Inlägg från: Anonym (Ni är ju två...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ni är ju två...)

Bonusbarn efter förlossning?

siadia skrev 2018-10-09 19:41:50 följande:

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

Jag tycker absolut att det äldre syskonet ska få träffa sitt syskon och få vara i sitt eget hem. Men förstår jag dig rätt så är der bara ett problem om ni kommer hem till helgen. Handlar det bara om 1-2 dagar kan ni ju skjuta det framåt bara så det blir måndag-tisdag hn år hos er istället för lördag-söndag. Men det är att stänga ute syskonet om ni bara hoppar över hennes helg hos er helt och hållet. Det är inte okej.

Men ni är ju två. Om du behöver vara ifred så får ju helt enkelt pappan vara mer med det stora barnet i början så du kan få tid själv till amning osv. Så gör nog de allra flesta som har mer än ett barn- att pappan fokusera på de större i början.
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 05:36:06 följande:

Hon får helt enkelt känna på hur det är att vara ensamstående mamma, hon tar hand om deras gemensamma medan pappan tar hand om sitt. En bra erfarenhet för en förstagångförälder att bära med sig, livet som ensamstående.

Hon får snarare inse att de faktiskt har två barn i familjen. Hans första barn, deras blivande barns syskon, kommer ju inte försvinna bara för att de får ett barn till.

Vi pratar dessutom om en 11-åring som man kan samtala med om behov av lugn och ro kring den lilla och till och med få hjälp av.
    Tomelilla15 skrev 2018-10-11 02:01:21 följande:

Man mår ju inte alltid toppen efter en förlossning och allt kan kännas jobbigt, man kanske har haft en jobbig förlossning, är sydd i underlivet, ont att sitta och helt enkelt inte mår bra. Oavsett så blöder man ju myxket, går runt med monsterbinda, är vaken på nätterna med skrikande barn och brösten spänner och ömmar. Man är ju långt ifrån sitt bästa. Allt möjligt kan ju hända och vissa mår rätt dåligt, i alla fall en kortare tid. Man kanske kan behandla situationen precis som om ts vore sjuk. Det är väl ok att det större barnet kan vara lite längre hos sin mamma de första dagarna när man kan anta att ts inte mår bra. Måste ju gå att förklara att det är påfrestande och att nyblivna mammor behöver lugn och ro. Lika bra att planera för det. Men jag tycker absolut 11-åringen ska få träffa sitt syskon snabbt.

Precis så tyckerjag med. Helt ok med 1-2 dagars respit för att komma ner på jorden efter förlossningen. Men inte utesluta det äldre barnet.
    Anonym (snöflinga) skrev 2018-10-11 08:26:11 följande:

Respit? Från intrånget som är en 11 årig flicka?

Nej jag tycker inte alls det är ett intrång. Om du har sett mina andra inlägg så tror jag snarare att ett så stort barn kan vara till hjälp och de kan definitivt förstå att bebisar och mammor kan behöva lite lugn och avskildhet. Jag är definitivt FÖR att barnet ska få vara hemma hos pappan. Men jag tycker inte heller att det är helt sjukt att man eventuellt flyttar barnets pappadagar 1-2 dagar framåt om det behövs. Det kan ju tom bli ett måste ifall barnet föds på helgen. För i min stad får man absolut inte ha med sig barn in på förlossningen.

Sen är ju ingen förlossning dem andra lik så det går ju inte att säga något om hur snabbt de får åka hem: 6 timmar, två dagar, två veckor. Om de åker hem efter några timmar kan jag mycket väl förstå om man behöver landa (och sova), är det efter 3 dagar så har de väl troligtvis redan landat.
    Linux1003 skrev 2018-10-11 11:21:41 följande:

Jag har ett bonusbarn. När vi fick vårt första barn så var jag och bonusbarnet själva hemma efter förlossningen och även gemensamt på sjukhus så att han fick träffa sitt syskon. Det är speciellt att träffa någon som har barn tidigare men har man väl gjort ett val så kan man inte bara plocka russin ur kakan. Jag ser hellre till att jag har tighta barn oavsett om de är hel eller halvsyskon. Gör man på det sättet som du önskar så skapar du utanförskap per automatik och inget lyckat koncept.

Vad fint!

Jag Planerar definitivt att ha mina stora barn hemma mycket om och när jag lyckas få en liten med min nya man. :) Så viktigt att syskonen blir delaktiga.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?