Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (helt tom)

Aldrig åtrådd? (TLDR)

Jag är man, 35. Vi är gifta och har ett barn som strax fyller sju.

För ungefär två år sedan kom chocken. Min fru hade varit på stor branschkonferens i USA och några extradagars semester, sammantaget borta i typ två veckor. Vi hade aktivt försökt få ett barn till i drygt ett år och sex hade blivit något man hade några dagar runt förmodad ägglossning.

Några veckor efter att hon kom hem började min fru prata en kväll om en bekant hon hade som lämnat sin man för en annan, men till slut gått tillbaka. Jag visste inte riktigt vart hon ville komma, kändes lite privat att snaska i de detaljerna om en person som jag kände till till namnet, men inte så mycket mer. Men sedan kom det, ungefär så här "Jag träffade någon i USA som jag känner väldigt mycket för. Vi har fortsatt prata sedan jag åkte hem och jag skulle vilja åka över igen och utforska det här."

Det var strax före jul. Sedan ägnade min fru stor möda åt att skicka julpaket till några företagsrepresentanter hon hade träffat där (som hon pratade med mig om), och ett paket till, som jag mer såg av en slump. Men det gick väldigt mycket tid åt det paketet. Hon hämtade också ut ett paket med exklusiva nya underkläder som skickats med DHL-bud från en butik i Storbritannien. Det visste jag inte då, men lådan stod kvar i ett gemensamt förråd sedan när jag städade ett tag efter jul. Eftersom det varit olika julklappar kollade jag bara om kvittot i lådan var något som borde sparas och såg att det var saker jag över huvud taget inte kände till.

Efter ett tag fick jag också klart för mig att de inte bara pratat och varit intresserade av varandra, de hade haft sex redan under den första resan. Vid gräl många månader (år?) tidigare hade min fru sagt att jag gjorde henne olycklig och jag hade svarat att jag inte ville bära ansvaret för att ha "förstört hennes liv", att hon inte skulle känna sig tvingad att stanna. Med det hade jag ju menat att jag inte skulle bråka om hon ville separera (hur bemöter man att hållas ensamt ansvarig för att någon är missnöjd med sitt liv?). Men hon hade, i alla fall i efterhand, tolkat om det som "jag är helt okej med att vi har ett öppet förhållande". Så nu tyckte hon att det var "småaktigt" av mig att inte vilja låta henne utforska det här vidare, när jag tidigare varit okej med det (vilket jag absolut inte hade varit).

Till saken hör kanske också att vårt äktenskap är mitt andra längre förhållande någonsin (och att det dessförinnan var under gymnasiet och närmast därefter). Det hade gått nästan fem år sedan jag senast hånglade eller kramade någon sensuellt senast när vi träffades -- och jag hade börjat ge upp hoppet på allvar om att någonsin träffa någon. Trots det tidigare förhållandet var jag praktiskt taget oskuld om man drar gränsen för det vid penetrationssex (komplicerad historia, men jag var helt klart den mindre erfarna av mig och min fru när vi träffades). Att känna mig sexuellt oönskad är med andra ord något jag redan varit rädd för.

Sedan bestämde sig min fru för att satsa på oss, sa hon. Efter någon månad kom det fram att de fortfarande pratade online. Det var väl inte riktigt vad jag uppfattade som att "satsa på oss", men hon menade att hon ju måste få välja sina kompisar själv. "Skulle jag låta bli att prata med folk som jag kanske haft sex med innan vi träffades?" Jag tyckte inte att det var samma sak, att allt det här skett under helt falska förespeglingar. Hon kunde i alla fall gå med på att göra klart för honom att det aldrig kunde det bli som det var innan mellan dem och att hon ville satsa på sitt äktenskap och inga andra sexuella eller romantiska relationer utanför det. Om det är den person jag tror att det är vet jag att de åtminstone har sporadisk kontakt fortfarande, men inget som direkt skulle säga att de gått bortom en kompisrelation.

