• Allison Nilsson

    Min son håller på att knäcka mig!

    Jag är ?ensamstående? mamma till en 15-årig kille. Pappan finns med i bilden men sonen bor inte hos honom utan bara är där ibland och det finns en del alkohol i bilden, så mer eller mindre är jag ensam om det.

    Mitt problem är att han inte kan hantera sin ilska. Jag vet att han är tonåring och det medför ett visst beteende, men detta känns rätt extremt och jag börjar nå en gräns där jag inte vet om jag klarar så mycket mer. Jag är oftast stark i mig själv, men allt detta har brutit ner mig under en lång tid nu, lite i taget. Att bli kallad hemska saker och få utstå dom här utbrotten så ofta är otroligt jobbigt. Hade det varit min partner som sagt allt detta så hade jag förmodligen lämnat honom för länge sen, men nu är det min son det handlar om och jag älskar honom.

    Han har aldrig slagit mig eller så, men mina möbler är mer eller mindre förstörda. Han säger själv att han tycker det är jobbigt och vi har haft möten i skolan. Men där handlar det om att han inte sköter det han ska för att han har problem att koncentrera sig, inte att han har utbrott. Vi har varit hos BUP för 2 år sen och där kom dom fram till att han har lite problem med sitt flexibla tänkande. Vi frågade om ilskan men det fick vi ingen hjälp med utan han skulle själv försöka gå undan när det stegrades...jo visst, men han kan inte riktigt tänka så klart i dom stunderna. Han säger själv att han är säker på att han har ADHD, han har sett på kompisar hur dom är som har det.

    Det är skitjobbigt och jag orkar inte stå emot hans ilska längre utan gör saker som han säger för att slippa utbrotten, orkar inte med dom. Jag hatar mig själv för det, vet ju att det inte hjälper utan bara blir värre men orken tryter!

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Min son håller på att knäcka mig!
  • Anonym (Em)

    Det måste verkligen vara oerhört jobbigt för er båda! Jag vet inte riktigt om det framgick i tråden, men hur brukar du bemöta din son/hur brukar du göra när han får sina ilskeutbrott?

    Jag ställer frågan så att jag lite bättre kan förstå hur det brukar se ut för er.

  • Allison Nilsson

    Jag har försökt att hantera det på olika sätt. Dels att prata lugnt tillbaka, då blir han provocerad av det och dels genom att försöka ignorera hans ilska vilket också provocerar honom. Då är han som ett klistermärke efter mig och hackar. Jag har även blivit arg tillbaka och det blir samma effekt, just nu är jag så sliten så jag blir ledsen av hans ord och det gör det inte bättre plus att han hånar mig för att jag blir ledsen. Jag vet inte hur jag ska bemöta honom, vilket jag än gör så blir han provocerad.

  • Anonym (Em)

    Ojdå, din situation låter så himla svår.

    Jag har ingen egen erfarenhet direkt som så, men jag jobbar i förskola och träffar ju alla möjliga slags barn och familjer.

    Det finns ju olika sätt att bemöta eller hantera konflikter och det finns kanske inte några universella svar utan man måste nog försöka lösa det utifrån situation och inblandade parter.

    Lågaffektivt bemötande är ju det som du beskriver när du försöker samtala lugnt med honom. Har du hört talas om det innan? Personen som är arg upplever yttre hot vid konflikt och får mer vatten på kvarnen av att någon blir arg tillbaka. Denna metod verkar genom att man agerar icke-hotfullt tillbaka.

    Att ge jag-budskap är en annan, där man på ett icke-dömande sätt talar om sina känslor och vad någons beteende får för konsekvenser, och visar att man vill ta ansvar för situationen, men utan att använda DU gör/säger osv. Man kan tex säga såhär: Jag känner mig ledsen när vi bråkar, jag skulle vilja att vi pratade med varandra istället. Kan vi lösa det här tillsammans?

    Det är ju lättare sagt än gjort, och det kan handla om att bryta vissa mönster, vilket kan ta tid. Jag lider med dig, måste vara så oerhört tufft att ha det såhär!

    Har du, när ni inte bråkar talat med din son om vad hans ilska beror på? Vet han själv varför han blir arg?

    Får du någon annan slags hjälp utifrån?

  • Anonym (Em)

    Jag glömde nämna en annan sak. Att bakom varje konflikt döljer sig känslor, intressen och behov. Har du tagit reda på vad han har för behov? Och har du förmedlat till honom vad du har för behov? På vilka sätt förstår ni varandra?

    Jag tror att du kan behöva skapa dig viss förståelse och finna verktyg som hjälper er att hantera hans utbrott.

    Du kan även förklara för honom att det är okej att han blir arg (inte döma känslan) men att det inte är okej att han provocerar/hånar eller skriker på dig osv (döm ut handlingen). Lär honom stt han har rätt till sina känslor, men inte rätt att trakassera och inte visa respekt för dig.

  • Earlgrey

    Hej! 

