• ElissaLevin

Tar tid att bli gravid

Måste bara få skriva av mig lite känner jag. Jag är 25 år gammal , min man är 29 år. Vi har nu försökt skaffa barn i 6 eller 7 månader utan något positivt resultat. Innan vi började försöka trodde jag att det skulle gå snabbare. Har läst att det är normalt att det kan ta 1 år om man är under 30.. Men endå så blir man så ledsen då alla ens kompisar blir gravid nästan direkt , och frågor om när vi ska få barn blir allt fler , dom har ju ingen aning hur vi kämpar ? Tycker de är så jobbigt!! Ibland tänker jag är de något fel på mig ? . Min ägglossning är jag säker på när jag har eftersom att vi kör på ÄG tester.. och vi myser alltid mycket under fertila dagarna och ägglossningsdagen samt dagar efter. Jag har även lätta cellförändringar men läkare har sagt att det inte alls ska påverka något om man försöker bli gravid så hoppas verkligen att det är så. Finns det nån som är i samma sitts som mig eller har varit och kanske kan ge några tips o råd på nånting som hjälper att kanske bli gravid snabbare ? Tack på förhand.

• Svar på tråden Tar tid att bli gravid
  • Anonym (J)

Har tyvärr inga råd att ge men vi är i samma sits som er. Vi har "bara" försökt i fyra månader men eftersom jag är så orolig för att jag inte ska kunna bli gravid har dessa fyra månader känts som ett år typ. Varje månad testar man, man hoppas... men så kommer mensen. Det är fruktansvärt. Försök bara tänka att det kommer. Ni är unga och som du skriver är det normalt att det kan ta upp till ett år. Vet ju dock att det inte är någon tröst när man längtar så... Håller mina tummar för er.

• ElissaLevin

Jag brukar också få den känslan att jag kanske inte ens kan få barn? Fyyy jag skulle aldrig klara av någonting såntt. Men jag får sluta tänka så. De kommer väll när det kommer... Dessutom står det att folsyra ska hjälpa men undra om såntt bara e skit snack , har ätit det varje dag sen februari.... det är ganska lång tid.

• Anonym (2,5 år)

Fick också till mig att det var normalt att det tar upp till ett år att bli gravida. Sedan insåg jag att det bara gäller de som har normallånga cykler :/ för mig som har längre cykler än 28 dagar tog det 1,5 år att bli gravid, men hela 2,5 år innan det blev en frisk graviditet. Fanns inget som i övrigt tydde på att det var något fel på oss.

• GAndrea
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 08:46:03 följande:

Jag brukar också få den känslan att jag kanske inte ens kan få barn? Fyyy jag skulle aldrig klara av någonting såntt. Men jag får sluta tänka så. De kommer väll när det kommer... Dessutom står det att folsyra ska hjälpa men undra om såntt bara e skit snack , har ätit det varje dag sen februari.... det är ganska lång tid.

Folsyra ska inte hjälpa till att bli gravid utan bidrar till normal celldelning hos embryot när du väl är gravid. Minskar risken för missfall och missbildningar.

Jag är inte i samma sits som er. Sitter på golvet med mina två tjejer under två år! Men den äldsta av dem tog 11 månader på sig att flytta in i magen. Jag hade varit hormonfri i ca 5 år och haft kopparspiral då istället som inte ska påverka fertiliteten men det tog ändå så lång tid att få till det. Jag testade natrual cycles, älossningstest, sex varannan dag hela månaden. Det som hjälpte mig att mentalt överleva var statistiken. Om allt är perfekt, man har sex rätt dag, ägget är bra, spermierna är bra, inget kan gå fel, då är det ändå bara 25 % chans att det blir något. Efter varje månad några månader in 5 eller 6, så räknade min man ut statiskt hur många som inte hade blivit gravida som oss och det hjälpte faktiskt.
  • Anonym (Anonyma)

Ett råd är att dricka bränesellte eller /och prova nålar, de välkänt funkat för många som lidit av barnlöshet. Bränesellte är kanske lite häxkonster men nålar är ???? akupunktur, värt o testa och få till någon som har bra referenser. Jag har två barn, led av oregelbunden mens och provade akupunktur för detta o blev gravid.. hoppas på fler kanske lär ja göra mer akupunktur igen.

• Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 12:25:40 följande:

Så om man har längre cyckel än 28 dagar, är de svårare då ? Min är 31

Du är inom normen. Tror det räknas som normalt upp till 35 dagar. Svårare behöver det inte vara, men det kan ta längre tid pga att du har färre äl per år än vad de med 28 dagar har, om du har långa cykler.
  • ElissaLevin

Okej då förstår jag. Men ska man kolla upp det ifall det går typ 1 år och det fortfarande inte hänt nått ? . Jag har jätte jobbig mens då jag får extremt jobbiga smärtor , har kollat upp om det är cysta eller nått i äggledaren men de va de inte de såg bra ut sa dom, så då litar man på att det är bra och försöker tänka positivt varje månad , blir så ledsen när mensen kommer varje månad när man verkligen försöker ordentligt, usch blir tårögd bara av att tänka på de nu. Folk säger att när man slutar tänka på de så händer de, men de är jätte svårt att inte tänka på det ...

• Kantarellen89

Förstår precis hur du känner. Vidrig känsla. Att önska något såå mycket men inte kunna påverka det alls. Jag är också 25 år, har haft oskyddat sex nu i 14 månader, men aktivt försökt pricka ägglossning kanske 6 månader. Ingenting händer!!! Inte ett endaste litet plus. Hoppet har snart lämnat mig helt. Mina tre bästa vänner är gravida, trots att dem inte ens haft barn i tankarna. Så orättvist. Lätt att bli avundsjuk. Vet inte riktigt hur man ska få det att kännas bättre heller? Vi får kämpa på och stötta varandra. Kram

• ElissaLevin

Ohhh jaa #kantarellen89 Får stötta varandra. Vad skönt att kunna prata me folk som är i samma sitts som mig... Läste någonstans att Vetegroddsolja ska vara bra för ägget att fästa i livmodern, dricka 2 tsk om dagen, har precis klickat hem det från hälsokost, prova det du med :)

Svar på tråden Tar tid att bli gravid