• Snark123

Samhälle 1b

Någon som kan hjälpa till med dessa frågor? 

c) Sverige är en typisk blandekonomi. Men hur har fördelningen av plan- respektive marknadsekonomi förändrats från 1945 fram till idag? Vilka faktorer är det som har påverkat denna utveckling och hur tror du det ser ut i framtiden, kommer vi få mer eller mindre planekonomiska inslag i det svenska samhället? Ledord: Ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen

och

Hur man ställer sig till lagarna på arbetsmarknaden handlar om var man befinner sig politiskt samt såklart om man är arbetsgivare eller arbetstagare. Den arbetsmarknadslag som diskuterats flitigast på den politiska arenan de senaste åren är LAS. Ta reda på hur man argumenterar om man tycker att lagen borde ändras respektive behålla sin nuvarande form samt vilken sida inom svensk politik är det som företräder vilken sida? 

• Svar på tråden Samhälle 1b
  • Snark123

Fiona M

Varför så stöddig kommentar? 

Jag behöver hjälp. Inte att någon gör mina uppgifter.

• Fiona M
    Snark123 skrev 2018-10-06 11:36:50 följande:

Fiona M

Varför så stöddig kommentar? 

Jag behöver hjälp. Inte att någon gör mina uppgifter.

Behöver du hjälp så skriver du inte hela uppgiften, utan frågar om specifika saker du inte förstått, och visar vad du själv kommit fram till.
    Jag är lärare och gillar alltså inte när elever fuskar.
  • Snark123

Fiona, Nej jag vill inte fuska. Jag är bara VERKLIGEN i behov av hjälp. och eftersom jag läser min kurs på distans och har världens universums sämsta lärare som även fast jag ber om hjälp och råd inte svarar mer än vad frågan är. Alltså ingen hjälp.

Du HATAR elever som fuskar. Ja men vet du då vad jag hatar. Lärare som SKITER i sina elever. 

Har man dåliga lärare kanske det är därför folk fuskar. 

HOPPAS verkligen du har rent mjöl i påsen innan du kommenterar sådär om mig. Att DU är den bästa läraren du kan för dina elever.

• Snark123

Det jag behöver ''mest'' hjälp med är 

Ta reda på hur man argumenterar om man tycker att lagen borde ändras respektive behålla sin nuvarande form 

jag förstår inte hur jag ska kunna detta, jag vet inte om jag kan googla mig fram till det och jag är väl trög då kanske som inte kan tänka själv. För jag vet inte hur man argumenterar om man vill att lagen ska ändras.
    jobbar inte som politiker. tyvärr.

Vet du det, Fiona?

• riboflavin
    Snark123 skrev 2018-10-06 21:42:40 följande:

Ta reda på hur man argumenterar om man tycker att lagen borde ändras respektive behålla sin nuvarande form 

jag förstår inte hur jag ska kunna detta, jag vet inte om jag kan googla mig fram till det och jag är väl trög då kanske som inte kan tänka själv. För jag vet inte hur man argumenterar om man vill att lagen ska ändras.

Vet du det, Fiona?

Du läser frågan lite väl bokstavligt. Det du ska ta reda på är hur de olika partierna ställer sig till LAS och vilka deras argument är.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sandraberg
    Snark123 skrev 2018-10-06 21:42:40 följande:

Vet du det, Fiona?

LAS handlar om anställning skydd. Lite förenklat kan man säga att behöver ett företag säga upp folk så gäller "sist in först ut" DVS den som är sist anställd är den som ska lita först.

Varför tror du att arbetsgivare och arbetstagare har olika uppfattningen i den fråga ?

Posta ditt svar så ska jag hjälpa dig mer sen.