Min självkänsla var körd i botten, men ändå var det fortfarande jag som skötte det mesta av hemarbetet. Jag har aldrig varit bra på att hålla städat, men det har ändå varit jag som lagat maten mest, tvättat mest, diskat mest, sett vad som behöver handlas, lämnat och hämtat oftast på förskola/skola, hållit reda på när det är friluftsdag, när deklarationen ska in, vilka storlekar vårt barn har på kläder... Min fru säger att hon inte "får göra på sitt sätt", men jag kan inte känna att hon direkt låter bli att invända mot hur jag gör. Mitt förslag var att vi skulle försöka dela på veckorna, så hade var och en möjlighet att "göra på sitt sätt". Det gick hon med på, men det har hänt betydligt oftare att hon bara somnat efter jobbet så jag har behövt ordna mat åt mig och barnet, eller att hon mår dåligt och inte orkar kliva upp på morgonen så jag plötsligt måste stressa för att vi ska komma i tid till skolan. Jag gör absolut inte allting rätt, men om det är någon av oss två som fått rollen att vara "projektledaren" (och backuplösningen) i familjen skulle jag säga att det är jag. Och det fortsatte även under den här perioden. Jag fick som längst under flera månader samla *mina* tankar under 36 timmar när min fru tog med sig vårt barn och hälsade på sina föräldrar en helg. Annars skulle jag hela tiden finnas där inte bara för mitt barn, utan även för min fru som bedragit mig.

Jag skrev ett tag mail till henne för att försöka formulera i lugn och ro hur jag tänkte. Det handlade mycket om hur jag saknade att känna mig åtrådd, önskad. Mer sorg och desperation än anklagelser och ilska, om ni förstår. Hon sa att mailen var stressande, så jag började spara små tanketexter i en delad mapp på datorn. Det kändes på något sätt bra att veta att hon *kunde* läsa dem, även om hon oftast inte gjorde det.

Nästa slag mot självkänslan kom när vi satt och åt lunch ute en dag. Hon uttryckte att det hon känt för honom var något annat än hon någonsin har känt för mig. Hon var kåt *på honom*, hon behövde inte anstränga sig för att bli kåt. Hon pratade om hur fantastisk den känslan var och att jag borde vara glad för det, för om hon någonsin kunnat känna så för någon kanske hon skulle kunna känna så för mig också, någon gång.

Jag trodde mig ha en viss koll på min frus sexlust, att den inte var så jättestor efter en första intensiv förälskelsefas. Jag kunde leva med det. Jag trodde framför allt inte att det var mig "det var fel på", utan "hon är sådan, hon trivs med mycket stimulans och förspel". Men, nä, ett ragg på en resa var allt som behövdes. Ett ragg som hon i flera veckor drömde om att träffa igen. Mellan raderna antydde hon väl också att "satsa på mig" delvis handlade om att hon ju ändå var "fast" eftersom vi hade ett gemensamt barn.

Mitt humör gick upp och ned. När sommaren kom bröt jag i stort sett ihop. Att hålla reda på alla rutiner, få vårt barn till skolan o.s.v. hade väl givit lite struktur till tillvaron, något att hänga upp det på, även om det var kämpigt. Jag hade intensiva gråtattacker nästan varje natt och fick till slut SSRI när mildare lugnande inte fungerade. Om jag var deprimerad eller inte var väl bara en fråga om det var en "normal krisreaktion" eller inte?

Tabletterna hjälpte lite (hade olika former av samtal också, som jag mest fortsatte med för att "jag borde försöka", familjerådgivning gick däremot helt åt skogen, rådgivaren tog min frus parti som det kändes). Jag gav min fru presenter ibland, eftersom hon sagt att hon uppskattade det. Men efter ett tag sa hon tvärtom, att jag nog borde sluta för att det kändes för krävande. (Kunde alltså vara någon liten överraskning mellan någon gång i veckan och någon gång i månaden.) En gång hade hon köpt en sexleksak till mig som hon också erbjöd sig att pröva på mig. "Tyvärr" råkade hon spreja rengöringsvätska i stället för glidmedel innan hon använde den och sedan vidröra det redan irriterade ollonet med nageln. Så i stället för en skön upplevelse hade jag ont i flera dagar. Hon berättade inte ens att hon tagit fel medel, det fick jag råka upptäcka själv när jag skulle ställa undan flaskorna. Det gav i alla fall en förklaring till varför det sved så mycket. Till hennes födelsedag i år fick hon en surfplatta som skulle funka bra med en speciell GPS-app för en hobby hon har. Jag hade valt ut bra skärmskydd och fodral så den skulle funka att ha med sig ut. Vi hade också ett gammalt presentkort på Cervera som höll på att gå ut (egentligen en födelsedagspresent till henne från hennes föräldrar ett tidigare år), så jag köpte smågrejer som jag trodde skulle passa henne. Jag fyllde år några veckor senare och fick? ingenting. Det jag vill ha sagt med det är ju att även om hon inte åtrår mig på samma sätt som den här personen så påstår hon att hon vill leva med mig och älskar mig. Då finns det ju fler chanser att visa det på, men det enda jag får höra är att jag är "svår" att köpa saker till. Så om det är någons fel att hon inte visar sin uppskattning är det alltså på något vis mitt eget.

