• Bambi32

    Hur var era barn med ADHD som små?

    Hej.

    Jag undrar egentligen hur era barn, som senare fick diagnos med adhd, vad som 4-åringsar?

    Misstänkt på sonen till och från sedan han var 1.5 år , men sen kan han var lugn en period och då försvinner tankarna.

    Han har talförsening, springer helst före att än att gå, gör liksom ljud , hummande ljud ofta, vilket vi blir tokiga på. Denna helg sov han hos morföräldrarna och de senaste gångerna har han varit lugn o lätt. O det tycker vi också han varit ett bra tag nu....

    Där hade han varit stissig och jag märkte det också. Var liksom "där uppe" o kom inte ner i varv..sällan jag ser honom SÅ. Jag tänkte att lite mat o sova hemma lär fixa till det. Han kanske ätit dåligt, lågt blodsocker, etc. Men hela gårdagen var han hyper! Pratade non-stop , var som en duracellkanin...rätt obehagligt att se...bråkigt.

    Tänkte att han skulle vara "sig själv" imorse men lika hyper fortfarande...detta kommer inte ofta men verkar komma i sjok.

    Nån som känner igen detta beteende?

    Så har alltså två frågor

    - hur var era barn, med nu en diagnos på adhd, som 4åringar samt

    - känner ni igen beteendet jag beskriver?

    Allt gott o tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur var era barn med ADHD som små?
  • Miva

    Min son är nu 10 år och har diagnosen. Har gick på dagis i 4 års åldern. Detta var typiskt för honom:

    *Motoriskt orolig, kunde inte dela på samlingar någon längre stund.

    *Aktiv, klättrade överallt och på allting utan att se om det var farligt eller inte.

    *Kunde inte äta med de andra för han satt inte still och pratade oavbrutet.

    *Ofta i bråk.

    *Kunde inte vänta på sin tur eller stå och vänta i kö.

    *Följde inte regler och brydde sig inte om att följa dom heller.

    *Satt aldrig och ritade eller pusslade eller lekte lugna lekar som krävde koncentration.

    *Fick okontrollerade raseriutbrott.

    Det var nog dom mest utmärkande dragen som 4 åring.

  • AndreaBD

    Det är länge sedan, men ...

    - hummande ljud känner jag igen.
    - pratade mycket.
    - kunde inte vänta på något
    - kunde inte göra klart något
    - orkade inte lyssna 

    Men det är svårt när det gäller små barn. Det blir lättare att säga runt skolstarten.
    Det är ju egentligen först när det ställs krav på dem, som att sitta och lyssna en stund, som man märker om de klarar detta eller om de har tydliga brister där. På andra sidan kan man inte kräva sånt tidigare, för då är de inte tillräckligt mogna. Det är nog mest förskollärare och barnläkare som har koll på hur mycket en 4-åring eventuellt avviker från jämnåriga. Ibland kan de ju också vara lite omogna och komma ikapp till skolstarten.

    Man kan absolut observera det och prata med förskola och med barnläkare. Men det kan hända att ni får vänta lite med att utreda, eftersom han är så ung. Kanske om något år.

  • AndreaBD

    Jag är inte helt säker om jag känner igen din beskrivning. Visst kan barn med ADHD ibland vara mer hyper så att det känns för mycket och andra gånger - om det är lugnt och vanligt och allt runt omkring är bra - kan de vara mindre hyper, så att det känns absolut hanterbart. Men det är ju INTE oftast helt normalt och bara ibland uppe i varv. Det kan också finnas tider av utmattning då barnet är relativt lugnt en stund, men någon avvikande aktivitetsgrad finns i princip alltid med. Inte jättedramatiskt, men tydligt mer aktiv, rastlös, impulsiv och lätt avlett - det finns ju i med i bilden nästan jämt.

Svar på tråden Hur var era barn med ADHD som små?