• poprocks

Ägglossningstest, letrozol

Anonym Co skrev 2018-12-04 15:29:52 följande:

Är den kliniken bra? Jag har hört talas om den! Jag går på gynhälsan i Uppsala. Jo jag ska höja den till mensen som kommer. Men den vet jag ju inte när den kommer nu men jag antar typ nästa vecka torsdag fredag eller lördag. Men så sjukt frustrerad över detta. Ja jag tycker också jag borde få mer hjälp i kommande cykel. Får alltid ömma bröst ca två dagar efter äl.

Jag har tidigare blivit behandlad som skit på gyn mottagningen jag gått på. Var som natt och dag! Dom är trevliga och otroligt hjälpsamma och höjde mitt hop som var på botten. Väldigt pedagogiska och empatiska som jag tycker är a&o är själv undersköterska å det är viktigt att kunna få rätt hjälp och att känna sig som en människa i vissa lägen där kroppen sviker en. Så jag är otroligt glad att jag bytte dit. Känns som dom faktiskt kan mer å kan förklara bättre en vad jag tidigare erfarat på både gyn och akut gyn.

Så om du inte känner dig 100% nöjd där du går idag skulle jag rekommendera dig att söka dit. Dom har olika telefontider men ssk är jätte hjälpsamma om man förklarar läget. Kan ta ett tag att få sin första tid dock men när man kommer igång tycker jag att det rullar på bra. Så av mina erfarenheter så är jag nöjd.
  • poprocks
    Anonym Co skrev 2018-12-04 21:27:55 följande:

Usch vad tråkigt! Men vad skönt o bra att dom hjälper er och svarar på alla frågor osv! Kanske ska ta och ringa dit i morgon. Men känns dumt då jag får hjälp via gynhälsan nu. Vill inte vänta längre. Är ju nöjd men mitt tålamod är sämst och vill att det ska hända nu NU Nu Liksom. Men vet att det inte går.

Jag förstår dig. Det har vi alla gemensamt vi som inte kan få barn lika lätt som alla andra. Mitt tålamod är också sämst och min första kur förra månaden var en stor prövning, men nu jobbar jag på att inte koppla på den där extra stressen. Vi får ge det tid och peppa varandra. :)
  • poprocks

Idag var min UL dag. Trodde inte det hade tagit sig denna gången då jag inte alls känt nånting. Förra gången kände jag så tydligt. Men jag blev glatt överraskad och hade ett ägg på 16! Denna gången så hon trodde ÄL på lördag.

Hur går det för er andra?

Trevlig lucia!

• poprocks
    Anonym Co skrev 2018-12-13 20:45:09 följande:

Åh va kul att höra! Då får ni mysa ordentligt nu till helgen!

För mig går det inte så bra. Väntar fortfarande på mens och är rädd att den inte dyker upp snart.. Om jag får mens i morgon börjar jag ev med letrozol på söndag men om mensen blir senare kan jag inte börja m letrozol pga kliniken kanske har stängt mellandagarna.. Skulle vara typiskt mig.

Håller tummarna för dig nu!

Ja :)

Åh va tråkigt. Jag hoppas att den kommer i morgon, Min klinik stänger över jul och nyår och öppnar inte förns den 7 januari. Men att hamna i kläm i semester tider, vad frustrerande :/ försök slappna av å så håller vi tummarna att den kommer så det matchar med öppettiderna över jul. Annars får 2019 gärna bjuda på tur :)

Tack snälla du!
  • poprocks

Välkommen :) ( längtar efter en bebis )

Jag fick uppleva den blinkande :)

I två dagar, tog ett test på morgonen samt kvällen igår eftersom hon på kliniken trodde det skulle ske på lördagen. Men nu fick jag fast gubbe :)

Känner absolut ingenting denna gången.

Inte ens minsta lilla ÄL symptom.

Detta är också äggledaren som jag tidigare haft utomkvedshavandeskap i, så vi får se hur det går denna gången. Klart man är lite nervös. Nu ska man bara vänta 8h på att sambon kommer hem, å då kanske ägget hunnit en bit ner redan förhoppningsvis.

• poprocks
    Anonym Co skrev 2018-12-17 22:34:45 följande:

Hoppas hoppas hoppas och håller tummarna på att allt gått bra den här gången! Kram

Du ser! Vad skönt att den äntligen bestämde sig för att komma. Så att ni fick chansen även i december :) hoppas att allt ser bra ut den 27'e

Tack :) det hoppas jag med. Har varit så rädd att vi inte ska få tid till att mysa när sambon jobbar 8-16 och jag jobbar 16-00 och så jobbar vi om varandra hela december. Så vi hade tur att det skedde i helgen när jag var ledig :)

Nu är det bara vänta, Bim 30/12
  • poprocks
    Anonym Co skrev 2018-12-18 05:16:55 följande:

Ja så himla skönt att den kom! Konstigt man säger det men är så jobbigt att bara vänta o vänta när man vet att det redan skitit sig. Så nu blir det nya tag och får hoppas på det bästa. Kommer dock vänta med sprutan tills jag verkligen känner min ägglossning denna gång och när jag får positivt utslag. Förra gången lyssnade jag bara på läkaren som sa vilken dag jag ska ta den på. Men inte igen.

Åh vad drygt med sådana pass :( vad jobbar du som? Svårt att få till det när man jobbar så oregelbundet. Vet hur det är, jag jobbar enbart natt men mannen jobbar dag men är både svårt och ganska jobbigt att behöva tvinga sig till sex innan man ska iväg på natt jobb.

Men vad skönt o bra att det hände i helgen! :)

Hoppas du får ett dint nyårspluss! :)

Det kickar nog in någon form av omedveten stress när man går och väntar. Å när det inte kommer "som det ska" är ju skit jobbigt när man vill nånting så otroligt mycket. Så avslappning och försöka att inte stirra sig blind kan nog hjälpa till ibland.

Nä men det låter nog klokt. När dom förutspåt min ÄL har det diffat på 1-3 dagar. Förra gången kände jag ju så mycket hela tiden, men denna gången känner jag fortfarande ingenting. Bara den vanliga acnen och ett mer nära till gråt humör samt flytningarna, men thats it.

Jag är undersköterska inom hemtjänsten. Har nyligen bytt till kväll och det ångrar jag dock inte för det är inte lika tungt och stressigt som att arbeta dag. Ja men precis, sambon har uttryckt sig precis att han upplever det lite jobbigt och det kan jag förstå. Jag har fast rullande schema medans han kan önska sitt, så han måste matcha ledigheten bättre till nästa gång.

Hade varit underbart med ett nyårs plus då jag och sambon också träffades en nyårsafton :)
  • poprocks
    biniis skrev 2018-12-19 19:15:52 följande:

Hej igen tjejer.

Har tagit min andra omgång med letrozol.

Tyckte min mens va helknasig denna månad. Blödde i 10 dagar. Och det rann liksom aldrig till rejält som det brukade göra. Åt iaf letrozol, men åkte aldrig iväg på nån gyn undersökning som jag gjorde innan.

Förra gången när jag testa med äl stickorna så hade jag ju blinkande smiley i 6 dagar innan min fasta smiley dök upp. Denna månad Fick jag ingen blinkande utan fast direkt? Undra vad det kan bero på? Någon annan som fått fast direkt?

Tror inte att det blev lyckat alls denna gång då vi bara hade sex 2 dagar innan min fasta smiley. Den for min Sambo iväg på jobb.

Hur går det för er andra?

I november började jag min första kur och fick fast smiley direkt. Denna månaden fick jag blinkande smiley två dagar innan den fasta kom. Så det beror kanske på äggstocken samt hormonerna. Jätte konstigt dock att det kan va så olika.

Så du var aldrig och kollade äggblåsans storlek samt om det var fler en 1 ?
  • poprocks

Bim idag och test dag.

Ingen mens än.

Negativt grav test.

Så det blir en 3'e omgång här.

• poprocks
    SweetCA skrev 2018-12-28 22:46:00 följande:

Jag tog dubbel kur förra gången men det blev ingen skillnad. Skulle ni gå tillbaka till enkel eller köra på dubbel igen? Måste börja på söndag så kan inte ringa o fråga! Han sa inget om antal.

