• Anonym

Vågar inte boka läkartid

Jag skulle verkligen behöva boka en läkartid, men vågar inte..
    Det känns jämt som om man blir "dumförklarad" när man går till läkaren, som om ens problem inte är stort nog för att behöva ett läkarbesök.
    Så nu vågar jag inte ringa och boka tid.. Inte blir det ju bättre heller av att jag har telefonfobi Vad ska man göra?

• Svar på tråden Vågar inte boka läkartid
  • Anonym (Been there)

Har du någon kurator eller psykolog som kanske skulle kunna hjälpa dig på traven? Jag går hos psykiatrisjuksköterska och har fått hjälp att få tid hos psykiatriker när det behövts, har fungerat suveränt.

Kan du annars skriva ett brev där du berättar hur du mår? Ibland kan det vara enklare att skriva och berätta i så fall också om din telefonfobi så förstår ju läkaren än mer varför du inte ringer.

Många varma stöttningskramar

Anonym p g a att jag inte vill gå ut med att jag har psykiska problem

• Anonym

jag ska byta läkare, for där jag har gått dumforklarade hon mig for att jag kom (sjukvårdsupplysningen sa at jag skulle kontakta läkaren) Det är idioti...tänk om jag får ont i magen i flera dagar igen, och det värkligen är nåt? och jag inte kontaktar läkaren , men väntar på at jag ska bli akut sjuk så jag behöver bli hämtat av ambulans istället? Ring och boka tid endå, skit i at dom tycker du är löjlig (jag är säker på at dom inte tycker det) for det är bara dig det går utover om du blir sämre.

• Anonym

Hittills har min man fått ringa och boka läkartider o.dyl. åt mig, men han börjar tycka det är pinsamt så han vill inte göra det längre.. *suck*

Skriva brev känns ju också lite konstigt..
    Antar att jag får ta mig i kragen och ringa, men det är så jobbigt!

• Anonym (Been there)

Egentligen är det väl inte så konstigt att skriva brev. Jag har ändå gjort det någon gång till psykiatrin då jag inte fått tag på min psykiatrisjuksköterska. Har kronisk sjukdom som gör att jag behöver medicinera varje dag och att komma fram på telefontiden på vårdcentralen går nästan inte så när jag behöver nya recept skriver jag också till den läkaren. Har varit där och lämnat brevet personligen och träffade då på läkaren en gång så han tog brevet direkt. När jag berättade vad det var och varför jag skrev tyckte han det var bra då han hört att det är så fruktansvärt svårt att komma fram här på telefontiden. Lycka till!

• Anonym

Har ringt doktorn nu.. Usch, det var hemskt..
    Hade sån ångest och var nästan gråtfärdig, fick inte riktigt fram det jag ville ha sagt..
    Fick för övrigt ingen läkartid, hon hänvisade mig till MVC istället, och om jag inte fick nån hjälp där skulle jag ringa tillbaka till VC nästa vecka..

Ytterligare ett samtal att ringa alltså

• Anonym (Been there)

Nu vet jag ju inte vad det handlar om men tycker ändå väldigt synd om dig. Har du en bra bm som du litar på? Be i så fall henne om att få komma till mvc psykologen är mitt tips. Det fanns åtminstone en sådan knuten till mvc här och då bor jag inte alls i någon storstad. Jag gick hos en sådan och det var väldigt bra och dessutom kostnadsfritt då det räknades som mödravård. Kanske kan h*n i så fall sedan hjälpa dig att få kontakt med en läkare på vc om du berättar hur du mår inför att ta nya kontakter.

Många varma stöttningskramar

• Anonym

Bakgrundshistoria:

Fick barn för 3-4 månader sen, och har ännu inte varit på efterkontroll (har glömt bort att boka).

Nu har jag blivit extremt trött, trots att jag sover 10 timmar per dygn..
    Vårt barn sover BRA på natten (vaknar en gång bara), och det förklarade jag när jag ringde till VC. Men hon började babbla om att det är så vanligt att man är trött när man inte får sova ordentligt osv

Hursomhelst så sa hon att jag får ringa till MVC och boka tid för efterkontroll, istället för att få en läkartid. Och om de tycker att det är försent för att boka en efterkontroll skull jag ringa tillbaka till VC nästa vecka *suck*

• Coco Chanel

Om du tycker att du kan prata bra med MVC så testa det i första hand. De har kontakt med psykologer och har egna doktorer. Prata också med dem om telefonskräcken, det går att bota. Och det blir ju jobbigt att ha det så i längden för dig. Lycka till-

• jagälskarallaminabarn

Något jag kom att tänka på rent spontant är om du kan ha dåligt järnvärde? Det kan mvc visserligen kolla upp åt dig men om du inte redan gör det så tänk på att äta mat med järn i som t ex blodpudding, leverpastej, broccoli och blomkål. I annat fall finns det en järntablett på Apoteket som heter Hemofer. Jag hade inga bekymmer av den när jag tog den i tonåren. Antar iofs att du känner till Niferex men den kan ju för vissa ge problem med magen. Kan tänka mig att bm redan nämnt att järn helst ska kombineras med C-vitamin då kroppen tar upp järnet bättre då. Undvik att ta något med kalcium i inom 2 timmar efter att du tagit järn eftersom kalcium försämras kroppens förmåga att ta upp järn.

M V H Ulrika

• Ebra

Själv har jag suttit hela morgonen och försökt få tag på en läkare/gynekolog med det verkar vara helt omöjligt.
    Är helt slut och svimfärdig pga av min mens som jag haft snart i 16 dagar..och innan det blödde jag nästan hela feb.

Sedan har jag försökt ringa en psykolog..måste prata med någon annars sprängs jag snart i bitar...
    Ringde ungdoms. men dom har inte tider förran efter sommaren...vart ska jag nu vända mig? Och hur mycket kostar det för ett besök hos en privat psykolog..eller psykolog via vårdcentralen.....

HJÄLP!!! Orkar inte me mer skit idag...

Svar på tråden Vågar inte boka läkartid