    Jag förstår att du måste vara oerhört tungt. Försök hitta vänner som lyssnar och bekräftar och uppmuntrar dig. Som motvikt. Sen min tanke är att sonen mår inte bra. Istället för att bära det inom sig eller att han skadar sig själv så skadar han dig. Sen innerst inne mår han dåligt över att han gör dig illa även om han visar sig hånfull. Så vad känner Han och vad tänker, hur ser hans vardag ut. Är skolan svår, kämpar han med att hitta sin identitet, saknar han sin pappa etc.....
    Han säger själv att han nog har ADHD och det borde finnas stöd och få och utredningsmöjligheter tycker man. 
    Jag tänker ändå att försök stärka hans självkänsla och bekräfta allt som är bra som han gör. (småsaker i vardagen tex) Visa att du uppskattar honom! 
    Sedan när han verkar lugn, säg att vi behöver få till en förändring för att du orkar inte ha det så här. Och att du vill att han ska prata med dig och/eller ngn annan om hur han mår......För att du vill inte ha möblerna förstörda och bli kallad fula ord för jämnan. Du kan skriva ett kort brev också!
    Ta hand om dig!

  • Anonym (Mm)

    Ännu en framtida våldskriminell i samhället. Straight

    Out your shit och se till att snorungen tar sig i kragen. Helt sjukt att du inte har hela möbler!!

  • Tow2Mater
    Allison Nilsson skrev 2018-10-14 20:41:36 följande:

    Jag har försökt att hantera det på olika sätt. Dels att prata lugnt tillbaka, då blir han provocerad av det och dels genom att försöka ignorera hans ilska vilket också provocerar honom. Då är han som ett klistermärke efter mig och hackar. Jag har även blivit arg tillbaka och det blir samma effekt, just nu är jag så sliten så jag blir ledsen av hans ord och det gör det inte bättre plus att han hånar mig för att jag blir ledsen. Jag vet inte hur jag ska bemöta honom, vilket jag än gör så blir han provocerad.


    Kan han flytta till pappan? Låter som ni behover sära på er ett tag...
  • Tow2Mater

    Hur var han som t ex 10 och 12 åring? Har respekten alltid saknats och nu eskalerat till dessa proportioner, eller har den kommit plötsligt?

  • Allison Nilsson

    Tack för era svar! Han har det superjobbigt med sig själv och det handlar mycket om besvikelsen på sin pappa som gjort val i livet som inte direkt gynnat sonens. Men vi har tagit ny kontakt med BUP, det är vad han själv önskar i nuläget. Han gick i samtal hos en kurator i våras och hans största rädsla var att jag inte skulle orka med honom. Så att han skulle behöva flytta till sin pappa är inte något alternativ, jag kämpar vidare. Men det är skönt att få läsa era kommentarer, dom stärker. Jag har inte berättat för mina vänner riktigt hur illa det är så därför kan jag inte få något stöd från dom. Men jag har försökt förklara för honom att hans ord skadar rätt mycket, att jag mår skitdåligt av att dagligen höra hur värdelös jag är.

  • Anonym (Aj då)

    Ja o ja. Visst måste vi vara fler som har det jobbigt med våra tonårsbarn. Jag har kommit på den andra sidan med dem men båda mina söner valde att bo hos sin pappa. Han fick ta de största dusterna. Självklart var jag involverad. Även om man är skild så tycker jag det är bra att man liksom håller ihop utefter värderingar som hur man beter sig osv. Fanns stunder då ena sonen bodde hos mig men det fungerade inte speciellt fredligt. Man fick liksom trippa på tårna fast någonstans så tillät jag inte heller att jag skulle trippa på tårna för honom. Han slängde dörren dörren framför näsan på mig fast jag stod i tårar och bara egentligen ville lösa våra konflikter. Urk jag längtar inte tillbaka dit. 
    Din son verkar ha viss form av insikt. Han tror att han har adhd. Han inser att något är jobbigt och svårt att hantera. Ett litet tips är att man försöker vara mjuk men visar på att man bryr sig. Säga liksom att du förstår att det är jobbigt och fråga hur du kan hjälpa honom. Samtidigt att göra sönder möbler är dock helt oacceptabelt. Hade min son gjort något sådant hade jag sett till att han fått betala tillbaka en symbolisk  summa. Det är en supersvår balansgång att välja sina strider, vara mjuk och inte känna sig kränkt för allt som de säger. Min sambo var bättre på att se saker utifrån än vad jag gjorde så han var en god stöttepelare när det var svårt. Hoppas du kan prata men någon nära som kan ge goda råd.

  • Nellan12

    Hej!

    Tycker att du gjort det bra och får en ny kontakt med BUP. Hoppas ni får tid där fort. Har själv en son på 16år som jag har stora problem med. Problemen har varit i många år. Jag försöker alltid ställa mig utanför mina egna känslor när det händer något (minst en fång i timmen) Inte alltid lätt, men det gör lättare för oss att ta konflikterna och så får jag bryta ihop senare. Min son är sjuk i PTSD, djup depression, tvångstankar, panikångest syndrom, angara syndrom (typ skäck över stt träffa människor) från att vara fungerande tonåring som sportade och alltid var i farten till en jätte deppig kille som inte orkar leva.

