• MammaLycka86

Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!

Hej på er !

För några veckor sedan kontaktade jag min bm få jag inte längre stod ut med klådan, främst nattetid. Fick tavegyl utskrivet och prover togs.

Förra veckan ringde hon och berättade att mitt gallsyreprov var något högt (13), en läkare på förlossningen ordinerade ursofalk som jag skulle börja med direkt.

Hade inte läst så mycket om just hepatos som diagnosen blev, men när jag gjorde det så ser jag bara vanligt med prematur födsel. Igångsättning v36-38 . Osv osv. Har förstått att det i slutet kan bli en risk för barnet om värdena är för höga.

Min klåda har blivit mycket bättre. Så jag antar att mina värden också ser bättre ut? Ska dit nästa vecka och ta nya.

Jag går in i v 27 idag så enligt läkaren är det ganska tidigt.

Hur vanligt är det att värden stiger igen i slutet av grav? Kan jag räkna med att det kommer tillbaka? Min barnmorska visste inte så mycket alls om hepatos och nu d3 inte svara på alla frågor..

Någon mer med hepatos? ????

• Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!
  • MammaLycka86
    sussjohansson skrev 2018-10-29 14:44:32 följande:

Jag var till specmödravården förra veckan och fick prata med en bra läkare. Mina värden låg kring 16 förra veckan men hon bedömer det ändå som en Hepatos och tänker att en igångsättning lär vara på sin plats. Och hon ville även skriva en sjukskrivning redan då men jag ska härda ut denna vecka så har jag mindre praktik att ta igen sedan men just nu känns det mörkt...

Tar de levervärden på er också? Läkaren menade att det var de som var oroväckande och inte gallsyrorna, förstår ingenting? Medan läkarna sa i förra graviditeten att det var Bilirubinet som var farligt om det var högt? Fattar ingenting.

Det enda som jag har upplevt lindra när det kliar som MEST intensivt är helt klart att duscha fötter och händer i kallt vatten. Annars hjälper verkligen ingenting. Har klåda precis över hela kroppen dagtid, kan fan inte koncentrera mig på någonting. Och HUMÖRET ska vi inte ens tala om, fy vad jag har dåligt humör :( 

Jag vet glatt de tagit leverproverna också men det ända de pratat om är gallsyrorna ..

Hade ju heller inte höga värden men diagnosiserades endå också med hepatos.

Jag har inte fattat riktigt vad de baserar en igångsättning på.. höga värden såklart. Men även av humanitära skäl verkar det som vilket känns skönt eftersom mina inte är jättehöga men olidligt emellanåt .

Nu är det dock bättre igen. Två veckor vidrigt och två veckor bra. Jättekonstigt. Risken finns väl att det sticker iväg mot slutet igen..

Blev du insatt på ursofalk?

Hoppas det vänder för dig . Hur långt har du kvar?

Går in i v 31 på onsdag. Imorn ska jag på ultraljud för att mäta vart moderkakan ligger samt tillväxt ul.. det är ju inte bara ett orosmoment om må säger så..
  • sussjohansson
    MammaLycka86 skrev 2018-10-29 16:31:36 följande:
    Jag vet glatt de tagit leverproverna också men det ända de pratat om är gallsyrorna ..

Hade ju heller inte höga värden men diagnosiserades endå också med hepatos.

Jag har inte fattat riktigt vad de baserar en igångsättning på.. höga värden såklart. Men även av humanitära skäl verkar det som vilket känns skönt eftersom mina inte är jättehöga men olidligt emellanåt .

Nu är det dock bättre igen. Två veckor vidrigt och två veckor bra. Jättekonstigt. Risken finns väl att det sticker iväg mot slutet igen..

Blev du insatt på ursofalk?

Hoppas det vänder för dig . Hur långt har du kvar?

Går in i v 31 på onsdag. Imorn ska jag på ultraljud för att mäta vart moderkakan ligger samt tillväxt ul.. det är ju inte bara ett orosmoment om må säger så..
    Men vad skönt om det kan vara lindrigare stunder emellanåt, då kanske du orkar med bättre :)

Jo jag är insatt på ursofalk, tar fyra tabletter om dagen. Det hjälper dock inte klådan alls, tycker bara att det blir värre och värre för var dag som går. 

Jag är i v34 (33+1) idag så har en bit kvar att gå. Hoppas innerligt på att det drar igång av sig själv lite tidigare eller att det blir en igångsättning. Känner mig sjukt låg på grund av detta. 

