Min klåda har blivit mycket bättre. Så jag antar att mina värden också ser bättre ut? Ska dit nästa vecka och ta nya.

    Jag går in i v 27 idag så enligt läkaren är det ganska tidigt.

    Hur vanligt är det att värden stiger igen i slutet av grav? Kan jag räkna med att det kommer tillbaka? Min barnmorska visste inte så mycket alls om hepatos och nu d3 inte svara på alla frågor..

    Någon mer med hepatos? ????

  • Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!
  • Äldre 4 Oct 11:00
    #1

    Trådstartaren- Hepatos/Gravidklåda är ärftligt och det är mycket stor risk att har man haft det i en graviditet, så kommer det tillbaka vid nästa graviditet.

    Läs mer på tex 1177. se

  • Äldre 4 Oct 11:35
    #2
    UndrandeSökare skrev 2018-10-04 11:00:07 följande:

    Trådstartaren- Hepatos/Gravidklåda är ärftligt och det är mycket stor risk att har man haft det i en graviditet, så kommer det tillbaka vid nästa graviditet.

    Läs mer på tex 1177. se


    Har läst allt jag hittat på Google. Typ.

    Men Kan det komma och gå under en och samma grav? Hur stor är risken att det kommer tillbaka i slutet av grav om det nu försvinner?
  • Äldre 4 Oct 11:50
    #3
    MammaLycka86 skrev 2018-10-04 11:35:25 följande:

    Har läst allt jag hittat på Google. Typ.

    Men Kan det komma och gå under en och samma grav? Hur stor är risken att det kommer tillbaka i slutet av grav om det nu försvinner?


    Det måste du fråga din läkare om hur stor risken är. Men så länge som du fortsätter med medicinen så borde det hålla sig under kobtroll. Slutar du med medicinen så kan problemet komma tillbaka.

    I vissa fall måste man förlösa barnet i förtid eftersom det har tyvärr hänt att barn dött i magen pgr av syrebrist orsakad av hepatos.

    Hoppas fortsättingen av din graviditet går bra.
  • Äldre 4 Oct 11:51
    #4

    Jag hade lite lägre värden än dig men ändå förhöjda. Fick det i v 15 tror jag. Mina värden låg på samma nivå resten av graviditeten så de behöver inte öka i slutet. Jag fick ta prover 1 gång i veckan.

  • Äldre 4 Oct 12:18
    #5
    BragoP skrev 2018-10-04 11:51:42 följande:

    Jag hade lite lägre värden än dig men ändå förhöjda. Fick det i v 15 tror jag. Mina värden låg på samma nivå resten av graviditeten så de behöver inte öka i slutet. Jag fick ta prover 1 gång i veckan.


    Vad skönt att höra, då kanske jag också har den turen

    Enligt barnmorskan ska jag förmodligen äta medicinen graviditeten ut ..
  • Äldre 4 Oct 21:44
    #6

    Någon mer ?

  • Äldre 5 Oct 07:29
    #7

    Jag har haft hepatos med alla mina tre barn. Min mamma hade det också och även min kusin så det är ärftligt. För mig startade det också ganska tidigt i graviditeten (runt v 27) för alla barnen.

    Med första barnet fanns det ännu inte riktigt nån bra medicin så jag hade en fruktansvärd klåda under många veckor. Sov knappt något. Till sist blev mina levervärden så höga så de beslöt att förlösa henne i v 36+1. Trots allt gick allting riktigt fint och direkt efter förlossningen sjönk mina värden till normala. Min dotter mådde också bra och vi fick åka hem ganska snart efter det.

    Med andra graviditeten fick jag ordinerat en medicin som fungerade riktigt bra. Hepatosen kom i v 27 men tack vare medicineringen höll sig levervärdena ganska stabila (dock rejält förhöjda). Då hade jag ingen klåda alls och mådde ganska bra. Trots det blev jag igångsatt eftersom risken både för mamma och barn ökar ju längre graviditeten fortskrider. Andra barnet är född 37+5. Både han och jag mådde prima (och förlossningen gick bra) så vi kom hem ett par dagar senare.

    Sista graviditeten blev ungefär som min andra eftersom jag fick samma medicin utskriven. Tyvärr råkade jag i v 35 få vinterkräksjukan så jag klarade inte av att ta medicinen under några dagar (eller jag tog medicinen, men den kom upp igen). På grund av det sköt levervärdena i höjden och jag blev igångsatt igen. Han blev född v 35+5 och var tvungen att stanna på neonatalavdelningen i två veckor. Men det gick bra det också och idag är han ett friskt litet yrväder.

    Så var inte orolig. Om du är under kontroll så är det en graviditetssjukdom som man klarar av att hantera idag.

  • Äldre 10 Oct 09:05
    #8

    Jag är i v 21 och har nu börjat få outhärdlig klåda i handflatorna och fotsulorna, imorgon ska jag lämna blodprov på gallsyrorna och bilirubin. 
    Men jag har haft hepatos innan så jag är helt inställd på att det är förhöjda värden även nu. 

    Mina värden hölls under kontroll med Ursofalk förra gången, men mot v 35 började värdena stiga ändå så att jag blev igång v 36. Då var jag helt utmattad efter att ha sovit så dåligt samt att värdena steg väldigt mycket mot slutet. 

    Sirifi: vilken medicin fick du som hjälpt dig?

  • Äldre 15 Oct 07:28
    #9
    iris19 skrev 2018-10-10 09:05:59 följande:

    Jag är i v 21 och har nu börjat få outhärdlig klåda i handflatorna och fotsulorna, imorgon ska jag lämna blodprov på gallsyrorna och bilirubin. 

    Men jag har haft hepatos innan så jag är helt inställd på att det är förhöjda värden även nu. 

    Mina värden hölls under kontroll med Ursofalk förra gången, men mot v 35 började värdena stiga ändå så att jag blev igång v 36. Då var jag helt utmattad efter att ha sovit så dåligt samt att värdena steg väldigt mycket mot slutet. 

    Sirifi: vilken medicin fick du som hjälpt dig?


    Jag lider med dig! Klådan går inte ens att föreställa sig om man inte upplevt den..

    Jag ska ta nya prover idag , klådan är mycket bättre än för några veckor sedan men den finns fortfarande där.

    Är det bara nattetid du har klåda?

    Är det vanligt att värdena stiger i slutet?
  • Äldre 15 Oct 07:28
    #10
    iris19 skrev 2018-10-10 09:05:59 följande:

    Jag är i v 21 och har nu börjat få outhärdlig klåda i handflatorna och fotsulorna, imorgon ska jag lämna blodprov på gallsyrorna och bilirubin. 

    Men jag har haft hepatos innan så jag är helt inställd på att det är förhöjda värden även nu. 

    Mina värden hölls under kontroll med Ursofalk förra gången, men mot v 35 började värdena stiga ändå så att jag blev igång v 36. Då var jag helt utmattad efter att ha sovit så dåligt samt att värdena steg väldigt mycket mot slutet. 

    Sirifi: vilken medicin fick du som hjälpt dig?


    Jag lider med dig! Klådan går inte ens att föreställa sig om man inte upplevt den..

    Jag ska ta nya prover idag , klådan är mycket bättre än för några veckor sedan men den finns fortfarande där.

    Är det bara nattetid du har klåda?

    Är det vanligt att värdena stiger i slutet?
Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!