• mamalo

Hur ska jag trappa ner med amningen?

Hej!
    Min dotter är snart 5 månader och tills hon är 7 månader vill jag ha slutat att amma helt.
    Hur gör jag för att trappa ned?
    Vi har gett henne smakisar vid lunch i snart en månad och det funkar bra. Dessutom har vi gett henne en smakportion gröt vid 18-tiden ungefär. Hon äter en gång på natten.
    Hur gör jag?
    Jag vet att jag ska lyssna till vad hon vill, men hon kanske vill bli ammad tills hon är ett år och det vill inte jag....

• Svar på tråden Hur ska jag trappa ner med amningen?
  • mica05

Tja, börja strukturera dagen med fasta måltider. Ge henne mat/gröt och fyll upp med ersättning. Ge mellanmål med ersättning. Då bör hon stå sig längre och det blir längre mellan amningarna. Till slut så borde du kunna fasa ut amningen helt. Fast rekommendationen är ju att byta ut ett mål mat från sex månader först så jag tycker du kan vänta lite. Din bröstmjölk är ju snällast mot magen.
    Och så kan du ju känna efter om du vill sluta helt att amma eller tex ha kvar morgonamningen.

• andypandy

usch vad jobbigt det verkar att sluta amma. jag vill sluta amma pga olika anledningar till sommaren men det kasnke blir för mycket för bebisens mage att börja med smakisar , gröt och ersättaninga samtidigt ? Hade inte tänkt på det ! Jag veta att bröstmjölk är nyttigast men vill av olika anl. sluta i juni ungefär.
    Förlåt ts om jag ställde fråga i din tråd men du ställde en så bra fråga !

• mica05

Många bebisar blir ju förstoppade av ersättning. De kan även få magknip. De problemen brukar ju sällan bröstmjölk ge. Så jag skulle nog ta det varligt. Inte byta ut allt på en gång.
    Dessutom så kanske lilla bebisen blir lite överumplad av så mycket nytt.

Vi har gett det den tid det tog. Sonen började äta riktiga portioner av gröt vid 6 månader, mat vid 6,5 månader, ersättning fick han lite hela tiden (delammade alltså). Vid 8,5 månader så gled amningen rätt så naturligt ut pöompö genom att det blev fler riktiga mål och mellanmål. Nu vid nästan 10 månader så är amningen stoppad (förutom ett nattmål )

Ofta så går bebisens amningsintresse upp och ner. Kan man "hoppa på" en intressesvacka så går det nog rätt så enkelt att fasa ut amningen.
    Sedan så ska man inte glömma att bebiser mognar för mat olika snabbt. Det styr man inte alls själv.

• mamalo

Nej, ersättning kommer jag så klart inte att ge eftersom jag har mjölk så att det räcker (än så länge).
    Jag MÅSTE inte heller sluta vid sju månader, men jag känner att det vore skönt.
    Självklart att om hon inte mår bra så kommer jag att forstätta att amma. Men som det känns nu är hon mer intresserad av riktig mat än bröst, så det får väl ge sig.

• Sweetie

mamalo: En fråga bara.. Tar hon flaska??

Jag själv ville amma sonen tills han va 6 månader.. Helamma han tills han va 6 månader och började sen med smakisar.. Men han vägrade flaska.. När han va 9 månader tog han flaska.. Hade testat sen han va typ 5 månader.. men han vägrade..
    Visst går det bra att ge gröt med.. Men ville att han skulle börja med välling..
    Nu sitter jag här med en 10 månaders som ammas 3 ggr per dag ca.. Hade gärna slutat amma för länge sen....

Bara en tanke det där med flaska...

Svar på tråden Hur ska jag trappa ner med amningen?