• Amorella

Någon som ger Laktipex eller Laktulos pulver till sitt barn?

Min tjej har problem med hård mage och vi håller nu på att experimentera med flytande Laktulos för att hitta "rätt" dos för henne. Nu är vi uppe i 20 ml som med nöd och näppe gör bajset LITE mjukare... Kanske vi måste ge ännu mer. Enligt läkaren behöver vissa barn upp till 30 ml om dagen för att det ska hjälpa.

Vi blandar Laktulos i gröten, men den blir ju rätt kladdig och rinnig av det. Läkaren sa att vi kunde ge Laktipex eller Laktulos som pulver istället, men när jag kollade på det på Apoiteket och på www.fass.se blev jag väldigt osäker på dosen.

Är det någon annan som ger det till sitt barn och som kan hjälpa mig? Är det så enkelt som att 5 g pulver = 5 ml lösning? Hur mycket ger ni till era barn?

• Svar på tråden Någon som ger Laktipex eller Laktulos pulver till sitt barn?
  • Max mamma

Du kanske kan fråga på apoteket,dom borde ju veta tycker man!

Camilla

• Yin

Den här tabellen fanns på fass.se, den visar tydligt förhållandet mellan vikt (pulver) och volym (flytande):

Följande tabell kan användas för omvandling mellan vikt och volym och då läkaren ordinerat lägre dos än ovan, t ex till barn. (Dosering kan ske med teskedsmatskedsmått eller apotekens doseringsmått.)

--------------------------------------------------------------------------------

Vikt Volym

--------------------------------------------------------------------------------

3 g 5 ml (1 tesked)

5 g 7,5 ml (½ matsked)

10 g 15 ml (1 matsked/dosmått)

Svar på tråden Någon som ger Laktipex eller Laktulos pulver till sitt barn?