Vi återupptog i alla fall ett sporadiskt sexliv. Sedan åkte vi på en gemensam jobbresa + semester alla tre (jag hade mest jobb ena veckan, min fru andra veckan, så vi skulle turas om att åka på utflykter med barnet och hinna göra en del gemensamma saker på helgerna). Min fru var "stressad" och "orkade inte" under "min" jobbvecka, så jag fick pussla som en tok och se hur de stannade på hotellrummet hela dagarna om jag inte ansträngde mig för att de skulle göra något. Jag kände mig återigen sviken -- jag hade varit skeptisk mot att vi skulle åka alla tre på det viset för att det kunde bli stressigt, men min fru hade sagt att det kunde bli en kul grej och en nystart och att hon skulle göra sin del.

Efter den resan slutade vi ha sex. Det märktes förstås inte omedelbart, eftersom det varit lite sporadiskt, men efter ett tag blev det ju tydligare att hon aldrig ens antydde något igen och att små försök från mig avvisades. Ett plötsligt undantag några månader senare, men sedan stopp igen. Hon har däremot själv använt leksaker till och från under den tiden (inte direkt så jag snokar, de ligger framme helt plötsligt i vårt gemensamma sovrum). Samtidigt talar min fru (som är i en mansdominerad bransch) allt oftare om hur allt är så lätt för män, att män bara tänker på sex, att män kan göra precis som de vill. Häromnatten vaknade jag lite förvirrad och började långsamt klappa/smeka min fru på ryggen. Reaktionen, efter en stund: "det är mysigt, men jag tänker bara <mitt-namn vill ha sex>".

Jag känner mig så lurad, så sviken. Jag ska alltid finnas där om min fru är "stressad", "får panik", "mår dåligt". Jag ska styra upp och ge stöd (inklusive väldigt konkret hjälp med arbetsuppgifter när hon inte orkar) när projekt på hennes jobb går dåligt. Men jag kan inte ens komma i närheten av att prata om min sorg, min längtan. Den är tabu, den är äcklig, den är "kontrollerande". Om vi alls pratar om mitt mående brukar hon föreslå att jag borde jobba mindre, men mitt jobb och delvis vårt barn är ju det enda jag har kvar.

Det finns en del man skulle kunna säga om vad som hände åren före hennes otrohet som hon skulle tycka förklarar en del. Men jag har också överlag tagit tag i dem på de olika sätt hon har tyckt att jag borde göra. Men som jag uppfattar det vägrar min fru inse hur djupt hon skadat och sårat mig och har en helt annan uppfattning än jag om vem som stöttar vem i vårt förhållande. Hur ska jag eller vi kunna komma vidare? Om jag pratar om att jag inte orkar eller i affekt rent ut talar om skilsmässa slutar det också bara i att jag enligt henne är "hotfull" och "kontrollerande" eller "vill hindra henne från att flytta". (Det har varit aktuellt att vi skulle söka oss till en annan ort för nytt jobb för henne, jag kan hitta jobb där också relativt lätt, men det är absolut hennes önskan som driver det.) Hur ska jag kunna uttrycka att jag har behov, utan att de är krav eller hot?

• Svar på tråden Aldrig åtrådd? (TLDR)
  • Anonym (Kvinna)

Du har hamnat i en väldigt jobbigt situation där det verkar som att komunikationen mellan er helt enkelt slutat fungera. Ni har olika uppfattningar och din fru vill inte ta in att hon sårat dig genom sitt beteende.
    Skulle råda er att ta det lugnt och inte göra några stora förändringar som t.ex en flytt i nuläget. Se åt vilket håll förhållandet utvecklar sig först.
    Börja i parterapi. Det är viktigt att ni börjar komunicera med varandra. Kanske en tredje person kan hjälpa er att få lite distans till alla känslor i den situationen ni befinner i just nu? Spegla er så ni kan se klarare på eran relation. Ni har ett gemensamt barn som helt klart känner av spänningarna mellan er.
    Ni är värda att må bra allihop. Föhoppningsvis vill ni detta båda två, att jobba på erat förhållande oavsätt hur svårt det varit tidigare. Man kan ju inte spå hur det kommer att utveckla sig, men om det skulle vara så att ni väljer att gå isär så är ändå tiden hos parterapeuten värdefull.
    Ta hand om dig själv mitt i allt detta!

