Inlägg från: Anonym (2,5 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2,5 år)

Tar tid att bli gravid

Fick också till mig att det var normalt att det tar upp till ett år att bli gravida. Sedan insåg jag att det bara gäller de som har normallånga cykler :/ för mig som har längre cykler än 28 dagar tog det 1,5 år att bli gravid, men hela 2,5 år innan det blev en frisk graviditet. Fanns inget som i övrigt tydde på att det var något fel på oss.

• Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 12:25:40 följande:

Så om man har längre cyckel än 28 dagar, är de svårare då ? Min är 31

Du är inom normen. Tror det räknas som normalt upp till 35 dagar. Svårare behöver det inte vara, men det kan ta längre tid pga att du har färre äl per år än vad de med 28 dagar har, om du har långa cykler.
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 12:41:41 följande:

Okej då förstår jag. Men ska man kolla upp det ifall det går typ 1 år och det fortfarande inte hänt nått ? . Jag har jätte jobbig mens då jag får extremt jobbiga smärtor , har kollat upp om det är cysta eller nått i äggledaren men de va de inte de såg bra ut sa dom, så då litar man på att det är bra och försöker tänka positivt varje månad , blir så ledsen när mensen kommer varje månad när man verkligen försöker ordentligt, usch blir tårögd bara av att tänka på de nu. Folk säger att när man slutar tänka på de så händer de, men de är jätte svårt att inte tänka på det ...

Tror inte det är din cykels längd som skulle vara problemet i så fall. Dina smärtor kan däremot tyda på endo och det bör ju kollas upp om ni får problem med att bli gravida. För att säkerställa en endometriosdiagnos görs en titthålsoperation. Du behöver verkligen inte oroa dig än dock utan fortsätt som ni gör och hoppas på det bästa. Tankar om och längtan efter barn påverkar inte folk att få barn. Det är bara självutnämnda experter som hävdar det. Oftast typ en vän som blivit gravid utan att behöva fundera något vidare på processen.
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 17:41:10 följande:

Jag trodde faktiskt att jag hade endometrios me tanke på hur jag mår under mens, fick tid hos gyn och hon ställde ett par frågor och kom sedan fram till att jag förmodligen inte har endometrios bara de att jag kanske har en lite mer känsligare livmoder än andra för livmodern drar ihop sig vid mens och de är de som gör ont på vissa :)

Då förstår jag. Cykeln brukar ju också vara mycket längre om man har endometrios. Du kommer få det jobbigt efter förlossningen då, när livmodern ska dra ihop sig :) men det är det värt, när man får ha världens gulligaste unge i famnen. Jag håller tummarna för att ni som önskar barn, snart får era godingar :)
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-23 16:23:46 följande:

Alltså jag har ingen aning hur man räknar !! Jag hade mens första dagen senaste gången den 19 september , vilken vecka är jag i då ??

När hade du äl?
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-24 09:20:26 följande:

Enligt app ska ja ha haft ägglossning 5 oktober

Tog du något äl-test?
Svar på tråden Tar tid att bli gravid