• Anonym (fundersam)

När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?

Hej på er!

Jag och kärleken i mitt liv gjorde för någon vecka sedan slut, vi har pratat igenom och det kändes väl bra efter omständigheterna lixom... tungt men ändå okej..

Vi har inte direkt hörts av mer än att vi pratat om de praktiska sakerna kring våran lägenhet, ingen har direkt utryckt sig "Jag saknar dig" eller så utan det har varit på en neutral nivå under denna period. Nu till själva grejen, jag älskar verkligen henne och vill tro att det ska bli vi igen... Jag har tänkt och reflekterat många sömnlösa nätter och jag har verkligen kommit fram till att jag vill ha henne igen. Hon gjorde slut men alla hennes känslor kanske inte har försvunnit ändå? Det kliar i fingrarna varje dag att jag ska ringa eller smsa henne och berätta EXAKT det jag känner men jag är rädd för att det är för tidigt och att hon kanske blir arg och tar avstånd helt och hållet från mig. Någon som varit i liknande situation och kan ge sin historia på det? Vi har varit tillsammans i 8 år lite drygt.

• Svar på tråden När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?
  • Anonym (Amor)

Vad får dig att tro att reaktionen skulle bli en annan om du väntar?

Jag skulle inte vänta alltför länge. Passa på innan hon har gått vidare alltför mycket.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Amor) skrev 2018-10-06 16:50:50 följande:

Jag skulle inte vänta alltför länge. Passa på innan hon har gått vidare alltför mycket.
    Instämmer
  • Godisbuske

Vill du ha en liten chans, så kontakta henne inte alls. Försök att leva ditt liv, hitta på saker att göra. Hon kontaktar dig om hon är intresserad, om hon gör det, så kräk inte alla dina känslor över hela henne.

Ni har starka band efter så många år, så du kommer finnas i hennes tankar också. Så låt henne sakna dig, och ta steget att ta kontakt.

Om hon föreslår vänner typ, så säger du nej och då talar om hur du känner för henne. Att du vill vara ihop  etc.  Be henne höra av sig om hon ändrar sig. Kanske hon gör det, eller aldrig.  Men du gör det inte. Du lever ditt liv, börjar deja osv. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Amor) skrev 2018-10-06 16:50:50 följande:

Jag tänker att hon kanske är osäker just nu och att om jag pushar på kanske hon bestämmer sig helt och hållet att ge mig handen igen.. men det är ju såklart väldigt svårt att veta... Jag får ändå känslan att hon är osäker på vad hon egentligen vill även fast hon sagt att hon vill vara själv. Dels för att hon bor i lägenheten som egentligen är MIN, eftersom hon inte har samma möjlighet att bo hos vänner och familj som jag gjort ett tag. Jag tänker att om hon verkligen vill göra slut och komma över mig skulle väl hon försöka ta tag i eget boende och sånt direkt eller ha det någorlunda förplanerat? Kanske låter löjligt att jag tänker så men jag försöker väl greppa alla halmstrån jag hittar... 
  • Anonym (Amor)
    Anonym (fundersam) skrev 2018-10-06 17:02:14 följande:

Jag tänker att hon kanske är osäker just nu och att om jag pushar på kanske hon bestämmer sig helt och hållet att ge mig handen igen.. men det är ju såklart väldigt svårt att veta... Jag får ändå känslan att hon är osäker på vad hon egentligen vill även fast hon sagt att hon vill vara själv. Dels för att hon bor i lägenheten som egentligen är MIN, eftersom hon inte har samma möjlighet att bo hos vänner och familj som jag gjort ett tag. Jag tänker att om hon verkligen vill göra slut och komma över mig skulle väl hon försöka ta tag i eget boende och sånt direkt eller ha det någorlunda förplanerat? Kanske låter löjligt att jag tänker så men jag försöker väl greppa alla halmstrån jag hittar... 

Jag tror inte att du vinner något på att försöka analysera hennes känslor och beteende. Berätta för henne vad du känner och vad du vill, men var också tydlig med att det är upp till henne om ni ska fortsätta eller inte. Du kan ju knappast övertala henne.

Du måste låta henne välja, men därför också berätta för henne vilka val hon har.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Amor) skrev 2018-10-06 17:10:51 följande:
    Jag tror inte att du vinner något på att försöka analysera hennes känslor och beteende. Berätta för henne vad du känner och vad du vill, men var också tydlig med att det är upp till henne om ni ska fortsätta eller inte. Du kan ju knappast övertala henne.

Du måste låta henne välja, men därför också berätta för henne vilka val hon har.
    Ja precis, vill gå dit och vara rakryggad och ärlig och bara få det ut mig. Inte böna eller be och vara blödig lixom, det kommer inte leda någonvart. Tack för dom visa orden!
  • Anonym (fundersam)
    Godisbuske skrev 2018-10-06 16:58:26 följande:

Vill du ha en liten chans, så kontakta henne inte alls. Försök att leva ditt liv, hitta på saker att göra. Hon kontaktar dig om hon är intresserad, om hon gör det, så kräk inte alla dina känslor över hela henne.

Ni har starka band efter så många år, så du kommer finnas i hennes tankar också. Så låt henne sakna dig, och ta steget att ta kontakt.

Om hon föreslår vänner typ, så säger du nej och då talar om hur du känner för henne. Att du vill vara ihop  etc.  Be henne höra av sig om hon ändrar sig. Kanske hon gör det, eller aldrig.  Men du gör det inte. Du lever ditt liv, börjar deja osv. 

Ja det vore ju det optimala, men eftersom vi kommer behöva höras av på grund av lägenhet bland annat, så vill jag försöka hitta rätt tillfälle att berätta mina känslor... Kanske bara ska vänta tills hon hör av sig om hon undrar över något angående just lägenheten.
  • Olivera
    Anonym (Amor) skrev 2018-10-06 17:10:51 följande:

Håller helt med !!
  • Godisbuske
    Anonym (fundersam) skrev 2018-10-06 17:26:44 följande:
    Ja det vore ju det optimala, men eftersom vi kommer behöva höras av på grund av lägenhet bland annat, så vill jag försöka hitta rätt tillfälle att berätta mina känslor... Kanske bara ska vänta tills hon hör av sig om hon undrar över något angående just lägenheten.
    Ja det hade jag gjort iaf. Även om det är svårt, och det är det. Kontakt om lägenheten kan du ju även göra efter ett tag, om hon inte gör det. Och endast prata om det.  Men om du vill ha henne åter och bo med dig, så får hon ju ta steget tycker jag. Hon lämnade dig, och hon är den som skall förtjäna att få dig tillbaka.

Oftast när en tjej gör slut, så har det vuxit dit en längre tid., du har inte sett vart det började droppa i hennes känslor till dig. Du hann inte börja täta. Såklart har hon liiite känslor kvar, medans dina är höööga. Så hon måste sakna dig mycket först, för att bygga upp igen, om hon har ett litet intresse. Så därför kan du inte vara på henne. Låt henne vara.
  • Olivera

Alltså tycker absolut inte du ska "spela taktik" kring något så central och viktigt. Vas svårfångad kan funka om man dejtar eller varit ihop i ett par år. Efter åtta år ihop så behöver man kommunicera rakt och moget tror jag

Svar på tråden När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?