Intyg för körkort vid ADHD
Öite bakgrund Min son på 19 år fick som 12 åring diagnos autism och ADHD. Vi hade en jättebra läkare fram till han var 17 år hon hade inställningen att det är klart du kommer ha ett vanligt liv när du blir stor. Min son har haft svårt att förlika sig med sina diagnoser. Han hade även svårt att få till skolan fram till gymnasiet där han tog studenten med fina betyg.
När det var dags att söka körkortstillstånd behövde han såklart ett läkarintyg som jag inte kunde tänka mig skulle bli ett problem. Hans goa läkare hade dock slutat och ersatts av en läkare vi träffat strax efter att sonen fått sina diagnoser när han var 13 och skolan inte funkade. 4 år senare tittar hon med honom på samma sätt. Hon skriver i sitt intyg att han vägrar medicin för ADHD inte accepterar sina diagnoser. Hon ringer upp mig och säger han kommer aldrig få ett körkortstillstånd sp som jag skriver intyget. Jag protesterar med att skolan går bra han tränar och tävlar i sin sport och klara det utan problem hon hävdar att hon måste skriva som hon gör i intyget. För att sonen träffat en psykolog några månader tidigare då han ville ha hjälp med strategier vid stress.
Han fick lämp med förbehåll att lämna in läkarintyg under tre år. Nu är hans problem att han inte har någon läkare då han inte medicinera ADHD. Vi har inte hittat någon läkare som kan skriva det intyg trafikverket bedömer behövs. Så nu kan han inte ta körkort. Vad gör man då? Han läser på högskola nu och tävlar aktivt i en sport som kräver fokus och koncentration så att han inte skulle få ta körkort känns helt ologiskt.
Ursäkta att detta blev väldigt långt. Hoppas nån orkar läsa och har tips.