• Äldre 7 Oct 07:28
    1430 visningar
    5 svar
    5
    1430

    Regler för en 6.5 åring

    Hej.

    Som rubriken lyder. Min flicka på 6.5 år har nu börjat förskoleklass och med det blev hon stor fort. Jag tänker vad har ni för regler för era barn i den ålder vad gäller gå till kompisar och att göra osv. Min dotter är äldst av 3 barn mina andra döttrar är 4 år och 2.5 år gammal hur förklarar jag för dem att den stora får men inte dem? Då det blir tjut och tandagnissel när man Säger när det väl kommer dit att när ni är lika stora eller förklarar att hon är större så hon får. Vi kan göra något annat. Har ni några bra tips och råd?

  • Svar på tråden Regler för en 6.5 åring
  • Äldre 7 Oct 08:13
    #1

    Alltså det är en oerhört naturlig del av livet med syskon att en äldre får göra mer än den yngre. Det är ju bara att säga att så är det, man måste vara viss ålder för att kunna göra vissa saker osv. Vänj dig vid det för det är inga konstigheter.

    Vad 6-åringen får göra beror ju på hur mogen hon är, hur trafiken ser ut osv.

  • Anonym (A)
    Äldre 7 Oct 09:55
    #2

    Ja så är det med att ha barn i olika åldrar.

    Är man millimeterrättvis med allt så blir det rabalder när man börjar göra skillnad oavsett anledning.

    Låt den store få vara störst och få tex klättra högre än de yngre eller inte behöva hålla hand över vägen eller men det är ju inte bara förmåner en som är äldre ska ha. Ta bort tallriken, bädda sängen, plocka ihop alla pennor, sopa golv osv är enkla sysslor som man ska kunna ställa krav på (kanske inte allt men något/några) men som man kan upplysa de mindre om att de inte behöver göra... än.

  • Äldre 7 Oct 14:24
    #3

    Ja det är självklart det är så beroende på barnets mognad. En annan tanke jag får är att jag och min man är lite ense om allt egentligen när det gäller barnen han är lite hårdare än mig. Men när det kommer till detta att få göra och inte göra så han själv är minst i sin syskonskara och jag är störst. Det blir också ett dilemma i det hela. Hur tänker ni att man löser det?

  • Äldre 7 Oct 15:27
    #4
    SandraS23 skrev 2018-10-07 14:24:54 följande:

    Ja det är självklart det är så beroende på barnets mognad. En annan tanke jag får är att jag och min man är lite ense om allt egentligen när det gäller barnen han är lite hårdare än mig. Men när det kommer till detta att få göra och inte göra så han själv är minst i sin syskonskara och jag är störst. Det blir också ett dilemma i det hela. Hur tänker ni att man löser det?


    Man pratar med varandra. I lugn och ro. Många gånger.
  • Äldre 7 Oct 17:59
    #5

    Man står ut med tjut och tandagnissel. 

    Rättvist är inte att alla får exakt samma, rättvist är att alla får ansvar och förmåner utifrån förmåga. Men det har barn väldigt svårt att se och man får prata, prata och prata med barnen om detta. Och stå på sig och stå ut när syskonen tjurar ihop. 

Svar på tråden Regler för en 6.5 åring