• Anonym (dilemma)

Dejta tunnhårig kille?

måste bara skriva av mig om en grej som jag inte kan prata med någon annan om. träffar en kille sen några månader tillbaka. världens finaste människa, vi var vänner först innan det blev något mer och jag trivs i hans sällskap. Grejen är den att han börjar bli väldigt tunnhårig/få en flint mitt på huvudet. han hade så redan när jag lärde känna honom, men nu har det blivit ännu mer framträdande och jag vet inte hur jag ska känna kring det. Spontant tycker jag att det är väldigt avtändande, särskilt som han inte rakar sig utan har ?normallångt? hår runtom. Samtidigt förstår jag verkligen hur jobbigt det måste vara för honom, och jag kan se att han är väldigt medveten och self-conscious om det. försöker fokusera på hans fina personlighet, men det är ibland svårt att inte tänka på hans hår och då blir jag så förvirrad i mina känslor. Eftersom vi inte dejtat så länge vågar jag inte föreslå att han skall raka sig; vill inte få honom att må dåligt! Jag vet att vissa tycker detta är en dum och ytlig grej, och kanske hade det varit annorlunda om vi redan varit tillsammans länge när det hände. eller så är dethär ett tecken på att jag inte känner på rätt sätt för honom? Finns det någon som varit/är i liknande sits, eller har råd om hur jag kan hantera detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-15 00:12
    glömde skriva detta men vi är båda 23 år, så i hans fall förmodligen extra jobbigt att tappa håret så tidigt

• Svar på tråden Dejta tunnhårig kille?
  • Anonym (Billy Idol)

På samma sätt som du inte gillar tunnhårigt hade jag inte fixat tjej med tatueringar. Och skulle bli katastrof om du föreslog rakning. Hur långt är ni. Har ni sex?

• Pentra

Dessa vitaminer befrämjar hårväxt och är bra mot håravfall: Vitamin C, D, E, B och A. Man kan lugnt ta höga doser av iaf både C- och D-vitamin, men du får INTE överdosera A. Järn är också bra. MSM ger också väldigt bra effekt på håret och gör det kraftigare, men, man måste trappa upp dosen långsamt för att slippa biverkningar; det behöver man inte ta hänsyn till gällande vitaminerna och järnet. MSM finns naturligt i grönsaker, men det är värmekänsligt. MSM är, som sagt, bra för hårväxten, men det dämpar även inflammationer väldigt bra och rensar ut gifter ur kroppen; men, trappar man upp dosen för snabbt så speedas avgiftningen snabbare än vad kroppen eg klarar av, och det ger biverkningar såsom huvudvärk, illamående och ev feber. Även gojibär, svarta mullbär och ginko är bra för hårväxten. Man kan även smörja in den kala fläcken på huvudet med löksaft och sedan gå ut i solen; om man gör detta upprepat så kan man hjälpa hårväxten att komma igång igen. ... Att raka av sig det huvudhår som finns kvar är INTE att rekommendera, även om det råkar vara modernt... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (dilemma)
    Anonym (Billy Idol) skrev 2018-10-15 00:17:07 följande:

På samma sätt som du inte gillar tunnhårigt hade jag inte fixat tjej med tatueringar. Och skulle bli katastrof om du föreslog rakning. Hur långt är ni. Har ni sex?

ja, förstår det... vi har sex, bra sex! är liksom attraherad av honom men så fort jag ser den där näst intill kala fläcken får jag en liten klump i magen och måste förtränga det för att bli tänd igen
  • Anonym (Lina)

Härligt att du hittat en kille som verkar vara så fin och härlig! Jag förstår om du blir förvirrad, detta kan ha med anknytningsproblematik att göra , så fort en relation börjar bli seriös hittar hjärnan något ?fel? att fokusera på. Detta är en försvaramekanism för att inte bli sårad. Om det inte var håret hade du kanske hittat något annat att störa dig på. Hårbiten är inget avgörande för att ni ska ha en bra relation, så därför ligger detta i riskzonen för anknytningspeoblematik vilket ca 50% av Sveriges befolkning lider av. Det gäller att du försöker vara rationell kring dina tankar och strunta i dem så går de förhoppningsvis över med tiden. Det hade varit en annan sak om han var elak eller på annat sätt opålitlig, men nu ligger det i en så pass obetydlig grej som din hjärna förstorar upp. När ni varit ihop ett tag kan du ju säga ? jag tror du skulle passa bra i rakat hår? , du behöver ju inte nämna något om flinten om det är känsligt. Han kanske tror att du gillar hans frisyr eftersom ni träffades när han hade den. Lycka till.

