• Anonym (Hk)

Sambo och försörjningsstöd

Intressant

För ibland tvingas man ju bo kvar pga ej bli hemlös

Måste sambos som inte är ett par utan tex två systrar eller vänner oxå försörja varandra?!

Sambos om varsin lägenhet i samma villa men två egna lägenheter?!

• Anonym (Hk)
    Anonym (Jenna) skrev 2018-10-11 07:47:49 följande:

Både sambos som "gör slut" men ändå tvingas fortsätta att bo ihop tills den ene hittat ett eget boende och vuxna "barn" som bor kvar hos föräldrarna men saknar inkomst kan söka försörjningsstöd! Det som brukar krävas är att man skriver ett "inneboendekontrakt" om man avser att dela på hyran etc.! Man kan alltså se det som att man hyr ett rum eller del i den andres lgh/hus!

??
  • Anonym (Hk)
    Tow2Mater skrev 2018-10-11 23:28:29 följande:

Soc kanske borde tvinga din snart ex-sambo att flytta dig, och betala hälften av din nya 9500kr hyra forsta månaden. Det borde inforas som del av bouppteckningen.

Vem syftar du på ang 9500?!
  • Anonym (Hk)

Vad fan är det med folk idag

I var o varannan tråd gissar folk att ts har flera trådar o folk gissar o anklagar. Vad är grejen?! Folk skriver väll lika helt enkelt eller vill vara anonyma i flera trådar

Vad är de frågan om egentligen?

• Anonym (Hk)
    Anonym (Lekman) skrev 2018-10-13 21:53:03 följande:

Jag avböjer spekulationer i huruvida jag startat andra trådar.

Det är överhuvudtaget inte relevant för trådens ämne.

Tänk också på att trådar i känsliga rummet ligger där av just den anledningen att ämnena och inblandade personers identitet kan utgöra eller innehålla mycket känsliga uppgifter.

Detta gäller även andra trådars innehåll och de personerna som står bakom dem, när man som du försöker koppla dem samman med denna tråd eller andra trådar eller andra användare på FL.

• Anonym (Hk)

Skippa jobbsök o plugga juridik?!

• Anonym (Hk)

Tycker du skriver bra

Eller skriv en bok?!

• Anonym (Hk)
    Anonym (Jenna) skrev 2018-10-11 07:47:49 följande:

Både sambos som "gör slut" men ändå tvingas fortsätta att bo ihop tills den ene hittat ett eget boende och vuxna "barn" som bor kvar hos föräldrarna men saknar inkomst kan söka försörjningsstöd! Det som brukar krävas är att man skriver ett "inneboendekontrakt" om man avser att dela på hyran etc.! Man kan alltså se det som att man hyr ett rum eller del i den andres lgh/hus!

Så båda, kan stå på kontraktet men det blir tex tjejen c/o killen på ratsit. Se?! Har sett flera vänner där det står så. E de för tjejen får soc?
  • Anonym (Hk)
    Anonym (Lekman) skrev 2018-10-14 15:38:34 följande:

I det fall du hänvisade till var ju inte frågan främst om den sökandes möjlighet till försörjning genom sambo, utan om det var rimligt att anta att sambos försörjer varandra efter så kort tids sammanboende eller om man bör försörja varandra som sammanboende efter så kort tid.

Vad jag talar om i mitt exempel är om fallet är så att den sökande inte har möjlighet till försörjning genom sambo, för att sambon med inkomst helt enkel vägrar, exempelvis av skälet att deras förhållande är över.

Lagstiftningen är inte alls lika tydlig för det sistnämnda läget.

Alla säger till mig att man får soc om det är slut o sambon vägrar betala. Stämmer inte det?!
Svar på tråden Sambo och försörjningsstöd