• Nosh94

Datortomografi/hjärna

Hej

Jag behöver hjälp , jag är såå orolig..

Jag har under 1 års tid haft huvudvärk till och från, ganska ofta .. så nu har jag fått göra Datortomografi på hjärnan, vilket såg bra ut (tack o lov)

Men nu är jag så rädd för strålningen som jag fick

Är rädd att jag ska få cancer på grund av den ,, vill säga att jag är 24 år tjej, jag är såå så rädd kan varken äta eller sova, tänker på detta konstant

• Svar på tråden Datortomografi/hjärna
  • Anonym (Jk)

Boka tid med kunnig läkare inom datortomografi o skriv upp exakt alla frågor

Ingen är för dum

Jag hade typ 50 frågor...

• Anonym (Jk)

En vanlig datortomografi ger mindre strålning än den du får på ett år normalt av mobil o el o sånt

Man kan alltså ej slippa undan strålning

• Anonym (Jk)

Är du inte lika rädd för att dö i trafiken? Varför inte?

• Anonym (myself)

Ska du må bättre av tanke att man kan bli överkörd av en bil decenier innan man kan ens få cancer?

• Anonym (Jk)

Hade hundra dumma frågor om allt från kontrastvätska till strålning till venkateter.

Men att det inte är farligt typ med strålning

Det va värre förr

• Anonym (Jk)
    Nosh94 skrev 2018-10-05 15:38:26 följande:

Asså hade risken varit Så liten som "en gång är ingen gång" hade jag varit lugn för då är de mer sannolikt att jag inte kommer få cancer .. Men nu säger dom inte så...

Jag har alltid haft lite ångest, men inget allvarligt.

Nu säger dem inte så?! Vad har nån sagt till dig o vilken utbildning hade hen?
  • Anonym (Jk)

Jag var även orolig för att datortomografin mage buk skulle minska chansen bli gravid o massa annat

Så hade massa frågor

Om det va farligt ha nagellack på sig o smink som innehöll metall o massa onödiga frågor men som lugnade mig innan under efter

Tog även emla plåster bedövning

Visst smakade kontrast vätskan illa?! Både den man drack o fick i blodet

• Anonym (Jk)

Typ nån kemiska metall smak

Viiiiidrig

O fick så ont i armen av venkateter de satte fel att jag knappt kunde röra den på en vecka!!

• Anonym (Jk)

Har du ökad risk för cancer?

Röker? Ärftlig? Föräldrar som dött?

• Nosh94

Jag fick inte ens ngt kontrastvätska eller något i blodet , gjorde bara CT på hjärnan utan något

• Nosh94

Min pappa gick bort i lungcancer, och faster i någon annan cancer

• Anonym (Jk)

Ok beklagar förlusten

Då förstår jag din oro

Men vem sa att datortomografin va väldigt farligt?

Kram

• Anonym (Läkare)
    Nosh94 skrev 2018-10-05 16:58:22 följande:

Min pappa gick bort i lungcancer, och faster i någon annan cancer

Detta betyder dock INTE att du har ärftlighet för cancer, då de flesta cancerfall är sporadiska.
  • Anonym (Emma)

Har under 20 års tid gjort 5 stycken CT hjärna, därutöver en massa andra typer av röntgen (vanlig röntgen, magnetröntgen med och utan kontrast) på alla möjliga kroppsdelar, bla hjärta och lungor. Ingen cancer ännu.
    Din oro är helt orimlig.

Ta upp den med din psykolog, tror det är något annat som är huvudproblemet i ditt liv egentligen.

• Nosh94

Men det sägs att det tar 10-20 år tills man får cancer som beror på strålning

• Ellman
    Nosh94 skrev 2018-10-05 14:28:10 följande:

Hej

Jag behöver hjälp , jag är såå orolig..

Jag har under 1 års tid haft huvudvärk till och från, ganska ofta .. så nu har jag fått göra Datortomografi på hjärnan, vilket såg bra ut (tack o lov)

Men nu är jag så rädd för strålningen som jag fick

Är rädd att jag ska få cancer på grund av den ,, vill säga att jag är 24 år tjej, jag är såå så rädd kan varken äta eller sova, tänker på detta konstant

Hallå där OP.

Jag själv skulle beskriva mig som en hypokondriker.
    Har gått mycket och oroat mig för saker som kan hända mig som generellt är orimliga i min ålder (26). Har tänkt på allt mellan himmel och jord då även cancer, men så hände något mig för 6 månader sen.

Något som förändrade mig och fick mig att förstå att tänka och vara orolig för framtiden kan ofta förstöra nuet. Och tror inte du ska oroa dig för Datormografin du gjorde, för vad är chansen att det händer dig? (Rätt bra låg) Och vad är chansen att det händer mig? En person som har gjort det ett antal gånger mer än dig. Det låter hemskt men där är alltid någon som har det värre än dig.

En psykolog/kurator kan vara bra att ha och ska inte ses som något negativt, jag går själv och pratar en kurator varje vecka som får mig att må bättre.

Är lätt att säga men ta det från en person men liknande svårigheter som du, ta det lungt och bry dig om nuet.
    Stroke Överlevare..
  • Anonym (Jk)

Risken är högre att du dör av din oro

Kram

• Anonym (inte helt ofarligt)
    Anonym (Jk) skrev 2018-10-05 17:21:04 följande:

Ok beklagar förlusten

Då förstår jag din oro

Men vem sa att datortomografin va väldigt farligt?

Kram

DT innehåller ungefär samma strålningsmängd som motsvarar 40 stycken lungröntgen. Inget man ska göra i onödan. Risken för cancer i framtiden är ca 1/2000. Det etyder att 1/2000 får cancer som en komplikation till DT. Men ibland måste man genomgå undersökningen, och då tycker jag inte man ska kasta bort livet genom att gå och fundera för mycket på det.

Men helt ofarligt är det inte med DT.
  • Anonym (Jk)

Tack för att du tyckte att mina svar var konstiga o oseriösa

Svar på tråden Datortomografi/hjärna