• Anonym (Tröttsamt)

Intyg för körkort vid ADHD

Öite bakgrund Min son på 19 år fick som 12 åring diagnos autism och ADHD. Vi hade en jättebra läkare fram till han var 17 år hon hade inställningen att det är klart du kommer ha ett vanligt liv när du blir stor. Min son har haft svårt att förlika sig med sina diagnoser. Han hade även svårt att få till skolan fram till gymnasiet där han tog studenten med fina betyg.

När det var dags att söka körkortstillstånd behövde han såklart ett läkarintyg som jag inte kunde tänka mig skulle bli ett problem. Hans goa läkare hade dock slutat och ersatts av en läkare vi träffat strax efter att sonen fått sina diagnoser när han var 13 och skolan inte funkade. 4 år senare tittar hon med honom på samma sätt. Hon skriver i sitt intyg att han vägrar medicin för ADHD inte accepterar sina diagnoser. Hon ringer upp mig och säger han kommer aldrig få ett körkortstillstånd sp som jag skriver intyget. Jag protesterar med att skolan går bra han tränar och tävlar i sin sport och klara det utan problem hon hävdar att hon måste skriva som hon gör i intyget. För att sonen träffat en psykolog några månader tidigare då han ville ha hjälp med strategier vid stress.

Han fick lämp med förbehåll att lämna in läkarintyg under tre år. Nu är hans problem att han inte har någon läkare då han inte medicinera ADHD. Vi har inte hittat någon läkare som kan skriva det intyg trafikverket bedömer behövs. Så nu kan han inte ta körkort. Vad gör man då? Han läser på högskola nu och tävlar aktivt i en sport som kräver fokus och koncentration så att han inte skulle få ta körkort känns helt ologiskt.

Ursäkta att detta blev väldigt långt. Hoppas nån orkar läsa och har tips.

• Svar på tråden Intyg för körkort vid ADHD
  • Anonym (ssk)

Jag håller med läkaren till 100%.

Tänk om det handlade om glasögon istället? Om han hade behov av det men vägrade....

• Anonym (Tröttsamt)

Men han har ju inte behov av att medicinera ADHD . Han funkar i vardagen som vem som helst. Han jobbar, läser på universitetet, tränar och tävlar. Han medicinerade när han började i gymnasiet då han pga mobbing och skolvägen hade enskild undervisning under två år och omställningen till vanlig klass blev lite mycket. Är sjuksköterska själv och de biverkningar han fick av medicinen kan ingen leva med en längre tid.

• Anonym (C)

Kontakta psykiatrin där ni bor. Ibland får man en tid specifikt för intygsskrivning som kan baseras på aktuell klinisk bedömning och gamla journaluppgifter.

• Anonym (ADHD)

Be om en second opinion av en annan läkare. Körkortets vara eller inte vara ska inte hänga på medicinering utan helheten. Finns många med ADHD som har körkort och inte medicinerar, jag själv inkluderat. Däremot finns ett frågetecken i din berättelse och det är det du skriver att han haft svårt att acceptera sin diagnos och det framgår inte riktigt varför hon tycker att han behöver medicin.
    Ditt fokus verkar ligga på att hitta en läkare som kan skriva ett intyg som du vill ha, inte att få en korrekt bedömning av din son.

Sen undrar jag varför han som 19-åring inte sköter sina läkarkontakter själv? 

• pyssel
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-10-09 17:09:58 följande:

Men han har ju inte behov av att medicinera ADHD . Han funkar i vardagen som vem som helst. Han jobbar, läser på universitetet, tränar och tävlar. Han medicinerade när han började i gymnasiet då han pga mobbing och skolvägen hade enskild undervisning under två år och omställningen till vanlig klass blev lite mycket. Är sjuksköterska själv och de biverkningar han fick av medicinen kan ingen leva med en längre tid.

Han kanske ska försöka bli av med sin adhd-diagnos? Min erfarenhet är att en hel del med autism fått en felaktig adhd-diagnos när utredningsteamen inte har full kompetens på autism och inte förstått att vissa symtom de härlett till ett adhd-tillstånd lika gärna, eller hellre, kan bottna i autismen. T.ex splittrad fokus, brist på driv och motivation, utbrott, repetitiva aktiviteter och stimming. Fick han båda diagnoserna samtidigt?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (ADHD) skrev 2018-10-09 17:18:13 följande:

Be om en second opinion av en annan läkare. Körkortets vara eller inte vara ska inte hänga på medicinering utan helheten. Finns många med ADHD som har körkort och inte medicinerar, jag själv inkluderat. Däremot finns ett frågetecken i din berättelse och det är det du skriver att han haft svårt att acceptera sin diagnos och det framgår inte riktigt varför hon tycker att han behöver medicin.

