Inlägg från: Anonym (Skild och gift) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skild och gift)

Bonusbarn efter förlossning?

Min nya fru och jag fick en liten bäbis för två år sen. Dagen efter hon var född så  hämtade jag först min bonus hos hennes papa och sen mitt biologiska barn från mamman innan vi for in till BB.

Båda half-syskonen på ca 6 år var alltså med. Jag rinde även deras skolor och sa att dom fick ta ledigt idag för att kunna träffa sitt nya syskon.

Skulle aldrig falla mig in att inte ha med dom. Jag trivs bäst när ALLA i min familj är med. NalleSolig

Anonym (lea) skrev 2018-10-11 16:14:02 följande:
    Jaha, jag uppfattade det som att det var du som hade fött barn och valde att ha ditt bonusbarn hos dig. Lite annan situation än ts. Jag tycker definitivt att det var bra gjort, kanske till och med det enda rätta, utifrån den situation du hade, kan inte ha varit lätt att avstå att vara med din fru och ditt nyfödda barn. Men som sagt, lite skillnad. Trådstartaren har fortfarande möjlighet att ordna så att bonusbarnet kan vara hos mamman enligt en förutbestämd plan. Detta beror naturligtvis på om mamman kan och vill ta barnet extra, och jag utgår naturligtvis att det sker på ett sådant sätt att barnet förstår omständigheterna. 

Ditt sätt att använda uttrycket "russinen ur kakan" är inte tillämpligt på situationen, hur du än vänder och vrider på det. Det finns familjer som låter sina biologiska barn på hos farmor och farfar en tid för att landa, hur applicerar du "russinen ur kakan" på dem? Man gör det man anser nödvändigt och om det går att tillämpa, det är knappast någon som sitter och gnider händerna och anser att de vill plocka "russinen ur kakan". 

Som någon sa, att man förklarar för barnet att "den här helgen kan jag inte köra dig till kompisar eller träningar och jag kommer inte heller ha tid att laga favoritmaten till dig, du får räkna med att underhålla dig själv". Under de omständigheterna kanske det känns roligare att vara hos mamman och nöja sig med att bara hälsa på och titta på bebisen. Om det går. Och om man vet att bebisens mamma kommer att vara trött och bebisen kommer mest att skrika och sova ändå, och vara med sin mamma, då kanske man kan tänka sig att spendera en helg med sin mamma i stället. Varför utgå ifrån att ett barn känner sig bortprioriterad under alla omständigheter? 
    Lea - om vi struntar i "russinen ur kakan" så kan man väl i alla fall säga att när det kommer till dig och bonus barn så är glaset alltid halvtomt. DrömmerNalle
    Whitehorse1979 skrev 2018-10-11 18:24:35 följande:

TS har valt en man med barn.

Och den mannen är fan en bra man som står upp för sitt barn och inte bara kastar henne åt sidan p.g.a en styvmor från Askungen

Tack Whitehorse1979!

Lea - läs och begrunda.

Det handlar om en vuxen människa som ska föda ett bäbis och en 11 årig flicka som troligtvis skulle känna sig mindre viktig i familjen om hon blev bortvald.

Jag slår vad om att efter en vecka så kommer TS inte minnas mycket av dom första dagarna medans bonus barnet kommer minnas det resten av sitt liv...
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 20:42:56 följande:
    Det är fruktansvärt osmakligt av dig som man att slå vad om vad en kvinna kommer minnas de första dagarna efter en förlossning. Lika osmakligt som att du förhäver dig själv över att du och din fru minsann orkade ta hand om era respektive första barn medan ni fick ert andra barn.

Och när din första fru födde ert första barn, hur många barn utöver det hade ni i ert hushåll?
    Tagga ner lite nu Lea, hela världen är inte emot dig!

Varför är du så arg på dom som tycker att det är okej att ha barn i huset för en förstföderska?

Min första fru hade sin mamma inneboende den första veckan. Vi hade också en katt inneboende.

Men min andra fru hade vi ingen familj som hjälpe till. Jag hjälpe givetvis till så mycket det gick och våra andra barn var så stolta.

Klart jag kan förstå att TS vill vara själv med sin nya bäbis, men det finns troligtvis tusen saker till som TS skulle önska sig när hon kommer hem. Men som vuxen är det ju inte alltid man får som man "vill" utan man får ta hänsyn till sin familj i första hand.

I detta fallet så skulle i alla fall jag tro att det TS skulle "vinna" på att inte ha bonusdottern kommer hon förlora i andra ändan av att ha ett syskon som kanske känner konkurrens med sin pappa.

Lea har du funderat på att detta blir 11 åringens absolut första syskon, eller är det bara mamman som bestämmer vilka som är välkomna?
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?