• UndrandeSökare

Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?

Problemet kan ju vara äggen (svenska läkare skyller nästan alltid enbart på äggen), men problemet kan vara spermierna också.

I Sverige heter det bästa spermietestet Spermieanalys med morfologi, (morfologi är spermiernas utseende), men även spermier som ser normala ut kan ha dnafel. Men detta kan EJ testas för i Sverige. Men det finns i tex på kliniken Avaclinic i Riga och ivfSerum i Aten.

Vi tog flyget till Riga och min man gjorde testet där, vi fick svaret via mail efter ett dygn, och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Lösningen är då att använda spermadonation.

Testet heter Sperm dna fragmentationtest.

• UndrandeSökare
    Humlan0 skrev 2018-10-13 09:56:42 följande:

Nu har vi alla fall fått lite svar även om de inte var så positiva. Läkaren ringde för några dagar sen och eftersom dom av en händelse fått göra ICSI denna gång så såg dom att äggkvaliteten inte var bra. Just nu känner jag mig helt knäckt och allt vi gjort de senaste 4 åren känns helt förgäves. Dom ser alltså inte det här vid en vanlig äggplock där man inte behöver göra ICSI... Hade det inte blivit så här så hade vi inte fått någon förklaring alls.

Så för oss verkar det som att vi antingen kan välja att göra ett gratisförsök till på samma sätt och hoppas på det bästa, eller gå vidare med äggdonation. Jag är jättekluven. Tog även upp frågan om DHEA men det var bankt nej för det inte fanns någon bevisad forskning på det.

Vet inte ens om det finns något hopp om vi inte går vidare med äggdonation. De skulle ringa tillbaka när de pratat ihop sig.

Jag förstår om du är ledsen över att äggen inte är tillräckligt bra, men det kan ju iallafall kännas bra att problemet hittats. Jag och min man har gjort både äggdonation och spermiedonation, vi går på Avaclinic i Riga.
Svar på tråden Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?