Har moderkakan legat konstigt tidigare? Var också på UL för tillväxten för två veckor sedan, bebis beräknades vara lite liten men inget annat oroväckande som tur var. 
  • sholof
    sussjohansson skrev 2018-10-29 14:44:32 följande:
    Tar de levervärden på er också? Läkaren menade att det var de som var oroväckande och inte gallsyrorna, förstår ingenting? Medan läkarna sa i förra graviditeten att det var Bilirubinet som var farligt om det var högt? Fattar ingenting.

Det enda som jag har upplevt lindra när det kliar som MEST intensivt är helt klart att duscha fötter och händer i kallt vatten. Annars hjälper verkligen ingenting. Har klåda precis över hela kroppen dagtid, kan fan inte koncentrera mig på någonting. Och HUMÖRET ska vi inte ens tala om, fy vad jag har dåligt humör :( 
    Jag känner lite att din läkare nog inte riktigt har koll på läget. På mig tar vi Gallsyrorna och Bilirububin. Det är gallsyrorna som de går efter om de är höga, det är de som kan vara farligt för fostret om de är för höga. 
    Kyla hjälper oxå för mig, vet att jag hade kalla, blöta handdukar runt fötterna förra gången jag var gravid. Samt ett kallt vattenbad vid sängen på natten om jag vaknade och det  kliade för mycket. 
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • iris19

4 tabletter Ursofalk har jag oxå, det är väl maxdosen? 

Jag har fått lite lindring nu iaf. Det kliar fortfarande över hela kroppen, men nu så är det inte lika intensivt under fötter o så, utan mer över allt :)

Ja jag blev igångsatt mycket pga hur jag mådde, jag var verkligen en zoombie de sista veckorna. Sen så var det skönt så här i efterhand att de satte igång mig eftersom mina värden gick upp så mycket på slutet. 

Jag som haft hepatos 2 gånger innan har inte alls fått höra att det skulle vara bilirubinen som är det farliga. 
    Visst tar dom prov på bilirubin och gallsyrorna, men i mina tidigare graviditeter så är det gallsyrorna som varit det avgörande. 
    Något leverprov har de inte gjort på mig än, om inte annat ska jag begära att de gör det sen när bebisen är född. 

Har gått in i v 23 nu, så räknar att det är 13 veckor kvar nu :)
    Ska på tillväxtultraljud nästa veckan, så det ska bli spännande att se om hon växer som hon ska. 

• sussjohansson

Precis hemkommen efter ett nytt läkarbesök. Mina gallsyror har stigit till 36 från 16 på en vecka... Hade en annan läkare som sa att det är ju såklart gallsyrorna man går efter. Ska ta nya prover på måndag och är de över 40 så ska vi ta ställning till vad vi ska göra här näst, är i fulla vecka 34 på söndag... Känner en oro över bebis och att proverna stigit ännu mer. Vet inte om det kan bli aktuellt med igångsättning redan nu eller vad de kan tänkas välja att göra? Läkaren sa att värden över 40 innebär en risk för bebisen och jag vill verkligen inte att någonting ska hända med bebisen.

Käkar ju redan 1x4 250mg urosfalk... Vilket är maxdos. Om värdena stiger trots det, vad blir härnäst? Usch så jobbigt!

Sjukskrivning på måndag, känns skönt att få varva ner och fokusera på bebis och måendet. 

• MammaLycka86
    sussjohansson skrev 2018-10-29 19:25:58 följande:

Men vad skönt om det kan vara lindrigare stunder emellanåt, då kanske du orkar med bättre :)

Jo jag är insatt på ursofalk, tar fyra tabletter om dagen. Det hjälper dock inte klådan alls, tycker bara att det blir värre och värre för var dag som går. 

Jag är i v34 (33+1) idag så har en bit kvar att gå. Hoppas innerligt på att det drar igång av sig själv lite tidigare eller att det blir en igångsättning. Känner mig sjukt låg på grund av detta. 

Har moderkakan legat konstigt tidigare? Var också på UL för tillväxten för två veckor sedan, bebis beräknades vara lite liten men inget annat oroväckande som tur var. 

Okej. Jag har också 4 tabletter om dagen.. Men det går ju som sagt upp och ner.. hade några bra dagar i helgen. Tog prover i onsdags och sen dess har det varit vidrigt.. Så ska bli intressant att se vad svaret blir..

