• Äldre 14 Oct 18:32
    1943 visningar
    14 svar
    14
    1943

    Allmän omvårdnad sjuksköterskestudent

    Hej jag är sjuksköterskestudent och ska ha en klinisk övning i allmän omvårdnad om några dagar. Har gått med undersköterskor men tycker att alla gör så olika på patienterna. Det jag undrar är när man gör ordning en patient för dagen på morgonen gör man hela proceduren i övre toalett och nedre toalett varje dag? Upplever inte att man tvättar folk tillexempel varje dag med alla stegen. Och ja patienten gör ju såklart mest själv efter förmåga 

    Vore jättetacksam för hjälp med detta för jag är jättenervös!

  • Svar på tråden Allmän omvårdnad sjuksköterskestudent
  • Anonym (Anony­m USK)
    Äldre 14 Oct 19:24
    #1

    Självklart ska övre och nedre toalett göras ordentligt varje dag? Vad i stegen är det dom inte gör varje dag?

  • Äldre 14 Oct 19:44
    #2

    Framförallt övre toalett; tvätta runt ögonen, i öronens veck och övre kroppen. Och ja tandborstningen (men den har jag bra koll på). Jag känner mig totalt förvirrad över allt detta (är väldigt grön som det kanske hörs) speciellt när jag upplever att alla mina omvårdnadsguider gör så olika!

  • Äldre 14 Oct 20:22
    #3

    Nej man gör inte nedre toalett varje dag. Sen är frågad vad utbildningen tycker man ska göra, men i verkligheten gör man absolut inte nedre varje dag.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fd ssk)
    Äldre 15 Oct 01:50
    #4

    Ts din handledare vill se att du kan och har förstått basal omvårdnad. Du bör visa på övre och nedre toalett oavsett vad dina handledare gjort. Lycka till, du fixar detta.

  • Tiina8­7
    Äldre 15 Oct 13:09
    #5
    EpicNurse skrev 2018-10-14 20:22:28 följande:

    Nej man gör inte nedre toalett varje dag. Sen är frågad vad utbildningen tycker man ska göra, men i verkligheten gör man absolut inte nedre varje dag.


    Personer som har inkontinensskydd är det en självklarhet att man tar nedre toalett varje dag. Ä
  • Äldre 15 Oct 13:30
    #6
    Tiina87 skrev 2018-10-15 13:09:34 följande:

    Personer som har inkontinensskydd är det en självklarhet att man tar nedre toalett varje dag. Ä


    Ja det är självklart. Men om man pratar generellt så är det inte varje dag.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Oct 15:41
    #7
    EpicNurse skrev 2018-10-15 13:30:58 följande:

    Ja det är självklart. Men om man pratar generellt så är det inte varje dag.


    Fast nu är det snack om vårdavdelning alt äldreboende.
  • Äldre 15 Oct 16:01
    #8
    Tiina87 skrev 2018-10-15 15:41:23 följande:

    Fast nu är det snack om vårdavdelning alt äldreboende.


    Ja, vad skulle det annars handla om?

    Oavsett så har inte alla som bor på äldreboende inkontinens. Långt ifrån. Och det är många som inte har inkontinens som behöver hjälp med hygien av andra orsaker tex fysiska hinder eller demenssjukdom. Och samma sak gäller på vårdavdelningar. Men många klarar att tvätta sig själva bara dom har någon med som stöd.

    Och oavsett så ska ts visa sina kunskaper, så det spelar mindre roll vilken vårdinrättning det handlar om för hon/han ska förmodligen utföra både övre och nedre.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Oct 18:14
    #9
    EpicNurse skrev 2018-10-15 16:01:40 följande:

    Ja, vad skulle det annars handla om?

    Oavsett så har inte alla som bor på äldreboende inkontinens. Långt ifrån. Och det är många som inte har inkontinens som behöver hjälp med hygien av andra orsaker tex fysiska hinder eller demenssjukdom. Och samma sak gäller på vårdavdelningar. Men många klarar att tvätta sig själva bara dom har någon med som stöd.

    Och oavsett så ska ts visa sina kunskaper, så det spelar mindre roll vilken vårdinrättning det handlar om för hon/han ska förmodligen utföra både övre och nedre.


    Ditt svar var fel. Man utför nedre och övre toalett varje dag. Det är en självklarhet.
  • Äldre 15 Oct 20:17
    #10
    Tiina87 skrev 2018-10-15 18:14:30 följande:

    Ditt svar var fel. Man utför nedre och övre toalett varje dag. Det är en självklarhet.


    Fast jag vet ju hur det ser ut på avdelningarna. Ser det var och varannan dag. Och man gör det inte varje dag. Det är absolut önskvärt att det skulle göras varje dag på alla som behöver hjälp med det, men det görs in.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 15 Oct 20:18
    #11

    Inte*


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Oct 22:18
    #12
    EpicNurse skrev 2018-10-15 20:17:10 följande:

    Fast jag vet ju hur det ser ut på avdelningarna. Ser det var och varannan dag. Och man gör det inte varje dag. Det är absolut önskvärt att det skulle göras varje dag på alla som behöver hjälp med det, men det görs in.


    Då är det nog unikt för där du jobbar.
  • Äldre 15 Oct 22:23
    #13

    Se det som en tumregel att de som behöver hjälp med övre toalett behöver också hjälp med nedre toalett.

    Något de ska få gjort varje dag.

  • Äldre 15 Oct 22:37
    #14
    Tiina87 skrev 2018-10-15 22:18:41 följande:

    Då är det nog unikt för där du jobbar.


    Nej. Har varit likadant på alla avdelningar jag jobbat på/hoppat in på/besökt. Skulle säga att snittet är ungefär varannan dag för nedre toalett. Då pratar jag om vårdavdelningar på stora sjukhus med mycket patienter. Förhoppningsvis är läget annorlunda på de mindre sjukhusen med färre patienter och lägre flöde.

    På min avdelning sköter 99% av patienterna sig själva så vi har gott om tid att hjälpa dom få som inte själva klarar det.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Allmän omvårdnad sjuksköterskestudent