• Anonym (Vart tunnhårig sen 25)

Att tappa håret är alltid känsligt för alla killar, även om det är ganska normalt att män gör just detta i olika utsträckning. Själv rakade jag av mig allt när det såg för tunt ut och även om jag vet att det finns väldigt ytliga tjejer som öppet tycker det är fult med tunnhåriga killar så är det lite samma sak som att vissa killar inte vill ha tjejer med små bröst.

Tycker du kan hinta på ett fint sätt att han kanske skulle snagga sig, då du tror han skulle passa bättre i det. Utan att säga att hans tunnhårighet stör dig. Kanske han inte ens tänkt på tanken att faktiskt snagga sig, utan fullt upptagen med att försöka dölja den kala fläcken.

Och nej vitaminer och andra konstiga huskurer hjälper inte mot naturligt håravfall. Bara att inse och leva med det, håret kommer inte tillbaka..

• CitronTulo

Att tappa håret brukar vara väldigt känsligt! Hoppas att du vänjer dig vid det och kan se förbi det!
    Kan ni prata om det? Skulle vara jättedumt om du från ingenstans föreslog att han skulle raka sig, men om ni kan prata om det rent allmänt så blir det mer naturligt att det kommer på tal! Typ att du frågar honom om när han började bli tunnhårig, om hans pappa/bröder är det också? Hur han själv tänker och känner för det? Om han själv uttrycker att han tycker att det är jobbigt att håret försvinner så låter det mer som att du bara kommer med goda råd om du frågar om han har funderat på att raka sig och att det är för hans eget välbefinnande och självkänsla! 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Lina) skrev 2018-10-15 04:13:30 följande:
    Härligt att du hittat en kille som verkar vara så fin och härlig! Jag förstår om du blir förvirrad, detta kan ha med anknytningsproblematik att göra , så fort en relation börjar bli seriös hittar hjärnan något fel att fokusera på. Detta är en försvaramekanism för att inte bli sårad. Om det inte var håret hade du kanske hittat något annat att störa dig på. Hårbiten är inget avgörande för att ni ska ha en bra relation, så därför ligger detta i riskzonen för anknytningspeoblematik vilket ca 50% av Sveriges befolkning lider av. Det gäller att du försöker vara rationell kring dina tankar och strunta i dem så går de förhoppningsvis över med tiden. Det hade varit en annan sak om han var elak eller på annat sätt opålitlig, men nu ligger det i en så pass obetydlig grej som din hjärna förstorar upp. När ni varit ihop ett tag kan du ju säga jag tror du skulle passa bra i rakat hår , du behöver ju inte nämna något om flinten om det är känsligt. Han kanske tror att du gillar hans frisyr eftersom ni träffades när han hade den. Lycka till.
    Håller med
  • Anonym (Hanna)

Jag vet att det låter ytligt men jag har alltid gillat gillar med långt hår. Jag skulle ha svårt för att träffa en kille som är tunnhårig.

• tankfull
    Anonym (Vart tunnhårig sen 25) skrev 2018-10-15 08:25:29 följande:

Att tappa håret är alltid känsligt för alla killar, även om det är ganska normalt att män gör just detta i olika utsträckning. Själv rakade jag av mig allt när det såg för tunt ut och även om jag vet att det finns väldigt ytliga tjejer som öppet tycker det är fult med tunnhåriga killar så är det lite samma sak som att vissa killar inte vill ha tjejer med små bröst.

