• Anzil

    Undvika kalas för att jag har ingenting att ge till barnet?

    Hej!

    Min kompis dotter fyller 6 sex. Jag kom på deras mellersta dotters födelsedag. I början tyckte hon inte om sin present, men senare gillade hon den tydligen. Det blev även automatiskt en favorit föremål för deras yngsta barn.

    Nu är sexåringens tur, men jag har ingen susning om vad jag skall ge. På inbjudningskortet står det att hon inte önskar något särskilt och blir bara glad om hennes vänner kommer på besök.

    Men det känns så oerhört oförskämd och elakt om jag kommer tomhänt. En sexårig måste väl notera och minnas att jag kom med någonting till hennes lillasyster men inte till henne. Hur fasiken skulle hennes självkänsla påverkas?!

    Och jag fick inbjudan på sen tid. igår kväll och alla butiker är väl stängda. Men det är inte det värsta, även om det var öppet. Så har jag ingen aning om vad jag skall ge.

    Jag skickade snabb meddelande på Messenger vad hon skulle vilja ha. Och jag har ännu inte fått någon respons.

    Jag funderar på att undvika komma på kalaset, men det kan väl jag kanske inte heller göra?

    Känns som om att vad jag än gör, så blir det klassat som oförskämd.

    Hon är sexår, positiv och energisk rar flicka med stor intresse för rymden.

    Jag har ingen aning. Rymdskepp, men det kanske inte finns något glädje för henne?

    Jag vet ingenting...

  • Svar på tråden Undvika kalas för att jag har ingenting att ge till barnet?
  • Minis4567

    Pyssel? Det brukar finnas i närmsta livsmedelsbutik, typ Ica.

    Annars skriv ett eget kort med en upplevelse till barnet, typ fika på stan och att hon får gå till Lindex etc och välja en tröja.

  • Poolskötaren

    Kritor/färgpennor och fina målarböcker/pysselböcker?

    Pussel?

    Docka?

    Saker till dockhus om hon har sånt?

    Påslakan med häst/katt/Superman eller vad hon gillar?

    Playmobile?

    Snickarsaker?

    Trädgårdsset i barnstorlek?

    Besök på lekland?

    Fotboll?

    Böcker?

    Barn älskar presenter. Köp vad som helst eller slå in en helg korg med muffins i glada färger.

  • Poolskötaren

    Lego med rymdtema!

    Spel: "Resan i Rymden Story Game".

  • Anzil
    Limajo skrev 2018-10-14 09:09:29 följande:

    Jag tror inte sexåringens självkänsla påverkas men hon kanske tycker det är konstigt att du inte kommer med en present.

    Det känns dock som att du lägger alldeles för stor vikt vid detta och att hitta rätt present. Tror du att det skulle påverka din relation med hennes föräldrar om det blir fel? Finns det fog för en sån oro i så fall?

    Hursomhelst, en flicka med intresse för rymden - jag skulle köpa nåt pyssel. Det är förbrukningsvaror går alltid åt. En pysselbok om rymden, klistermärken och glitterpennor, pärlplattor med rymdtema (vet inte om den finns längre men jag köpte ett pärlplatte-kit med stjärnor och planeter som var glow in the dark för nåt år sedan). Vill du köpa en bok har Christer Fuglesang skrivit barnböcker om rymdresor.


    Jag vet inte om vänskapen med föräldrarna skulle påverkas. De sade själva att det inte är nödvändigt att köpa någonting.

    Men det känns väldigt fel att komma tomhänt.
  • Erla

    En bok om rymden? :) om du inte hinner köpa något kanske du skulle kunna ta med henne till biblioteket och låna några rymdböcker?

  • elyse

    Får hon äta godis? Det är en present som de flesta gillar. T ex. flera förpackningar 3-pack Kinderägg.

  • Anzil
    Drottningen1970 skrev 2018-10-14 09:29:17 följande:

    Men oj... känns som du gör en extremt stor sak av detta. Köp nåt glittrigt typ..


    Jo, det kanske jag gör. Jag vill inte att hon skall må dåligt och känna sig utanför eller får känsla av att bli ogillad eller liknade.

    Alla är så snälla som försöker hjälpa till, men jag tror hon skulle uppskatta ännu mer, mer än ''bara'' glitter böcker och pyssel.
  • zebrans

    Finns det något museum i närheten? Kanske inriktning på rymden? Köp 2 biljetter dit!! Alternativt skriv en text och lägg en peng att det ska gå till sevärdhet :)

  • Alexi

    Men alltså vadå alla affärer är väl stängda?? Åk till närmsta BR bara, finns ju i de flesta centrum.

  • MammaKajsa
    Klart du ska gå på kalaset! Ge 6-åringen ett paket kinderägg och ett presentkort på lunch på stan med dig och skriv att ni sen går på museum (alternativt köper en present, går på bio, går på bibliotekt eller vad du känner för.

    Jag har gett liknande presenter många gånger, och det blir oerhört uppskattat hos barn (och deras föräldrar), och det bästa är att du får en trevlig stund med barnet du också!
Svar på tråden Undvika kalas för att jag har ingenting att ge till barnet?