• FinaSofia

Jag var otrogen...

Jag och min sambo har varit ett par i 25år, ett barn. De senaste åren har livet blivit lite trist och jag har tappat lusten vilket naturligtvis har orsakat gräl. Min sambo tycker att jag borde bara "kämpa på" och att lusten kommer nog men jag orkar bara inte. Men med ett krävande jobb, sömnbrist, sjukdom, olika tidtabeller osv så vill jag bara sova. Sambon tycker att alla dessa är svepskäl. Vet inte om jag på riktigt älskat honom på länge men tycker dock han är ok, som vän och sambo.

I fjol träffade jag en annan man. Gick på luch, fika, träffades hos honom några gånger, men hade inte sex. Det kändes skönt att inte hela tiden ha någon på mig - man kunde prata, ligga bredvid varandra, göra saker utan att jag var pressad av att ligga med honom. Gjorde allt detta i smyg förstås, blev fast och min sambo blev urförbannad av att jag varit otrogen och svikit honom. Vilket jag förstår, men blev litet kär i den andra mannen och kunde bara inte låta bli. Känner mig helt skit och inser ju att jag gjort fel. Svikit min familj.

Det blev så att jag flyttade bort ett tag då jag kunde helt enkelt inte stå ut med frågorna, anklagelserna, skitet hemma. Allting gick fel, sambon lät mig inte träffa barnet, bombarderade med meddelanden där han förhörde mig, skyllde mig, vände alla mina ord emot mig, berättade vilken dålig mamma jag osv. Till sist och slut gav jag upp, orkade inte kämpa för att klara mig ensam och flyttade tillbaka.

Nu har jag inget eget liv. Sambon kollar och dubbelkollar allting jag gör, vill veta vem jag träffar, vem jag pratar med och vad jag pratar om med mina väninnor. Har inte haft kontakt med mannen och har försökt be om ursäkt, förklara att det är över men sambon låter inte saken vara! Han hånar mig, påminner mig att jag inte dög till mannen, skäller på honom...och det känns ännu värre då jag ändå tycker om honom men måste ju bryta upp det och lyckades bränna mig här. Jag förstår ju att han inte litar på mig men jag står inte ut! Felet är ju mitt men tycker att sambon reagerar för starkt och har faktiskt märkt att det kanske bor en liten narcist inne i honom. Han kommer aldrig att glömma det jag gjort fel och kommer i evighet att påminna mig om det!

Vet inte varför han ville ha mig tillbaka - kanske för att visa att han är "kungen" och har makten över mig? Han bestämmer och allt jag gör eller säger blir fel. Han vrider mina ord och har faktiskt märkt att jag har jättesvårt att minnas saker, orkar inte koncentrera mig och reagerar starkt direkt då han påpekar om något han tycker jag gjort fel igen. Orkar inte gråta mer, orkar bara inte bry mig. Kan bara inte längre hantera mitt liv!

Oftast önskar jag bara att jag inte vaknar på morgonen men gör det för barnets skull. Har ingen kraft kvar i kroppen att ändra det här - känns att jag använde allt jag hade för att komma iväg och nu när jag är tillbaka hos sambon och mitt liv är slut.

Sofia

• Svar på tråden Jag var otrogen...
  • Mizzys

Vad jobbigt, ni måste nog bryta upp eller söka proffesionell hjälp.

Fast det låter mer som att du måste lämna för att må bra igen. Ja du har gjort fel men så kan han inte behandla dig.

• Anonym (Livscoach)

Boka upp ett samtal med någon. Nära vän eller livscoach. Kanske parterapi!? Du mår inte så bra av olika orsaker och din partner verkar inte må speciellt bra han heller. Ta tag i det för din egna skull och ert barn.

• Anonym (Lämna)

Men Gud lämna honom. Han har ingen rätt att kontrollera dig och ta barnet ifrån dig. Han låter ju sjuk.

• Anonym (Livscoach)
    Anonym (Lämna) skrev 2018-10-11 07:01:32 följande:
    Men Gud lämna honom. Han har ingen rätt att kontrollera dig och ta barnet ifrån dig. Han låter ju sjuk.

Helt riktigt...vi reagerar på olika sätt oavsett rätt eller fel. Blir mindre rationellt ofta tyvärr. Svårt att lämna om man inte vet hur eller orkar eller inte har bra förutsättningar för att göra det. Men visst bör något göras.
  • Anonym (123)

Lämna honom. Han kan inte kontrollera dig så.

Men seriöst:
    "men blev litet kär i den andra mannen och kunde bara inte låta bli."
    Hur gammal är du egentligen?

• FinaSofia

Vi var faktiskt i parterapi några gånger på våren. Märkte då att min man tog även där kontroll över allt och pratade kanske 99% av tiden, svarade även frågor som ställdes till mig. Jag hade en känsla att jag inte kunde säga nånting för att han skulle efteråt ta det up och vända emot mig. Kunde bara gråta och fick förstås höra att jag bara försökte manipulera psykologen och försökte få min man att se skylldig ut. Efter det här flyttade jag bort ett tag men som sagt men kunde inte heller hantera pressen av att inte träffa barnet och då gav jag upp mitt liv.

Nu fixar jag jobbet, tränar och går hem. Har inget eget liv och ingen kraft.

Erkänner nog att nånstans djupt inne önskar jag att mannen jag träffade skulle ställa upp, hämta mig och barnet och allting skulle ordna sig. Men det kommer ju inte att ske.

• Anonym (Men jösses)

Vilken hemsk situation. Låter inte som att du flyttade tillbaka av kärlek till sambon utan för att han använde ert barn som utpressning. Lämna sambon. Ta med dig barnet.

• FinaSofia
    Anonym (123) skrev 2018-10-11 07:18:50 följande:

Lämna honom. Han kan inte kontrollera dig så.

Men seriöst:
    "men blev litet kär i den andra mannen och kunde bara inte låta bli."
    Hur gammal är du egentligen?

Ja seriöst, jag är 40år gammal ock skulle aldrig i livet ha tänkt att jag träffade någon annan. Men det blev så. Jag är inte stolt över vad jag gjort. Jag bara ville träffa honom. Ja är en stor skit, vet jag ju.
  • FinaSofia

Vill ännu säga att min sambo är en bra pappa. Han hade ju tänkt att vi håller ihop så länge vi lever. Han har inte alltid kunnat ställa upp på det sättet jag hade önskat mig, men visst har vi ju haft det bra också. På sistone har han försökt förbättra sina vanor, städat, lagat mat osv men kan inte heller låta bli att pressa på med sexet. Och så blir det gräl.

Det känns alldeles hemskt att säga att jag inte älskar honom! Ja bryr mig, tycker om honom, vill inget ont, men älskar inte...men o andra sidan, för barnets skull, vill jag ha en familj.

• Anonym (Med erfarenhet)

Sök professionell hjälp.
    Om inte annat så gör det själv för din egen skull.
    Den förra terapeuten verkar ju inte särskilt kompetent om din beskrivning stämmer.
    Sådana här svårigheter är väldigt vanligt i terapi och en duktig terapeut kan hjälpa dig på vägen så du kan komma vidare och så att allt faktiskt blir bra.
    Det bör inte vara särskilt svårt om du får bra hjälp.

Det bästa är givetvis om ni båda kan gå i terapi, både var och en enskilt och även som par.
    Även om ni måste betala själva så är det en investering som garanterat är värd pengarna på lite längre sikt. Det kommer sannolikt att löna sig även ekonomiskt på sikt.
    Och tänk på barnet!

Svar på tråden Jag var otrogen...