Ditt fokus verkar ligga på att hitta en läkare som kan skriva ett intyg som du vill ha, inte att få en korrekt bedömning av din son.

Sen undrar jag varför han som 19-åring inte sköter sina läkarkontakter själv? 

Att inte kunna sköta sådant själv låter utan tvekan som att orsaken finns i autismen. IMO.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (4)

På trafikmedicinskt centrum ordnar de intyg, det är dock sjuka väntetider men annars kan man gå privat, genomföra en undersökning för att se om han är lämplig i trafiken och sedan utfärdas ett intyg. Det privata kostar några tusen men går snabbare att få tid till, googla er stad och "läkarintyg körkortstillstånd adhd"

• Anonym (C)

Håller delvis med pyssel. Men tror det kommer ta lång tid att bli av med diagnosen om den inte stämmer och intyg kommer ändå krävas för körkort. I den här situationen är nog enda sättet att hitta annan läkare, landsting eller privat.

• Anonym (4)
    pyssel skrev 2018-10-09 17:25:40 följande:

Att inte kunna sköta sådant själv låter utan tvekan som att orsaken finns i autismen. IMO.

Oavsett typ av diagnos behöver han ett intyg för att få börja övningsköra, där ligger problemet nu
  • Anonym (4)
    Anonym (C) skrev 2018-10-09 17:14:56 följande:

Kontakta psykiatrin där ni bor. Ibland får man en tid specifikt för intygsskrivning som kan baseras på aktuell klinisk bedömning och gamla journaluppgifter.

Just för körkort brukar man inte få intyg om man inte är inskriven där redan, blir för hög belastning på psykiatrin. Trafikmedicinskt centrum har hand om sådana intyg
  • pyssel
    Anonym (4) skrev 2018-10-09 17:31:01 följande:

Oavsett typ av diagnos behöver han ett intyg för att få börja övningsköra, där ligger problemet nu

Det var en kommentar till att det inte är så förvånande med senare vuxenblivande vid autism.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (C)
    Anonym (4) skrev 2018-10-09 17:32:45 följande:

Just för körkort brukar man inte få intyg om man inte är inskriven där redan, blir för hög belastning på psykiatrin. Trafikmedicinskt centrum har hand om sådana intyg

Det är såklart olika på olika mottagningar/olika ställen i landet. Kan vara värt ett försök.
  • Anonym (Tröttsamt)

Tack för alla svar. Försöker svara er alla.

Hab fick diagnoserna samtidigt. Han har inte svårt att acceptera sin autism diagnos den gör att han behöver lite extra stöd från mig. Han försöker hålla i sina läkarkontaker själv men tycker det är svårt bla att hitta tiden när han har föreläsningar intensivt nu.

Vi har försökt få en tid till psykiatrin, men de tar bara emot honom om han ska börja medicinera igen.

Anledningen till att läkaren skrev i sitt intyg att han haft svårt att acceptera sina diagnoser var att han träffade en psykolog vid några tillfällen då undrade han om hans diagnoser stämmer. De kom då fram till att det egentligen inte spelar så stor roll. Under några år testade han olika preparat för ADHD men ingen fungerade bra, läkaren brydde sig egentligen inte om om han hade medicin eller inte men just att han provat olika och varit lite på och av med medicin så skrev hon i intyget att han inte accepterar diagnos.

Jag ska kolla privata alternativ. Han längtar verkligen efter att få ta körkort så jag hoppas det går att hitta en lösning.

• Anonym (damp-bruden)

Det är klart diskriminerande att göra det svårare för personer med funktionsnedsättning att skaffa körkort. Trafikmedicinskt centrum borde vara gratis och utan väntetid.

• Anonym (A)
    Anonym (ssk) skrev 2018-10-09 07:14:44 följande:
    Jag håller med läkaren till 100%.

Tänk om det handlade om glasögon istället? Om han hade behov av det men vägrade....
    Samma här
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2018-10-09 21:47:15 följande:
    Samma här
    Bara för att det finns mediciner behöver inte betyda att de passar och är utan biverkningar som är ohållbara i längden.
Svar på tråden Intyg för körkort vid ADHD