Inlägg från: Jamesdio |Visa alla inlägg
  • Jamesdio

    Du som inte röstar SD men inte heller vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass

    Röstade inte SD. Vill minska invandringen, vill se en nettominskning av invandrare i Sverige. Vill inte att andras barn ska få ta konsekvensen av ökat antal barn med utländsk härkomst? Varför skulle jag det?

  • Jamesdio
    ThomasW skrev 2018-10-11 13:30:01 följande:
    Kanske det är svårt att förstå hur man kan rösta på ett parti som inte vill minska invandringen om man nu tycker att det skall minska.

    Det blir ju som att dricka sprit fast man inte vill bli bakfull
    Men nu är det inte bara SD som vill minska på invandringen. Jag röstade på AfS.
  • Jamesdio
    Jamesdio skrev 2018-10-12 08:39:38 följande:
    Men nu är det inte bara SD som vill minska på invandringen. Jag röstade på AfS.
    Så de som röstade på SD år 1998 (0.37 %), 2002 (1.44 %) och 2006 (2.93) för att slutligen komma in 2010 (5.70 %) kastade alltså bort sina röster. Utan dem hade inte SD haft så många röster i år. Men du kanske inte tänkte på det?
  • Jamesdio

     Citerade fel ovan. Skulle vara så här:


    HSOF skrev 2018-10-12 08:51:28 följande:
    Ja men att rösta på ett sånt parti är som att slänga bort sin röst. Var redan klart på förhand att de inte skulle komma in i riksdagen.
    Så de som röstade på SD år 1998 (0.37 %), 2002 (1.44 %) och 2006 (2.93) för att slutligen komma in 2010 (5.70 %) kastade alltså bort sina röster. Utan dem hade inte SD haft så många röster i år. Men du kanske inte tänkte på det?
  • Jamesdio

    Vill inte ge min röst till ett parti som inte välkomnar mig ´som medlem.

    Hur tror du valresultatet kommer hjälpa till att minska invandringen?

  • Jamesdio

    Funderade ett tag på att stödrösta på M eller KD för att det inte skulle bli en rödgrön majoritet. Hade kanske ändrat läget lite om det borgerliga blocket hade fått majoritet. Men för SD hade inte två mandat mer eller mindre förändrat något eftersom ingen vill prata med dem oavsett valresultat. Det enda som kanske hade gjort skillnad hade varit 51 % till SD men det var ju lika osannolikt som 4 % till AfS. I praktiken har 1,1 miljoner väljare kastat bort sina röster.

  • Jamesdio
    HSOF skrev 2018-10-14 10:12:11 följande:
    Jo det sista mandatet som till slut gick till C förändrar väldigt mycket på den politiska kartan. Det gör C till den avgörande parten i spelet. Det gör att de nu kan sätta sig i knät på Löven och bilda den mittregering som Löven vill ha och även spräcka alliansen. Detta gör även att M och Kd behöver få med sig både L och C och ett stöd från Sd för att kunna få igenom sin regering. Vilket C aldrig kommer gå med på. L är däremot inte helt omöjliga på den frågan när man hör på vad personer inom partiet säger. C är däremot livrädda och kommer hellre hoppa i knät på Löven och Sjöstedt..
    På vilket sätt menar du att SD skulle ha fått mer att säga till om då?
  • Jamesdio
    Padirac skrev 2018-10-14 11:26:28 följande:
    Ungefär hälften av väljarna kastar bort sina röster vid varje val om man tänker så. 
     
    Det var lite det jag menade, att om man tänker att en röst på ett parti som inte kom in i riksdagen är bortkastad, så är ju en röst på ett parti som inte har något att säga till om bortkastad.

    Den här gången var det ju omöjligt att veta i förväg om en röst på de rödgröna eller en röst på alliansen skulle vara värd något eller "bortkastad".

    Det återstår ju att se hur det blir i slutändan. Hursom lär det ju inte bli någon bättring vad gäller invandring och integration.
Svar på tråden Du som inte röstar SD men inte heller vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass