• vargungen

Vems regler vid övernattning?

Det är med största sannolikhet jag som överreagerar. Är gravid och känslig. I alla fall:

Min sons (8år) kompis kom förbi idag, mamman lämnade honom 12.30. Hon sa då att det är viktigt att han får lunch i sig. Vi hade ätit sen frukost och skulle äta något lite senare, men nu fick jag göra soppa så att han skulle få lunch.

Under dagen har de haft kul - spelat fortnite och fotboll osv. Sonens kompis frågade om han fick sova över och för oss var det ok, så vi messade mamman:

"A vill sova över. Är det ok?"

Fick svaret:

"Ja, men bara om de inte spelar för mycket".

Jag messade att de skulle sluta spela senast 21.30 och vara i säng 22.00.

Fick då svaret:

"Nja, jag skulle nog säga 21!".

Lite senare skrev hon: "jag tycker 21.30 är för sent. De kan väl kolla tv efter 21?".

Jag i min hormon-hjärna fick lust att skriva att då kanske vi ska ta övernattning en annan kväll, men min man tyckte det var helt rimligt att hon skulle styra detta. Han har säkert rätt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vems regler vid övernattning?
  • InaLo

Min 7åring fixar inte 21.30 hon hade mår dåligt av det. Mest bara gått runt som ett zombi. Men jag brukar inte lägga mig när det går och lägger sig när hon sover hos kusiner. Hon är ganska känslig och blir ganska påvärkad av ändrade rutiner. Mina två större flickor hade inte mått dåligt av lite senare kvällar när de var i den åldern. Tänkte om manan mest försökt att undvika jobbig situvation med ett övertrött barn.

• LSalander

Jag skulle inte vilja att mina barn spelade så sent. Särskilt inte ett spel med 12 års gräns, så jag hade nog inte tyckt om att de hade spelat/ sovit över hos din son öht.

• Amanda84

Jag tänker att hennes barn kanske lägger sig tidigare än så normalt sätt och kanske blir extra speedad just vid spel inför läggdags. En del barn blir ju så, speciellt barn som inte spelar så mycket, kan jag tänka mig. Jag kan bara gå till min egen son i det här fallet, som dels blir övertrött alternativt kan inte somna alls och speedad efter spel, så han kan inte spela sent på kvällen. Dessutom brukar han få riktigt märkliga drömmar om han spelar för mycket under en dag, även om det inte är ett konstigt spel i sig som han spelar, så slår det över i drömmarna under natten. Jag ser mammans sms inte alls som att hon på något vis vill styra era regler vid övernattningen, utan på ett väldigt snällt och försynt sätt försöker antyda att det kan bli jobbigt för barnet. Hon har nog dessutom mött er på mer än halva vägen. Kanske hennes barn inte alls får spela innan läggdags, kan jag tänka. Barn är olika helt enkelt. Hon hade möjligen kunnat förklara varför hon svarar som hon gör, men alla skriver inte hela romaner i sms (även om det ibland hade varit önskvärt.)

• Amanda84

"Nja, jag skulle nog säga 21!".

Lite senare skrev hon: "jag tycker 21.30 är för sent. De kan väl kolla tv efter 21?". 

Det här ovan tolkar jag verkligen som att hon har försökt mötas på halva vägen. Jag TROR att hon i första sms:et tänker att "Nej, min son ska vara i säng klockan 21!", sedan lugnar hon ner sig och tänker: "Men herre gud, jag kan ju inte bestämma vilken tid han ska gå och lägga sig när han är hos en kompis, men oj, oj, oj, han kommer ju aldrig att somna om han dels är uppe så här länge och dels får spela, då kommer han att bli jättejobbig och speedad och så blir allt katastrof. Jag frågar istället om de kan titta på tv, så kan han sitta där trött framför tv:n och så kanske han somnar i alla fall utan att det blir jobbigt."
  • vargungen
    InaLo skrev 2018-10-06 21:41:20 följande:

Min 7åring fixar inte 21.30 hon hade mår dåligt av det. Mest bara gått runt som ett zombi. Men jag brukar inte lägga mig när det går och lägger sig när hon sover hos kusiner. Hon är ganska känslig och blir ganska påvärkad av ändrade rutiner. Mina två större flickor hade inte mått dåligt av lite senare kvällar när de var i den åldern. Tänkte om manan mest försökt att undvika jobbig situvation med ett övertrött barn.

Tack för ditt svar! Ja, så kan det vara. Mina barn får alltid vara uppe längre på helgerna, ibland till 22. Har de kompisar som sover över blir det ofta senare. Han kanske har svårt för ändrade rutiner.
  • vargungen
    LSalander skrev 2018-10-06 21:50:51 följande:

Jag skulle inte vilja att mina barn spelade så sent. Särskilt inte ett spel med 12 års gräns, så jag hade nog inte tyckt om att de hade spelat/ sovit över hos din son öht.

Ok, var i mitt inlägg frågade jag om ditt barn fick sova över hos min son?
  • vargungen
    Amanda84 skrev 2018-10-06 22:00:36 följande:

Det här ovan tolkar jag verkligen som att hon har försökt mötas på halva vägen. Jag TROR att hon i första sms:et tänker att "Nej, min son ska vara i säng klockan 21!", sedan lugnar hon ner sig och tänker: "Men herre gud, jag kan ju inte bestämma vilken tid han ska gå och lägga sig när han är hos en kompis, men oj, oj, oj, han kommer ju aldrig att somna om han dels är uppe så här länge och dels får spela, då kommer han att bli jättejobbig och speedad och så blir allt katastrof. Jag frågar istället om de kan titta på tv, så kan han sitta där trött framför tv:n och så kanske han somnar i alla fall utan att det blir jobbigt."

Tack så mycket för ditt fina svar! Du fick min paranoida hormon-hjärna att lugna sig . Du har säkert rätt. Det känns bättre nu. Kram
  • Tow2Mater

Vilken irriterande mamma. Och hon skulle ju gett sitt barn lunch innan det kom till er den tiden! Ni styr lek och läggdags hos er om det inte finns medicinska skäl till annat.

• Anna1234

Min son har haft massor med kompisar som sovit över och jag har aldrig fått liknande sms som du fått och jag hade definitivt reagerar med irritation om jag fått några.

Om mitt barn sover över hos någon annan så lämnar jag över ansvaret hos den föräldern, självklart blir det inte likadant som hemma hos oss, varken med mat, godis, spel eller sömn men vad spelar det för roll? En dag/natt gör ingen skillnad när man är 8-9 år.

Jag hade känt exakt som du och jag har definitivt inga graviditetshormoner i mig.

• vargungen
    Tow2Mater skrev 2018-10-06 22:40:47 följande:

Vilken irriterande mamma. Och hon skulle ju gett sitt barn lunch innan det kom till er den tiden! Ni styr lek och läggdags hos er om det inte finns medicinska skäl till annat.

Tack! Ja, det där med lunchen var ju också märkligt ????
Svar på tråden Vems regler vid övernattning?