• Tonkeryd

Hjälp! Barnen vill aldrig göra något med oss.

Brukar de umgås med folk i sitt andra hem? I så fall tycker de sannolikt inte om dig helt enkelt, och/eller vantrivs med hela situationen som sådan

• Tonkeryd
    Loolinoondooda skrev 2018-10-13 15:21:15 följande:

Grejen är den att när det kommer folk och hälsar på så kommer de mer än gärna och kramas och ska sitta i knä på oss.

Jag kännermig ledsen över denna situation och det har helt enkelt blivit på detta vis nu sista tiden. Tidigare har vi varit en familj som umgås och gör saker tillsammans, men de vill liksom inte göra något. Vi försöker locka med att de får välja precis vad de vill men de enda svaret vi då får är "jag vet inte".

Osaliga gånger har jag tänkt att de inte gillar mig eller så, men de visar en helt annan sida så är det inte så.

I så fall hade det självklara för mig varit att sätta mig ned med dem då ingen är under någon som helst tidspress och lugnt och vänligt fråga om det är någon särskild anledning till att de inte vill umgås. Mycket viktigt att INTE vara påträngande och få dem att känna att du vill tvinga dem till något, utan klargöra att de kan vara ärliga ifall det är något och att du låter dem vara ifred ifall de så önskar, men att du helt enkelt vill förstå varför de känner som det gör.

Förklara även varför situationen gör dig ledsen.
  • Tonkeryd
    Loolinoondooda skrev 2018-10-13 15:34:54 följande:

för där är mammas kille elak och nyps

Kan mycket väl vara elefanten i rummet. Skulle reda ut detta närmare om jag var du. Även ringa misshandel kan vara förödande för barns psyken.
  • Tonkeryd
    Anonym (kanske) skrev 2018-10-13 15:50:16 följande:

Om det är stökigt i det andra hemmet,så kanske de bara vill ha lugn och ro.Dagens barn är ganska pressade med långa dagar på skola  plus fritids.

Känns rätt sannolikt att det är så det förhåller sig i detta fall
Svar på tråden Hjälp! Barnen vill aldrig göra något med oss.