Tycker du kan hinta på ett fint sätt att han kanske skulle snagga sig, då du tror han skulle passa bättre i det. Utan att säga att hans tunnhårighet stör dig. Kanske han inte ens tänkt på tanken att faktiskt snagga sig, utan fullt upptagen med att försöka dölja den kala fläcken.

Och nej vitaminer och andra konstiga huskurer hjälper inte mot naturligt håravfall. Bara att inse och leva med det, håret kommer inte tillbaka..

Väl formulerat! Och jag tror som du att huskurer och annat är värdelöst, möjligtvis att massage av hårbotten varje dag kan hjälpa lite som förebyggande. Jag är kvinna så jag har inte problemet själv, men förstår att det kan vara känsligt!
  • dragonfly123

Hej där TS!

Förstår dig fullt ut - tunnhårighet är extremt fult! Jag hade stört ihjäl mig på detta.
    Och då är jag själv man. Det finns egentligen två sätt att gå:

Antingen pratar du om hans tunnhårighet, fråga honom hur han mår kring detta.
    Säger han att det är jobbigt och vill förebygga det?

Då kan du förklara för honom att det finns läkemedel som han kan få om han uppsöker sin läkare. Anledningen till att vi män tappar hår är att vi har Testosteron och en del av detta omvandlas till DHT (Dihydrotestosteron) och detta får vissa män att få ökad kroppsbehåring och att vårat hår på huvudet går i evig vila. Detta är varför män med mycket kroppsbehåring är flint.

Det läkaren gör är att han skriver ut Finasterid som är ett hormon som gör att 80-90% av Testosteronet inte omvandlas till DHT och detta gör att vi (Om inte håravfallet är för aggressivt) 1) Inte tappar något mer hår. 2) Även kan väcka håret som redan gått i evig vila att vakna till liv igen och man får mer hår på huvudet.

I kombination med detta ska han köpa Minoxidil på Apoteket som ökar blodcirkulationen och därav stimulerar hårtillväxten. Detta ska han enbart köra om han börjar med Finasterid, annars är det lönlöst och kommer inte göra någon skillnad.

Och det tredje och sista är: Nizoral schampoo 4-5 gånger i veckan, låta det verka ca 10-15 minuter innan han tvättar ut detta.

Inom manligt håravfall-världen kallas dessa "The big three" och ja, tillsammans fungerar de fruktansvärt bra och har gett många en bra kalluffs igen! Här är ett exempel: www.hairlosstalk.com/interact/threads/2-years-on-the-big-three-update.94814/

För er som inte orkar klicka in på tråden, efter 2 år av dessa gick han från: 

www.hairlosstalk.com/interact/attachments/pt1-jpg.35955/

Till detta:

www.hairlosstalk.com/interact/attachments/2-years-hairline-2-jpg.35960/

Jag hade kört på denna vägen! Det är det snällaste mot honom - även om det är fruktansvärt jobbigt att dra upp. Men tänk själv vad glad han skulle bli av att det finns hopp för honom? Upplys honom! Helt övertygad om att han inte vet om att det finns botemedel.

Om du inte vågar - sure, be honom på ett fint sätt att han skulle passa mycket bättre rakad.

• Cunnilingus18
    dragonfly123 skrev 2018-10-15 09:33:44 följande:

Hej där TS!

Förstår dig fullt ut - tunnhårighet är extremt fult! Jag hade stört ihjäl mig på detta.

Och då är jag själv man. Det finns egentligen två sätt att gå:

Antingen pratar du om hans tunnhårighet, fråga honom hur han mår kring detta.

Säger han att det är jobbigt och vill förebygga det?

Då kan du förklara för honom att det finns läkemedel som han kan få om han uppsöker sin läkare. Anledningen till att vi män tappar hår är att vi har Testosteron och en del av detta omvandlas till DHT (Dihydrotestosteron) och detta får vissa män att få ökad kroppsbehåring och att vårat hår på huvudet går i evig vila. Detta är varför män med mycket kroppsbehåring är flint.

