• Saralala87

    Bidra ekonomiskt till pappan?

    Hej, jag heter Sara och jag har två barn tillsammans med mitt ex. Och vi har inte regelbunden umgänge för våra flickor. Utan pappan har dem när det passar honom. Och då kan det gå allt från en vecka eller tre veckor mellan gångerna då flickorna är hos sin pappa. Och han kräver då att jag ska bistå ekonomiskt varje gång dem är där. Och jag vill ha regelbunden umgänge för flickornas bästa. Min fråga är. Är jag skyldig att betala för mat och bensin för dem gångerna dem är hos sin pappa? Och ja jag har hela barnbidraget.

  • Svar på tråden Bidra ekonomiskt till pappan?
  • Gulletussan

    Får du även underhåll av honom? Ser inte den infon i din TS. Bara om barnbidraget. Annars har du rätt till att även få underhåll av honom för barnen. Men han ska fortfarande betala mat osv för döttrarna när han har dom.

  • Saralala87

    Ja jag får underhåll och jag betalar allt för barnen. Dagisplats, kläder m.m. och eftersom han har dem när det passar honom så tycker inte jag att jag har någon skyldighet att betala mat och bensin när dem är hos honom utan han kräver det.

  • Saralala87

    Och när jag säger att det får han stå för själv så är hans argument att hur ska han ha råd med blöjor och mat om han inte får pengar av mig. Men så sällan som dem är hos honom så tycker jag att ett blöjpaket till dem var räcker länge och mat för dem båda över en helg borde räcka när han handlar ändå. Och ger jag honom halva barnbidraget så går det inte till barnen utan då handlar han mat till sig och barnen och tankar sin bil och annat han behöver.

  • Gulletussan
    Saralala87 skrev 2018-10-14 10:17:25 följande:

    Och när jag säger att det får han stå för själv så är hans argument att hur ska han ha råd med blöjor och mat om han inte får pengar av mig. Men så sällan som dem är hos honom så tycker jag att ett blöjpaket till dem var räcker länge och mat för dem båda över en helg borde räcka när han handlar ändå. Och ger jag honom halva barnbidraget så går det inte till barnen utan då handlar han mat till sig och barnen och tankar sin bil och annat han behöver.


    Fast det där argument kan han ju stoppa upp i arslet. Vad kostar inte barnen DIG då? Nog för att han betalar då underhåll. Men du lägger ju MINST samma summa själv om inte mer för varje barn varje månad. Kan väl inte tänka mig att dina döttrar äter som en elitidrottare tonårspojkar? Och blöjor finns det ju billigare alternativ plus att som du skriver, det räcker länge om han bara har dom då och då. Håller han på sådär så får du ta det med familjerätten så får dom prata vett med honom!
  • Saralala87

    Ja jag känner detsamma, men det är som att försöka prata med en vägg när jag pratar med honom. Och eftersom jag står för alla kostnader för barnen, dagisplats, mat, kläder, nöjen och allt där till. Så tycker jag att han kan betala för dem när dem är hos honom. Men då kräver han att jag ska göra det. Ja du familjerätten har vi pratat med, haft samarbetssamtal och kommit överens om schema hur vi ska ha dem. Funkade jättebra i somras. Men nu vägrar han dessa möten och eftersom dessa möten är frivilliga så kan inte familjerätten tvinga honom att delta i dom. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Där vårat samarbete inte alls funkar. Och han tar barnen när det passar honom, men med krav att jag ska bistå ekonomiskt. Så är fruktansvärt less på allting. Det har pågått i nästan ett år nu och det blir inga framsteg. Och det är barnen som hamnar i kläm.

  • katrinp

    Nej du ska inte betala till honom. Däremot kan han göra avdrag från underhållet beroende på hur mycket han har dem, men det är hans ansvar att lösa det med FK, inte din.

  • Gulletussan
    katrinp skrev 2018-10-14 11:40:55 följande:

    Nej du ska inte betala till honom. Däremot kan han göra avdrag från underhållet beroende på hur mycket han har dem, men det är hans ansvar att lösa det med FK, inte din.


    Fast han kan inte göra avdrag när han har dom så pass lite. Krävs betydligt mer för det. Plus att han fortfarande ska betala för sin del när han har dem. Det är om det överstiger ett visst antal hela dygn per månad som det gäller. Inte en helg var 3e vecka eller när det passar honom.
  • Gulletussan
    Saralala87 skrev 2018-10-14 11:32:58 följande:

    Ja jag känner detsamma, men det är som att försöka prata med en vägg när jag pratar med honom. Och eftersom jag står för alla kostnader för barnen, dagisplats, mat, kläder, nöjen och allt där till. Så tycker jag att han kan betala för dem när dem är hos honom. Men då kräver han att jag ska göra det. Ja du familjerätten har vi pratat med, haft samarbetssamtal och kommit överens om schema hur vi ska ha dem. Funkade jättebra i somras. Men nu vägrar han dessa möten och eftersom dessa möten är frivilliga så kan inte familjerätten tvinga honom att delta i dom. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Där vårat samarbete inte alls funkar. Och han tar barnen när det passar honom, men med krav att jag ska bistå ekonomiskt. Så är fruktansvärt less på allting. Det har pågått i nästan ett år nu och det blir inga framsteg. Och det är barnen som hamnar i kläm.


    Men varför vill han ha dom så sällan? Och ska han hålla på så så kan du lika gärna skicka med matlådor med mat till tjejerna och några blöjor i så fall istället för att ge honom pengar. Usch! Förstår inte hur man kan vara så jävla snål som han verkar vara när det kommer till sina egna barn. Å andra sidan så verkar han inte så mån om deras välbefinnande eller att träffa dom heller. Synd att han skulle bli deras pappa.
  • GGN

    Han hör alltså av sig och vill ha barnen när tanken är tom...

    Ge honom inte ett öre!

  • Snacka

    Stäm om egen vårdnad och fasta umgängestider. Sög att diskussionen om pengar är avslutad och den enda diskussion du tar fortsättningsvis är schemat fram mot för umgänge. Så länge schema inte finns- inget umgänge. Barnen och du måste kunna veta och planera framåt.

  • Saralala87

    Ja jag har försökt i ett års tid att prata med honom om regelbunden umgänge för flickorna. Men det passar tydligen inte honom. Utan han tar dem när det passar honom och det funkar inte riktigt när man har barn, men att få honom att förstå det är en hel vetenskap. Tyvärr är det flickorna som hamnar i kläm och speciellt fyraåringen som pratar om att hon vill åka till pappa och sova där, men då går inte det enligt honom. Blir så less och arg och frustrerad på honom när det bara ska vara ett jävla krångel med allt.

  • GGN
    Saralala87 skrev 2018-10-14 20:16:29 följande:

    Ja jag har försökt i ett års tid att prata med honom om regelbunden umgänge för flickorna. Men det passar tydligen inte honom. Utan han tar dem när det passar honom och det funkar inte riktigt när man har barn, men att få honom att förstå det är en hel vetenskap. Tyvärr är det flickorna som hamnar i kläm och speciellt fyraåringen som pratar om att hon vill åka till pappa och sova där, men då går inte det enligt honom. Blir så less och arg och frustrerad på honom när det bara ska vara ett jävla krångel med allt.


    Därför måste det bli ett schema på umgänget!
Svar på tråden Bidra ekonomiskt till pappan?