• Anonym (helt tom)

Vi har som sagt testat familjerådgivning (ungefär första halvåret efter att det hade hänt), men det innefattade bland annat att rådgivaren i början av ett möte frågade riktat mot mig "men ni hade väl kommit överens om att ha ett öppet förhållande?". Den graden av total tondövhet för var min upplevelse låg kändes det väldigt svårt att återhämta sig från. När jag på ett senare möte sa att jag inte förstod vad rådgivaren kunde mena, givet vad jag nyss hade sagt, började hon prata Väldigt Tydligt Barnspråk mot mig. För det sista inbokade mötet vi hade bestämde min fru med kort varsel att hon ville åka på en resa till London i stället, hon skulle meddela familjerådgivningen, men gjorde aldrig det :(

Men jag kände som sagt inte heller att det gav något efter typ andra mötet, snarare tvärtom.

När jag pratat enskilt med kurator och psykolog har jag åtminstone känt mig lyssnad på, men samtalen i familjerådgivning var värre än att prata med min fru själv. Vet inte hur man ska hitta en parterapeut som faktiskt "fungerar" för oss.

• Anonym (helt tom)

Angående flytt är det nog svårt för mig att stoppa nu. Min fru är helt inställd på att det är en bra idé, men eftersom det antagligen skulle vara provanställning först har vi i alla fall sagt att hon skulle börja med att vara där i veckorna ensam de första månaderna för att se om de faktiskt funkar för både henne och arbetsgivaren innan vi börjar göra upp planerna för att flytta hela familjen. Om hon trivs i längden kunde det bli ett lyft för då skulle jag i alla fall slippa de negativa utfallen mot världen(/män) i allmänhet som tas ut på mig.

• Anonym (...)

Prova en manlig parterapeut.

• Monni1

Tycker inte alls detta känns bra. Får en klump av sorg i magen. Vad är det för kvinna du gift dig med? Förtjänar du inte en riktig kärleksfull relation?

• New  Dawn

Herregud! Hon är ju fruktansvärd mot dig. Lämna henne omedelbart, snälla! Du är värd något mycket, mycket bättre. Låt inte henne trampa på dig mer. Hon är vidrig.

Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (helt tom)

Flytten verkar bli av, med att hon flyttar först och jag och barnet under sommarlovet när provanställningen är slut. Att ta steget och göra slut är inte heller så lätt när man bara känner sig tom, dålig och meningslös. Ok, nu vet jag att hon aldrig har åtrått mig, men kan åtrå andra. Jag vet också att jag träffat exakt en person innan som verkade vilja ha mig. På 35 år.

Det här går lätt över i en ren "evig oskuld"-tråd, och det vill jag inte, men det känns med den historiken inte direkt som att det skulle bli något spännande singelliv om det tog slut. Däremot trassel med barnvårdnad i vardagen. Vid ett gräl nyligen sa min fru att hon tänkte försöka få ensam vårdnad i så fall, eftersom "jag förstörde barnet". Lite märkligt när jag upplever det som att det är jag och barnet som har den närmaste kontakten.

• Cbxen

Usch lider med dig ????

Gör dig fri från den skatan, du är värd någon som uppskattar dig och inte behandlar dig som skit!

• Bestemor

Usch vad hemskt det låter.

Din fru låter barnslig, egoistisk och dessutom korkad.

Man kan inte leva i en dålig relation bara för att ha någon, du kommer gå sönder inombords till slut.

Eftersom hon inte fattat att det hon gjort är fel och att hon sårat dig, så kommer hon helt säkert upprepa sin otrohet.

Du kommer träffa en bra och mogen kvinna, när man är väldigt ung är man så ytlig och attraktion betyder allt.

När man blir äldre ser man till lite andra egenskaper och man blir kär i människan och inte ytan.

