Ni som blivit sydda efter förlossning..
Födde barn för 13 dagar sedan och då sprack jag endast utvändigt. Det var 4 extremt små bristningar; en liten reva till vänster sida om mynningen i vävnaden (alltså inte i själva öppningen), ytligt sår på vänster inre blygdläpp och sedan 2 små revor cirka tre centimeter till vänster om urinvägsöppningen.
Det blev 5 stygn totalt så det var 1 stygn per bristning/reva förutom revan vid mynningen som fick två stygn. Alla stygnen hade absorberats av kroppen efter cirka 10 dagar förutom stygnen vid slidmynningen. Dessa stygn finns fortfarande kvar och är de enda som har besvärat mig lite då de kliade lite och skavde lite under första veckan.
Jag har alltså inte fått någon infektion än och jag är noggrann med hygienen! Jag tvättar av mig därnere med intimtvätt/intimolja två gånger om dagen (morgon och kväll enligt rekommendation) samt efter att jag bajsat. Om jag bajsar på kvällen tvättar jag inte en extra gång osv. Jag brukar sära på blygdläpparna och försiktigt liksom dra upp och ner med handen utanpå (pilla aldrig inuti, hehe!) för att få bort rester utav avslag. I början vågade jag inte röra någonting därnere! Jag vågade inte ens sära på blygdläpparna eftersom det kändes så läskigt att ha stygn därnere. Det resulterade i att jag började lukta dåligt då avslaget inte tvättades bort ordentligt och jag kände mig riktigt ofräsch, usch.. När BB ringde till mig för uppföljning (rutin) 2 dagar efter att vi kommit hem från BB så sa barnmorskan att jag inte behöver vara rädd, tvätta si och så och gör rent si och så. Det har funkat jättebra! Jag fick även hem en stor broschyr om min bristning och där fanns skötselråd samt annan information om underlivet efter förlossning, avslaget m.m.
Kan också tillägga att jag fick fylla i en blankett om bristningen och mitt underliv innan- och efter förlossningen (hitills). Jag blev också undersökt och "godkänd" av två barnmorskor innan jag fick bli utskriven från BB. Detta är just för att de ska kunna snappa upp eventuella problem med bristningar! :)