• vargungen

Vems regler vid övernattning?

Det är med största sannolikhet jag som överreagerar. Är gravid och känslig. I alla fall:

Min sons (8år) kompis kom förbi idag, mamman lämnade honom 12.30. Hon sa då att det är viktigt att han får lunch i sig. Vi hade ätit sen frukost och skulle äta något lite senare, men nu fick jag göra soppa så att han skulle få lunch.

Under dagen har de haft kul - spelat fortnite och fotboll osv. Sonens kompis frågade om han fick sova över och för oss var det ok, så vi messade mamman:

"A vill sova över. Är det ok?"

Fick svaret:

"Ja, men bara om de inte spelar för mycket".

Jag messade att de skulle sluta spela senast 21.30 och vara i säng 22.00.

Fick då svaret:

"Nja, jag skulle nog säga 21!".

Lite senare skrev hon: "jag tycker 21.30 är för sent. De kan väl kolla tv efter 21?".

Jag i min hormon-hjärna fick lust att skriva att då kanske vi ska ta övernattning en annan kväll, men min man tyckte det var helt rimligt att hon skulle styra detta. Han har säkert rätt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vems regler vid övernattning?
  • vargungen
    Teresia0407 skrev 2018-10-07 08:55:48 följande:

Haha bra där.

En gång fick jag ett meddelande, dottern var väl runt 8-9, av en mamma som förklarade för mig att hon gett min dotter en läxa hemma hos sig och att jag nu måste fullfölja det när hon kommer hem. Jag bara "whaaat" blev skitilsk och förklarade för henne att den som läxar upp min dotter är jag! Frågade vad hon hade gjort så jag kunde prata med henne, hon hade haft sönder en tvättkorg men mammans dotter var absolut inte delaktig i det hela ASGARV. Mamman tyckte inte att det var sån biggi för hon hade ju bara ramlat över den men samtidigt tyckte hon att det var med flit. Jag erbjöd mig att köpa henne en ny tvättkorg men hon avböjde. Sa ja men då förstår jag inte besväret du tar dig, vi blev jätteosams! När dottern kom hem visade det sig att även mammans dotter varit inblandad. Samma mamma hade även vid ett tidigare tillfälle talat om för min dotter att hennes föräldrar (vi) minsann lär henne helt fel värderingar hemma och att hon måste lyssna på vad hon har att säga för det är det som gäller. Pekade finger bakom hennes rygg!!

Men gud, suck. Håller med dig. Min dotter blev en gång hindrad från att gå hem från en kompis då de blivit osams eftersom de i den familjen inte skiljdes åt utan att ha sagt förlåt. Min dotter var jätteledsen och fick panik.
  • GGN

Det beror helt på vad det gäller. Man kan ju anpassa sig till exempel och skippa fikat om ett barn som inte bör äta socker sover över, eller att katten inte sover i samma rum när en allergiker hälsar på.

Men en halvtimme hit eller dit, det bestämmer ni. Galet att hon ens kräver det.

• GGN
    LSalander skrev 2018-10-06 21:50:51 följande:

Jag skulle inte vilja att mina barn spelade så sent. Särskilt inte ett spel med 12 års gräns, så jag hade nog inte tyckt om att de hade spelat/ sovit över hos din son öht.

Visste inte att spelet hade 12-årsgräns. Fy, mina barn hade inte heller fått sova där!
  • Physalis

Ja det var ju lite konstigt men jag tror du bjöd in till det genom att berätta exakt vad de skulle göra och när.

Lunchgrejen tycker jag kan vara skum åt båda hållen. Hade jag fått hem en gäst vid lunchtid hade jag försäkrat mig om denne ville ha mat eller inte. Sen är det såklart konstigt att göra som hon gjorde också.

Jag tror helt enkelt ni har olika uppfattningar om saker och ting och ni båda förutsatte att den andre såg det på samma sätt som sig själv.

Korrekturläser som en kratta
  • Pope Joan II
    GGN skrev 2018-10-07 09:30:37 följande:
    Visste inte att spelet hade 12-årsgräns. Fy, mina barn hade inte heller fått sova där!
    Nu var det ju inte vad den andra mamman reagerade på.
  • Teresia0407
    Physalis skrev 2018-10-07 10:20:00 följande:

Ja det var ju lite konstigt men jag tror du bjöd in till det genom att berätta exakt vad de skulle göra och när.

Lunchgrejen tycker jag kan vara skum åt båda hållen. Hade jag fått hem en gäst vid lunchtid hade jag försäkrat mig om denne ville ha mat eller inte. Sen är det såklart konstigt att göra som hon gjorde också.

Jag tror helt enkelt ni har olika uppfattningar om saker och ting och ni båda förutsatte att den andre såg det på samma sätt som sig själv.

Dom hade ätit sen frukost! Vad tycker du, skulle hon ha ringt mamman och bjudit in till deras frukoststund? Inget konstigt från TS håll alls, man förutsätter väl att ungar får mat var de bor, iallafall jag! Ts skulle ha sagt som det var. Jag vet en gång min dotters kompis mamma när hon lämnade vräkte ur sig "kommer hon äta kvällsmat här" jag blev helt paff och sa att vi åt middag väldigt sent, din dotter hämtas 18:30 vi kommer äta 20:00 ikväll. Inga konstigheter.
  • villbusa

Tycker inte du överreagerar alls. I detta fall när de övernattar för att det är kul så är det dina regler som gäller.

Sen har vi haft situationer där någon tagit våra ungar för övernattning när vi haft aktiviteter av något slag dagen efter som barnen behövt va hyfsat pigga till. Då har det inte varit några problem att framföra att det är bra om de kommer isäng vettigt för vi ska .... I morron! Utan att specificera en exakt tid.

Det ger frihet till familjen som tar barnen att anpassa som de tycker blir bra o samtidigt lite ansvar till barnen att de ska sova o vara utvilade även om de är borta på latjo lajban. Oftast har det funkat utmärkt o någon gång har de kanske varit lite tröttare än vi tänkt oss men barn är barn o man får ta det som det kommer.

Vi har varit klara mot våra barn att de regler som gäller där de är på besök får de anpassa sig efter. Läggtide... äta framför tv eller i köket... skärmtider etc. Etc. Ofta blir det roliga diskussioner när de sedan kommenterat likheter o olikheter de upplevt hemma hos andra. En början till respekt för olikheter o allas lika rättigheter...

• villbusa

Maten har vi väl egentligen aldrig tyckt varit något större problem heller. Vi har väl iofs. Alktid bytt information... hen /;de åt kl. Vi tänker äta. Kl. O behövs nåt därimellan så funkar en frukt o n macka ....

Det här förekommit att barnen kommit hungriga hem från kamrater där det funkar sämre o då vet vi ju det till en annan gång... Inga större katastrofer...

• Abdeswife

Spelandet vet jag inte, jag tycker väl det är lite fånigt att dividera om en halvtimme mer eller mindre men det kan finnas anledningar som nämts här, sonen kanske blir överspeedad om han spelar sent och egentligen kanske mamman inte alls vill att han ska spela spel.

Men lunchen! Man kommer väl inte hem till någon och begär att bli utfodrad det första man gör. Och är man inte säker på att familjen inte har ätit redan eller känner varann så väl att det är ok att öppna kylskåpet hos varandra, så lämnar man inte barnet hungrigt utan äter hemma först, eller köper något på vägen. Alternativt ursäktar man sig för att barnet inte har ätit och frågar om de har något han kan äta, eller ska jag springa ner och köpa något? Tycker det är ganska ordentligt ohyfsat att komma och ställa krav på att ts ska ställa sig och laga mat specifikt till hennes son, om deras familj inte ska äta just då.

• Lilyje

Mitt hem, mina regler. Duger inte det kan dom ha övernattning hos det andra barnet istället.

Sonen(7 år) och hans bästis har övernattningar nån gång i månaden, och då är det läggdags kl 22:00 när dom är här, och är dom hos bästisen är det läggdags 23-24 nångång.

Skulle aldrig komma på tanken att kräva mina regler hos någon annan, gillar jag inte reglerna så får han inte sova över helt enkelt (men jag e ganska laid back) :)

Svar på tråden Vems regler vid övernattning?