• Jennydina

Flicknamn som passar till Isabelle och/eller Leonard

Hej! 
    Vi har så svårt att hitta namn till lillskruttan och om 1 vecka måste vi skicka in till Skatteverket. Hjälp snälla...

Har ni tips på namn som inte är supervanliga men inte känns alltför "konstlade"?

Får gärna ha en fransk klang (inte "för mycket") men inget måste. Själv är jag halvtysk och vi har band till Frankrike.

Vi har två äldre barn som heter Isabelle och Leonard, så gärna i den "kategorin".

Har varit inne på Sophie (men vanligt? och kanske lite kort jämfört med syskonen), Fredrika, Louise (vanligt), Adelie, Amelie (känns som det kommer bli vanligt) men inget känns klockrent.

Tack och kram på förhand!!

• Svar på tråden Flicknamn som passar till Isabelle och/eller Leonard
  • MorTillTheo

Desirée

Det klingar ganska bra tycker jag till Isabelle och Leonard ;)

Skriv gärna sen vad det blir för namn :D

• rabbes

Några namn som är vanliga i både Frankrike och Sverige:

Adele, Agnès, Alexandra, Alice, Alma, Amanda, Amelia, Andrea, Anna, Annie, Astrid, Betty, Cecilia, Clara, Édith, Elina, Elisa, Elisabeth, Élise, Ella, Elsa, Emelie, Emilia, Emma, Emmy, Erika, Esther, Eva, Fanny, Hanna, Helena, Ida, Inès, Ingrid, Iris, Irma, Jenny, Johanna, Judith, Julia, Laura, Léa, Léna, Lily/Lilly, Lina, Linda, Lisa, Louise, Lucia, Lydia, Maria, Nelly, Nina, Nora, Olivia, Rebecca, Sandra, Sara, Selma, Sofia, Thea, Thérèse, Victoria

• Stuppis1

Amelia

Beatrice

Eleonore

Elisabet

Det var de namn jag spontant kom att tänka på :)

• Colourfulrainbow

Emmeline, Evelyn, Nicolina, Angelique, Flora, Cordelia, Cornelia, Jaqueline, Maragux, Viola, Violetta, Juliette, Ophelia, Felicité, Bernadette, Beatrice, Adelaide, Adele, Adalia, Naima, Noémie, Naomi, Nina, Eleanor, Viktoria, Jasmine, Filippa, Madeleine, Madeline, Nicole, Nicolette, Celeste, Camille, Claudia, Aurelie, Aurora, Aria, Arianna, Ava, Antonia, Celina, Corinne, Jeanne, Elodie, Lucie, Laura, Lilian, Lily, Eira, Alicia, Gianna, Emanuelle, Natalia, Mathilde, Elisabeth, Alicia, Jacqueline, Jannine, Jolie, Joline, Marienna, Michella.

• fluu

Varken Sophie eller Louise är vanliga bland småungar. Jag ser heller inga anlednkngar till att Amelie skulle bli vanligt. Gillar alla era förslag, men speciellt gillar jag Fredrika.

Förslag: Adeline, Beatrice, Minelle, Pauline, Stephanie, Leanna, Juliana, Henrietta, Katinka, Miriam, Cordelia, Celeste, Daphne, Ariana, Arabel/Arabella, Elvira, Florence, Alexandra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jennydina

Åh tack snälla ni för alla förslag!! Det har verkligen hjälpt. Jag gillar namn som Adelia, Adriana, Amalia men får ju inte med min man på dessa grrrr. Så just nu ser listan ut såhär (ingen rangordning mellan namnen än, har ju flera dagar på oss..):

Fredrica - det var ngn som tyckte det låter hårt och det tyckte jag med från början men nu känns det allt bättre på tungan
    Desiree
    Sophie-  fiiint men rädd för vanligheten. Får kika efter andra som slutar på ie.
    Henriette

Daniella - för modernt kanske?
    Verena (släktnamn)

Amelie och Beatrice tycker vi är fina men de går bort eftersom folk uttalar de olika och då kommer vi nog störa oss på det när man inte uttalar det som VI vill

Sen kan man också tänka att vår lilla "sladdis" kan ha ett helt annat namn som är kort och inte lika "gediget" (men unikt utan att det känns konstlat) men då får jag kanske starta en ny tråd om det . Nu ska jag kika igenom era förslag igen!
  • Stuppis1
    Jennydina skrev 2018-10-14 22:47:54 följande:

Åh tack snälla ni för alla förslag!! Det har verkligen hjälpt. Jag gillar namn som Adelia, Adriana, Amalia men får ju inte med min man på dessa grrrr. Så just nu ser listan ut såhär (ingen rangordning mellan namnen än, har ju flera dagar på oss..):

Fredrica - det var ngn som tyckte det låter hårt och det tyckte jag med från början men nu känns det allt bättre på tungan

Desiree

Sophie-  fiiint men rädd för vanligheten. Får kika efter andra som slutar på ie.

Henriette

Daniella - för modernt kanske?
    Verena (släktnamn)

Amelie och Beatrice tycker vi är fina men de går bort eftersom folk uttalar de olika och då kommer vi nog störa oss på det när man inte uttalar det som VI vill

Sen kan man också tänka att vår lilla "sladdis" kan ha ett helt annat namn som är kort och inte lika "gediget" (men unikt utan att det känns konstlat) men då får jag kanske starta en ny tråd om det . Nu ska jag kika igenom era förslag igen!
    Några namn som liknar de du gillar är tex Francesca, Aurelie, Pauline, Adelina, Julienne.

Håller inte med om att Sophie eller Daniella skulle vara för vanliga eller moderna, superfina namn som inte är vanliga bland nyfödda idag.

Tycker alla namn du nämner i detta inlägg är jättefina, min favorit är nog Fredrica. Ett stark namn som passar även en vuxen kvinna.
  • Jennydina
    MorTillTheo skrev 2018-10-12 21:34:34 följande:

Desirée

Det klingar ganska bra tycker jag till Isabelle och Leonard ;)

Skriv gärna sen vad det blir för namn :D

• enanna

Åh, fina namn ni valt!

Jag har själv Nadja, Isabelle och Linnéa. Nadja skulle ha hetat Leo om hon var en pojke. Så vi har kanske lite liknande smak.

• vectoria

Adele
    Celine
    Desire
    Elise
    Francine
    Harriette
    Juliet
    Louise
    Marcella
    Olivia
    Stephanie