• Äldre 14 Oct 12:47
    5813 visningar
    7 svar
    7
    5813

    Kommer in till oss var natt, morgon

    Vår son på 4 år kommer alltid in till oss i sängen vid 04-06 var morgon. Har han gjort sen han kunde ta sig över spjälsängen. Sen ligger han alltid och rullar rundor, slår till oss med händerna benen. Blir lugnare om han får ligga och pilla på fruns bröst.  Men det vill hon inte.


    Han bruka vilja gå upp rätt tidigt, vid 06 ibland. Frun och jag brukar ligga kvar ibland och kela. Då kommer han alltid in till oss och ska ligga i sägen. Så vi får aldrig vara nära varandra på morgonen.


    Är det som han vill ha närhet?  Eller sover oroligt?
    Ska man låta han fortsätta med det? eller lägga han i sin säng.


    Han har även eksem. Så ibland ligger han och kilar på det. Smörjer han dagligen med salva.


    Kan komma in oss. t.ex 04.00 rulla runt hålla på nån timme. Sen somnar han.

    Nån enstaka gång har han inte kommit in till oss.

  • Svar på tråden Kommer in till oss var natt, morgon
  • Äldre 14 Oct 15:23
    #1

    Låt honom komma in så länge han behöver det. Vår äldsta slutade i typ 7-8-årsåldern. Vår yngsta kommer fortfarande och är snart åtta år.

  • Äldre 15 Oct 11:22
    #2

    Jag håller med föregående talare: låt sonen komma så länge han behöver det - annars kan det bli en ännu jobbigare grej av det. Gör det extra mysigt, något nytt kanske i sonens rum/säng. Eksemen kan säkert ha med saken att göra också, tycker lite synd om lillkillen - det är hemskt när det kliar! 

  • Äldre 19 Oct 14:15
    #3

    Jag har liknande problem och testar en kudde https://fabrik40.se/snarkis . Inte provat i många nätter, men det bådar gott. Barnen älskar kudden och bråkar om vem som ska ha den Återkommer med mer info när jag testat lite längre, men det lovar gott och minstingen har sovit i egen säng hela natten med den, vilket hon inte brukar göra. Bra period eller bra kudde...Återkommer som sagt!

  • Äldre 11 Nov 07:11
    #4
    Johannissan skrev 2018-10-19 14:15:57 följande:

    Jag har liknande problem och testar en kudde https://fabrik40.se/snarkis . Inte provat i många nätter, men det bådar gott. Barnen älskar kudden och bråkar om vem som ska ha den Återkommer med mer info när jag testat lite längre, men det lovar gott och minstingen har sovit i egen säng hela natten med den, vilket hon inte brukar göra. Bra period eller bra kudde...Återkommer som sagt!


    Har köpt sån kudde, men hjälper inte.
    Ibland är det precis som han sover oroligt. kan inte vara stilla. Kan inte sova utan napp.
  • Äldre 18 Nov 08:03
    #5

    Ibland går frun upp tidigt för att jobba. Då går sonen med gå upp. Han märker att hon inte ligger kvar i sängen.

    Han har blivit värre nu och kommer in till oss redan vid 23-00.
    Vi får inte ligga kvar i sägen om han vill gå upp. Då måste vi följa med han. Om han t.ex. vill se tv.

    Min fru får aldrig sova 8 timmar. Han vill inte följa med mig upp. Måste vara mamma.
    Jag var föräldraledig med sonen i ett halvår när han var 5 månader.
    Det är kanske därför han vaknar på nätter för att kolla att mamma är hemma och är mer mammig än andra sonen var. ?

  • Monste­rmamma­n
    Äldre 18 Nov 09:34
    #6

    Behöver inte vissa barn mer närhet?

    Min äldsta son är sådan och har alltid kommit in till oss på nätterna. Riktigt jobbigt och vi har provat allt men inget fungerar.

    Nu är han 10 år och lillasyster 7 och det händer fortfarande att båda barnen vandrar över till oss på nätterna.

    Jobbigt att ni måste gå upp samtidigt. Vi hade tv rummet utanför vårt sovrum. Sen har de lånat våra telefoner mkt på morgonen. Man måste ju få sova.

    Har de kommit över innan vi somnat så har vi lett tillbaka dem till deras rum och legat bredvid tills de somnat om igen.

  • Äldre 21 Nov 19:54
    #7

    Vår dotter på 3,5 år kommer också in till oss de flesta nätter. Hon vaknar alltid vid 4-5 tiden. Vissa nätter när vi var ork så nattar vi om henne i hennes rum (sover då vidare till 7) men ibland går det inte... i andra fall om vi e riktigt trötta låter vi henne komma in till oss så vi alla får sova lite till. Då lägger aningen jag eller mannen mig i gästrummet så det inte blir så trångt i sängen. 'Intimitetsbiten' sköter jag och mannen på kvällen/natten innan vi somnar när barnet sover, vi e båda morgontrötta och vill helst sova på morgonen och då bryr vi oss inte lika mkt om det e barn i sängen.

Svar på tråden Kommer in till oss var natt, morgon