• Äldre 14 Oct 18:32
    1943 visningar
    14 svar
    14
    1943

    Allmän omvårdnad sjuksköterskestudent

    Hej jag är sjuksköterskestudent och ska ha en klinisk övning i allmän omvårdnad om några dagar. Har gått med undersköterskor men tycker att alla gör så olika på patienterna. Det jag undrar är när man gör ordning en patient för dagen på morgonen gör man hela proceduren i övre toalett och nedre toalett varje dag? Upplever inte att man tvättar folk tillexempel varje dag med alla stegen. Och ja patienten gör ju såklart mest själv efter förmåga 

    Vore jättetacksam för hjälp med detta för jag är jättenervös!

  • Svar på tråden Allmän omvårdnad sjuksköterskestudent
  • Anonym (Anony­m USK)
    Äldre 14 Oct 19:24
    #1

    Självklart ska övre och nedre toalett göras ordentligt varje dag? Vad i stegen är det dom inte gör varje dag?

  • Äldre 14 Oct 19:44
    #2

    Framförallt övre toalett; tvätta runt ögonen, i öronens veck och övre kroppen. Och ja tandborstningen (men den har jag bra koll på). Jag känner mig totalt förvirrad över allt detta (är väldigt grön som det kanske hörs) speciellt när jag upplever att alla mina omvårdnadsguider gör så olika!

  • Äldre 14 Oct 20:22
    #3

    Nej man gör inte nedre toalett varje dag. Sen är frågad vad utbildningen tycker man ska göra, men i verkligheten gör man absolut inte nedre varje dag.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fd ssk)
    Äldre 15 Oct 01:50
    #4

    Ts din handledare vill se att du kan och har förstått basal omvårdnad. Du bör visa på övre och nedre toalett oavsett vad dina handledare gjort. Lycka till, du fixar detta.

  • Tiina8­7
    Äldre 15 Oct 13:09
    #5
    EpicNurse skrev 2018-10-14 20:22:28 följande:

    Nej man gör inte nedre toalett varje dag. Sen är frågad vad utbildningen tycker man ska göra, men i verkligheten gör man absolut inte nedre varje dag.