Om dom ökade din dos till dubbel förra gången skulle jag fortsätta köra dubbel om inget annat sagts. Jag skulle själv inte öka dosen om jag inte fått tillåtelse att göra det.
  • poprocks
    SweetCA skrev 2018-12-30 18:21:59 följande:

Plus för dig då :)

Tack så mycket! Hoppas att det är allas vårat år i år!

Hur går det för anonym co? Inte hört nått på ett tag.
  • poprocks
    Anonym Co skrev 2019-01-02 19:14:24 följande:

Hej! Gick dubbelkur med letrozol och hade en blåsa på 21 mm och slemhinna 7,2 tresiktad! Hade positivt på äl test i fredags kväll med CB och sen köpte jag vanliga äl test som visade positivt 3 dagar irad sen sluta jag testa. Så har förhoppningsvis haft ägglossning. Så Bim nästa helg.

Hur går det för dig? Har du testat något mer? ??

Då håller jag tummarna att det går vägen!

Jag testade negativt och fick mensen sent på bim dagen men den kom i alla fall. Så jag är inne på dag 3 med letrozol så två dagar kvar och går allt som det ska har jag ÄL runt den 15'e

Ska bli uppringd av kliniken den 7'e när dom öppnar igen. Så får man besked om UL dag för att kolla äggblåsan. Börjar känna att det är sjukt påfrestande att hålla på såhär, även om det bara är kur 3 så har vi endå försökt få till det 5 år innan också.. med 1 MF och då sa dom på kliniken att vi har goda chanser när vi "lyckats" en gång tidigare men det var också 8 år sedan...
  • poprocks
    biniis skrev 2019-01-03 19:42:01 följande:

Är det någon av er som tycker att mensen blivit annorlunda sen ni började med letrozol?

Jag blöder i typ 11 dagar nu. Blöder rätt så lite i typ 6 dagar sen ökar det på.

Så har jag inte haft förut. Skit jobbigt att behöva blöda så länge.

Första kuren hade jag mens 11 dagar, riklig som jag i vanliga fall också har. Andra kuren hade jag i 7 dagar å jag förbrukade nästan 4 paket bindor så den var enu mer riklig, utöver det vanliga. Denna mens börjar avta när jag började med letrozolen dag tre. Såhär lite har jag aldrig haft även om dom två första dagarna var rikliga. Så det går lite upp och ner här.
  • poprocks
    Längtar efter en bebis skrev 2019-01-04 16:55:31 följande:

Tjejer jag är gravid tetas mig idag på bim dagen står gravid 2 3 veckor jag skakar och skriver

Grattis :)
  • poprocks

Då har man precis klivit ut från kliniken. Och denna gången har det inte gått lika bra som innan. Har två äggblåsor, en i vardera. Men dom är 3-4 och man vill ju att dom ska va närmare 20. Så ska tillbaka på onsdag. Konstigt att det gick bra dom två första kurerna å sen börjar det strula.

• poprocks
    SweetCA skrev 2019-01-14 18:26:34 följande:

Hur gick det?

Jag har precis varit på vul idag cd18 och jag har alltid varit sen så jag bokad en sen tid. Därav cd 18. Men det fanns inget där. Bara hinna på 8 mm. Vi tog blodprov och det visade sig att... Jag hade haft ägglossning. Hoppas bara det blev timing på det.

Kände mig lite extra sugen och mer flytningar på fredagen så vi körde då och i söndag men tänk om det var tidigare!

Nu blir det dock lite svårt haha jag har nämligen fått ok på ivf och eftersom jag fyller 40 om ca 3 veckor måste vi dra igång hormoner innan dess på första mensen. Men den vet jag ju inte när den kommer. Får ringa ivf kliniken för måste ju veta vad jag ska ta om jag får mens :/ så vi inte missar denna chansen.

Ska tillbaka nu på onsdag så vet inte alls, känner av äggblåsorna från och till så antar att dom växer men har inga tecken utöver som tex flytningar osv.. enda vi ser positivt jag och sambon är att det är två blåsor och att vi får större chans eventuellt..