Har du inget kurs bok? Vad står det om LAS i den?
  • Snark123

Detta har jag kommit fram till nu. Jag hoppas det duger... Vad tror ni?
    Det ska ju vara ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen

Lagen om anställningsskydd, förkortas LAS, är den lag som skyddar arbetstagare vid uppsägningar och avskedanden.
    Högerpartierna (M, L, C, KD, SD) tycker alla att lagen om LAS ska förändras men i olika omfattningar.
    Centern vill tex. att turordningsreglerna försvinner helt för företag med upp till 50 anställda. 
    Dessa partier står oftast för företagarnas intressen och vill genomföra ändringar som ökar arbetsgivarnas makt. 
    De vill att kunskap och kompetens ska värderas högre än anställningstid. 
    Vilket kan generera i att företag får bättre arbetskraft och kan bli mer lönsamma med effektiva arbetare. 
    På grund av dessa regler menar man på att företag inte vågar anställa lika många vilket hindrar både 
    sysselsättningen och tillväxten i landet. Därför bör lagen ändras så att fler vågar chansa att anställa.
    L, C, M vill även ändra reglerna om provanställningar så de varar i 1 år istället för 6 månader som det är nu. 
    -
    Vänsterpartiet vill ta bort lagen som gör det möjligt för mindre företag att undanta två personer. 
    Resten av vänsterpartierna (S, Mp) vill att LAS ska behålla sin nuvarande form. 
    En anställd får inte sägas upp utan saklig grund. Det ger en trygghet hos alla anställda. 
    Allra mest hos de äldre eller de som förlorat lite av sin jobbkapacitet pga sjukdom eller annat.
    Genom att behålla LAS skapar vi en större grupp av arbetstagare med garanterad inkomst. 
    Då kan många fler bli beviljad att låna pengar på banken till bostad, bil osv.
    Dessutom kan man få en utvecklande arbetsplats då man sitter säkert på sin anställning då
    alla anställda vågar ge varandra och även chefer feedback och kritik.
  • Sandraberg
    Snark123 skrev 2018-10-07 19:48:39 följande:

Detta har jag kommit fram till nu. Jag hoppas det duger... Vad tror ni?

Det ska ju vara ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen

Lagen om anställningsskydd, förkortas LAS, är den lag som skyddar arbetstagare vid uppsägningar och avskedanden.
    Högerpartierna (M, L, C, KD, SD) tycker alla att lagen om LAS ska förändras men i olika omfattningar.
    Centern vill tex. att turordningsreglerna försvinner helt för företag med upp till 50 anställda. 
    Dessa partier står oftast för företagarnas intressen och vill genomföra ändringar som ökar arbetsgivarnas makt. 
    De vill att kunskap och kompetens ska värderas högre än anställningstid. 
    Vilket kan generera i att företag får bättre arbetskraft och kan bli mer lönsamma med effektiva arbetare. 
    På grund av dessa regler menar man på att företag inte vågar anställa lika många vilket hindrar både 
    sysselsättningen och tillväxten i landet. Därför bör lagen ändras så att fler vågar chansa att anställa.
    L, C, M vill även ändra reglerna om provanställningar så de varar i 1 år istället för 6 månader som det är nu. 
    -
    Vänsterpartiet vill ta bort lagen som gör det möjligt för mindre företag att undanta två personer. 
    Resten av vänsterpartierna (S, Mp) vill att LAS ska behålla sin nuvarande form. 
    En anställd får inte sägas upp utan saklig grund. Det ger en trygghet hos alla anställda. 
    Allra mest hos de äldre eller de som förlorat lite av sin jobbkapacitet pga sjukdom eller annat.
    Genom att behålla LAS skapar vi en större grupp av arbetstagare med garanterad inkomst. 
    Då kan många fler bli beviljad att låna pengar på banken till bostad, bil osv.
    Dessutom kan man få en utvecklande arbetsplats då man sitter säkert på sin anställning då
    alla anställda vågar ge varandra och även chefer feedback och kritik.
    Tycker du förklarat LAS bra men du har inte med någon egen analys om vad du tycker du har inte heller med några hänvisningar till källor.

Sen bör du byta ut högerpartierna och vänsterpartierna mot väntar och höger blocket.
  • Snark123
    Sandraberg skrev 2018-10-07 21:05:14 följande:
    Tycker du förklarat LAS bra men du har inte med någon egen analys om vad du tycker du har inte heller med några hänvisningar till källor.

Sen bör du byta ut högerpartierna och vänsterpartierna mot väntar och höger blocket.
    Näe jag vet, jag är superdålig på det där med egen analys... 
    Källhänvisning har jag skrivit, skickade bara inte med de=)
Svar på tråden Samhälle 1b