Det läkaren gör är att han skriver ut Finasterid som är ett hormon som gör att 80-90% av Testosteronet inte omvandlas till DHT och detta gör att vi (Om inte håravfallet är för aggressivt) 1) Inte tappar något mer hår. 2) Även kan väcka håret som redan gått i evig vila att vakna till liv igen och man får mer hår på huvudet.

I kombination med detta ska han köpa Minoxidil på Apoteket som ökar blodcirkulationen och därav stimulerar hårtillväxten. Detta ska han enbart köra om han börjar med Finasterid, annars är det lönlöst och kommer inte göra någon skillnad.

Och det tredje och sista är: Nizoral schampoo 4-5 gånger i veckan, låta det verka ca 10-15 minuter innan han tvättar ut detta.

Inom manligt håravfall-världen kallas dessa "The big three" och ja, tillsammans fungerar de fruktansvärt bra och har gett många en bra kalluffs igen! Här är ett exempel: www.hairlosstalk.com/interact/threads/2-years-on-the-big-three-update.94814/

För er som inte orkar klicka in på tråden, efter 2 år av dessa gick han från: 

www.hairlosstalk.com/interact/attachments/pt1-jpg.35955/

Till detta:

www.hairlosstalk.com/interact/attachments/2-years-hairline-2-jpg.35960/

Jag hade kört på denna vägen! Det är det snällaste mot honom - även om det är fruktansvärt jobbigt att dra upp. Men tänk själv vad glad han skulle bli av att det finns hopp för honom? Upplys honom! Helt övertygad om att han inte vet om att det finns botemedel.

Om du inte vågar - sure, be honom på ett fint sätt att han skulle passa mycket bättre rakad.

Du ger henne bara falska förhoppningar. Detta funkar på väldigt få personer och har även enorma biverkningar bl.a. på potens och att du utvecklar manboobs som i sin tur kan leda till bröstcancer likt den som drabbar kvinnor.

Dessa preparat stoppar ofta bara upp håravfallet och det är relativt få som får tillbaka något hår i huvudtaget.

Det finns mängder med saker som hävdar ska ge hård tillbaka men är ofta väldigt dyrt och överdrivet marknadsmässigt. Det är numera väldigt få läkare som ens skriver ut finastrid numera just för de stora biverkningarna och främst då cancer.
  • dragonfly123
    Cunnilingus18 skrev 2018-10-15 11:49:55 följande:
    Du ger henne bara falska förhoppningar. Detta funkar på väldigt få personer och har även enorma biverkningar bl.a. på potens och att du utvecklar manboobs som i sin tur kan leda till bröstcancer likt den som drabbar kvinnor.

Dessa preparat stoppar ofta bara upp håravfallet och det är relativt få som får tillbaka något hår i huvudtaget.

Det finns mängder med saker som hävdar ska ge hård tillbaka men är ofta väldigt dyrt och överdrivet marknadsmässigt. Det är numera väldigt få läkare som ens skriver ut finastrid numera just för de stora biverkningarna och främst då cancer.

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Jag själv har käkat detta preparatet, var inte det minsta svårt att få det utskrivet, jag fick det genom att prata med en läkare över telefon och sa att jag tappat hår - han kollade inte ens på mig.

Innan jag började så läste jag fruktansvärt många tester av läkemedlet, att få erektionsproblem drabbar under 10/100 och dessa försvinner när man slutar med det. Manboobs har jag aldrig hört talats om någon som fått av det, och det fick inte jag heller.

För mig fungerade det väldigt bra, fick tillbaks mer eller mindre allt hår som när jag var ung. Oftast räcker inte enbart Finasterid, utan man får kombinera det med Nizoral och Minoxidil för att kickstarta igång håret. Vilket fall så är det billigt och enkelt att testa. Finasteride kostar ca 700 kronor för 100 tabletter, dessa kan man dela i 2 då det ger samma effekt som en hel (nästan iaf) och då har man 200 dagars användning för 700.

Nizoral är billigt, Minoxidil kostar ca 400 för 3-6 månaders användning. Så kostar mindre än 1000 kronor per halvår, värt ett försök skulle jag säga. Får man erektionsproblem så är det bara att sluta. 

Svar på tråden Dejta tunnhårig kille?