Men åh vad typiskt.. jaha åh hoppas att ivf fungerar bättre. Jag kollade på en dokumentär om det på Svt play från den kliniken jag går på. "Kampen för ett barn" heter den. Men jag skriver på onsdag igen när jag vet mera :)
  • poprocks
    SweetCA skrev 2019-01-15 18:20:46 följande:

Ja för det är ju bara tisdag idag! Då borde det hänt en del sen i fredags! Ser fram emot att höra om det.

Har bollat lite med barnmorskan och kan köra ivf om mensen inte börjar förrän lördag. Vilket den inte borde. Har hört om filmen, var den bra?

Nu var det bara en äggblåsa på 14mm i höger så höger kör två månader i rad. Hon trodde ägglossning innan måndag så skulle börja direkt med test.

Försökte fråga hur det kommer sig att äggblåsan i vänster bara "försvann" men pga stress fick jag inget direkt svar.

Ja jag tycker det :) men den var såklart också jobbig att se på ett sätt då man endå känner igen känslan av att inte kunna få barn lika lätt som dom som faktiskt kan. Så det var en liten berg och dalbana av känslor. Hade kunnat se den igen.
  • poprocks
    SweetCA skrev 2019-01-16 19:47:39 följande:

Tror den dominanta blåsan växer medan den andra tillbaka bildas. Jag har haft 2 varje gång i början men bara en i slutet.

Skönt med en plan framöver

Okay, bra tips :) tack, får se om jag ser den! (kanske efter måndagsmötet med kliniken)

Jaha okej, stämmer säkert. Kul iaf att den växt 2mm per dag sen sist, så fortsätter den i samma takt är den 20mm på lördag. Också positivt att sambon har semester från och med fredag så man slipper tänka när ska vi hinna få tid mellan arbetspassen, känns mer avslappnat.

Var sjuk hela jul/nyår å har stressat mycket på jobbet. Ska tagga ner, lägga om kosten och börja promenera mer, det värsta har jag klarat 61 dagar nikotin fri.

Funkar inget hamnar jag lätt där, att jag vill ändra mönster och bryta bekvämligheten.
  • poprocks
    SweetCA skrev 2019-01-17 18:19:17 följande:

Låter lovade!

Ja jag har lagt av med både nikotin (snusar nikotifritt) alkohol och kaffe. Man blir lika frustrerad för att det inte funkar som över alla förändringar man gör och inte får något för det.

Själv har jag fått dra ner på träningen rejält med (klättrar på väggarna ibland)

Hejar på dig!

Har börjat med progesterall för att minimera chansen att få mens innan helgen. Förhoppningsvis blir det till veckan istället så det inte blir en sån panik med att dra igång behandlingen och jag hinner med i huvudet.

Lite fel att börja med krämen mitt i cykeln, man ska ju börja vid ägglossning men min läkare sa att det borde fungera. Och än så länge ingen mens och ingen spotting eller annan biverkning!

Hoppas det fungerar :) själv fick vi glad gubbe idag, kände av nånting redan igår kväll men hade bara 3 test stickor kvar så höll mig. Sambon har blivit dunder sjuk så det blev verkligen en snabbis ^^ så det blev ÄL 14 dagar efter mensen sista dag. Får se om det hänt nått om 14 dagar. Och om den växt 2mm per dag så var den 18mm när den släppte. Hoppas att det inte är för litet.
  • poprocks
    SweetCA skrev 2019-01-18 18:26:13 följande:

Härligt! Det blir ingen ägglossning om den inte är tillräckligt stor så om ni fick glad gubbe så!

Kör på söndag med tycker jag, hoppas sambon mår bättre då!

Jaha okej :)

Hade en oöppnad så jag provade med den idag bara för att se om den glada gubben var kvar, men det var den inte, så jag funderar på om ÄL sker på kvällen och inte på morgonen då jag oftast testar mig. Har svält upp rätt mycket som jag gjorde första gången samt att jag har ont i både vänster & höger sida, hoppas att det tog sig igår, sambon blir bara sämre och sämre så vi låter det vara från och med nu. Så får vi prova på nytt i februari. Har Bim den 2'a februari.
Svar på tråden Ägglossningstest, letrozol