Skulle du mot all förmodan inte bli kär igen, så är det bättre att leva ensam än tillsammans med någon som trampar och utnyttjar en.

Du kommer må mycket bättre och få bättre självförtroende om du inte har henne runt dig, utan läker i lugn och ro.

Kramar och lycka till

• Anonym (Cilla)
    Anonym (helt tom) skrev 2018-10-31 21:25:12 följande:

Flytten verkar bli av, med att hon flyttar först och jag och barnet under sommarlovet när provanställningen är slut. Att ta steget och göra slut är inte heller så lätt när man bara känner sig tom, dålig och meningslös. Ok, nu vet jag att hon aldrig har åtrått mig, men kan åtrå andra. Jag vet också att jag träffat exakt en person innan som verkade vilja ha mig. På 35 år.

Det här går lätt över i en ren "evig oskuld"-tråd, och det vill jag inte, men det känns med den historiken inte direkt som att det skulle bli något spännande singelliv om det tog slut. Däremot trassel med barnvårdnad i vardagen. Vid ett gräl nyligen sa min fru att hon tänkte försöka få ensam vårdnad i så fall, eftersom "jag förstörde barnet". Lite märkligt när jag upplever det som att det är jag och barnet som har den närmaste kontakten.

Du kommer bara må sämre och sämre ju längre ni fortsätter vara tillsammans! Vilket också medför att ert barn tappar sin pappa eftersom en deprimerad förälder inte orkar finnas där för sitt barn.

För både din egen skull och för ert barns skull så behöver ni skiljas! Passa på nu när du och barnet är ensamma under veckorna och "låtsas" att du är skild och agera hela tiden utifrån det perspektivet. Du kommer snabbt upptäcka att du mår mycket bättre under vardagarna än under helgerna.
  • Anonym (A)
    New Dawn skrev 2018-10-22 10:01:04 följande:
    Herregud! Hon är ju fruktansvärd mot dig. Lämna henne omedelbart, snälla! Du är värd något mycket, mycket bättre. Låt inte henne trampa på dig mer. Hon är vidrig.
    Håller med
  • Anonym (Flytt?)

Hänger inte riktigt med. Din fru ska alltså flytta till en annan stad utan dig o barnet i sex månader? Vill du bo i staden? När hon väl har flyttat, flytta inte efter om du inte har ett eget liv där dvs jobb/vänner/familj. Man löser aldrig problem lättare på ett annat ställe. Flyttar du inte efter ska du inte låta barnet flytta heller. Då får dun fru bekänna färg. Antingen eget liv i en ny stad eller staden där ni bor nu med barnet med eller utan dig.

• Ascendere

Nej men fy fan vilken jäkla bitch til fru du har.

Såhär är det:

Hon har NOLL respekt för dig, hon har NOLL attraktion till dig, hon har NOLL kärlek till dig.
    Men eftersom hon har full kontroll över dig kan hon ha nytta av dig som barnpassare och allt i allo medan hon förverkligar sig själv genom sitt jobb eller vad det nu är.

Du måste lämna henne, men det är bara början på en lång resa, för sen behöver du jobba med dig själv och lära dig var dina gränser går, vad dina behov är och hur du utrycker dem och hur du fungerar i relationer mm. 

Kör hårt! 

• Ascendere
    Anonym (helt tom) skrev 2018-10-15 01:02:01 följande:

Angående flytt är det nog svårt för mig att stoppa nu. Min fru är helt inställd på att det är en bra idé, men eftersom det antagligen skulle vara provanställning först har vi i alla fall sagt att hon skulle börja med att vara där i veckorna ensam de första månaderna för att se om de faktiskt funkar för både henne och arbetsgivaren innan vi börjar göra upp planerna för att flytta hela familjen. Om hon trivs i längden kunde det bli ett lyft för då skulle jag i alla fall slippa de negativa utfallen mot världen(/män) i allmänhet som tas ut på mig.

Men för helvete skärp till dig! 

Vad du egentligen skulle göra är att förklara att hon flyttar, du hjälper gärna till att packa, sen byter du lås på ytterdörren och ändrar namnskylt, sedan börjar du jobba på att sätta upp ett nytt bra roligt liv för dig och barnet utan henne.

Efter den initiala omställngsfasen som kommer bli jobbig kommer du må så mycket bättre utan henne! 
Svar på tråden Aldrig åtrådd? (TLDR)