Jag lider så mer er .. förstår din oro. Jag känner lika. Fortsätter klådan kommer jag propsa på igångsättning.. Jag orkar ingenting. Är helt slut. Och då är jag i v 31 nu.. Hur ska de se ut om någon månad ? Kommer vara förstörd . Har dessutom ett hb på 100som säkert gör sitt också. Och visst känner man sig låg ... man blir ju galen. Och då har jag inte haft högre värden än 20. Men jag hoppas verkligen att man kan få igångsättning av humanitära skäl även om värden är låga om det ska vara såhär...

Ja precis. Haft en föreliggande moderkaka . Den ligger inte för nu men hon kunde inte säga hur långt ifrån den var så ska tillbaka igen om några veckor. Den måste vara minst 2 cm ifrån..

Tuölväxtkurvan såg bra ut. Låg 3% över och beräknas i dagsläget väga 3500 i v 40. Så det känns skönt .
  • MammaLycka86
    sussjohansson skrev 2018-10-31 12:42:56 följande:

Precis hemkommen efter ett nytt läkarbesök. Mina gallsyror har stigit till 36 från 16 på en vecka... Hade en annan läkare som sa att det är ju såklart gallsyrorna man går efter. Ska ta nya prover på måndag och är de över 40 så ska vi ta ställning till vad vi ska göra här näst, är i fulla vecka 34 på söndag... Känner en oro över bebis och att proverna stigit ännu mer. Vet inte om det kan bli aktuellt med igångsättning redan nu eller vad de kan tänkas välja att göra? Läkaren sa att värden över 40 innebär en risk för bebisen och jag vill verkligen inte att någonting ska hända med bebisen.

Käkar ju redan 1x4 250mg urosfalk... Vilket är maxdos. Om värdena stiger trots det, vad blir härnäst? Usch så jobbigt!

Sjukskrivning på måndag, känns skönt att få varva ner och fokusera på bebis och måendet. 

Åh.. Jag vet faktiskt inte. Men det känns ju som att en igångsättning kan vara aktuell då.. för vad mer kan de göra?

Skönt att du ska vara sjukskriven iaf. Det kan nog vara på sin plats.

Hoppas du mår okej?
  • MammaLycka86
    iris19 skrev 2018-10-30 18:44:41 följande:

4 tabletter Ursofalk har jag oxå, det är väl maxdosen? 

Jag har fått lite lindring nu iaf. Det kliar fortfarande över hela kroppen, men nu så är det inte lika intensivt under fötter o så, utan mer över allt :)

Ja jag blev igångsatt mycket pga hur jag mådde, jag var verkligen en zoombie de sista veckorna. Sen så var det skönt så här i efterhand att de satte igång mig eftersom mina värden gick upp så mycket på slutet. 

Jag som haft hepatos 2 gånger innan har inte alls fått höra att det skulle vara bilirubinen som är det farliga. 

Visst tar dom prov på bilirubin och gallsyrorna, men i mina tidigare graviditeter så är det gallsyrorna som varit det avgörande. 

Något leverprov har de inte gjort på mig än, om inte annat ska jag begära att de gör det sen när bebisen är född. 

Har gått in i v 23 nu, så räknar att det är 13 veckor kvar nu :)

Ska på tillväxtultraljud nästa veckan, så det ska bli spännande att se om hon växer som hon ska. 

Det skumma är att jag aldrig haft klåda under händer eller fötter. Men resten utav kroppen..

Hoppas tabletterna gör lite verkan nu så du får vila.

Åh då har du långt kvar .. min klåda började också mellan v 22-24 Så jag vet hur det är .. bara tanken på den långa tid man har kvar kan man bli galen utav..

Hoppas tillväxt ul går bra .. Så mysigt att få se den lilla ..

Har ni namn klara?
  • iris19

Jag kollade i mina gamla journaler,min första graviditet hade jag i vecka 34 värde på 33, en vecka senare var det 81....trots fulldos ursofalk. 
    Tyvärr tar ju provsvaren 5 arbetsdagar typ, så därför visste vi inte att värdena var 81 när jag blev igångsatt v 36+0. 
    När ska du ta nya prover? Tror att du max får vänta till v 36 om det inte blir värre. 
  • iris19

Jag kollade i mina gamla journaler,min första graviditet hade jag i vecka 34 värde på 33, en vecka senare var det 81....trots fulldos ursofalk. 
    Tyvärr tar ju provsvaren 5 arbetsdagar typ, så därför visste vi inte att värdena var 81 när jag blev igångsatt v 36+0. 
    När ska du ta nya prover? Tror att du max får vänta till v 36 om det inte blir värre. 
Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!