    Jag skulle vilja tipsa om att läsa på om ADHD om han själv känner att de kan vara så. det finns mycket tips och tricks på nätet det kanske kan hjälpa dig och honom. Har läst på massor om min sons diagnoser och det har hjälpt oerhört mycket. Inte kanske så mycket hjälp men kanske lite tröst att du inte är ensamn.

    Kram på dig och hoppas att ni får hjälp omedelbart.

  • Anonym (Man 47)

    Jobbig sits ....din som måste känna dig lämnad av sin farsa ...sviken. All frustration går ut på dig å omgivningen. Inte lätt att vara själv med ....

    Han behöver manliga förebilder eller en farsa ...

    lätt å skriva men inte lätt å fixa.

    Han har säker ett stort behov av göra grabb grejer ... som man gör i den åldern.

    Ja du vet ...farsa - grabb eller killar ....grejer

    Idrott? Motor? Hobby? Typ ....

    Aktiviteter .....

    Har inge bättre svar än så.....

    Kämpa

  • Anonym (´´´´´)

    Du är en riktig tigermamma som inte ger upp hoppet om din son. Fortsätt att kräva hjälp och stöd från bup, skolan, familj och alla andra du kan komma på i ditt kontaktnät.
    Din son är inte våldsam mot dig och det är positivt. Det visar att han har självbehärskning och självkontroll, även om den är begränsad.


    Jag hade försökt mig på ett belöningssystem. Belöna så många positiva saker som du bara kan. Försök att hitta åtminstone 5-10 saker som du kan belöna om dagen. Belöna honom med något som faktiskt motiverar honom. För många tonåringar kan det vara pengar, tillgång till internet, att förtjäna sina minuter på telefonen, godis, senare tid att komma hem på kvällen. Välj gärna något som du kan dela ut i små bitar så att du kan ge många belöningar. Det är mest effektivt att bara belöna det beteenden du vill se och inte bestraffa eller ta bort belöningar för att eliminera negativa beteenden.
    Jobba på kommunikation. Ni kan lösa alla problem om ni bara kan reda ut dem och att skrika och kasta saker fungerar inte. Kanske funkar det inte heller att prata, men skriva i en journal? Eller ta det via telefon så att ni inte behöver göra det ansikte mot ansikte?
    Jobba på er anknytning. Försök att ha någon positiv interaktion med honom varje dag. Skriv gärna ner dem i din egen dagbok eller journal för att hålla modet uppe på dig själv när det är svårt.
    Han måste jobba på att lära sig lugna ner sig. Jobba med honom för att utarbeta några strategier som han kan använda sig av när han är i skarpt läge. Det enda ni båda bör fokusera på just då är att lugna ner läget. Inget kan lösas eller läras när han är så upprörd. Är han utåtagerande och kallar dig för fula ord så reflektera bara lugnt att du hör att han är arg och att ni kan lösa det när han har lugnat ner sig. Belöna honom om han försöker använda sina strategier. De måste inte fungera perfekt, men om han visar en vilja att försöka så har ni något att jobba med.
    Få honom att inse att han måste ta hand om sig själv för att på bästa sätt kunna hantera omvärlden. Han måste äta ordentligt, sova ordentligt, röra på sig, omge sig med människor och aktiviteter som är positiva för honom... Han måste välja att se till att han mår bra i sin kropp (och själ). 
    Du är hans förälder (och den enda närvarande föräldern dessutom) och du måste vara där för honom även när ni bråkar. Ibland kan man behöva erbjuda en kram eller bara tröstande, tyst närvaro även om konflikten inte är utredd ännu. Predikningar och konsekvenser kan vänta.
    Få igång en ADHD-utredning med en gång. Är det så att han har det så finns det specifik hjälp att få och effektiva sätt för dig att hjälpa honom och för honom att hjälpa sig själv på. Läs på om ADHD och hjälp din son att hitta bra information om det samt goda förebilder.
  • Mrs Moneybags

    Trots att han är rädd att bli övergiven av dig, tror jag att det är bra om du markerar att "hit men inte längre" och låter honom bo hos pappan under en period. Säg att du behöver hämta dig från allt. Han måste förstå att det är allvar nu. Du ska inte heller vara rädd att berätta för några nära vänner hur det egentligen är. Du behöver ju stöd och någon att prata med och bolla tankar med! Du klarar inte det här ensam, även om du låter som en medberoende person som försöker reda ut allt i det tysta. Det kommer inte att funka. Låt pappan kliva in nu. 

    Gör ni roliga saker tillsammans ibland? Hur bondar ni? Går ni på bio eller teater, reser ni tillsammans, går på spa eller åker fyrhjuling, gocart osv? Jag tror ni behöver en annan källa att hämta ur än bara era bråk. 

    Jag skulle personligen slänga alla möbler som är trasiga så att han får SE konsekvenserna av att förstöra saker. Det som är trasigt åker ut. Till slut kan det bli tomt. Men jag är en ganska radikal person, så det kanske inte passar alla. 

    Det viktigaste är att du handlar NU. Hans barndom är snart över och då har du en våldsam person som du och hans framtida flickvänner måste stå ut med. 

Svar på tråden Min son håller på att knäcka mig!