• emzyo

    Hjälp min pojkvän äter inte

    Hej på er! Jag och min pojkvän har precis blivit sambos och har problem med matlagningen. Min pojkvän tycker att det är supertråkigt att laga mat och tycker inte heller om särskilt många maträtter. Kan lista här exakt vad han äter: köttbullar, korvstroganoff, köttfärssås, tacos (enbart med gurka och majs för grönsaker tycker han inte om), lasagne och currygryta med kyckling. Jag tycker att det är kul att laga mat och gör gärna det, men börjar tröttna på att göra samma rätter. Hur får jag honom att vilja prova nytt? Och vad kan jag börja med att laga som mjukstart?

  • Svar på tråden Hjälp min pojkvän äter inte
  • Aniiee

    Laga 2 portioner av det du vill äta. Han får antingen haka på självmant, laga mat till sig själv eller gå hungrig.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Alvina

    Eller så lagar du den mat du vill äta och låter honom äta det han vill, och som han då får laga själv.

  • BandAnna

    Vad har han för intressen?

    Nämn att mat är ditt intresse och att du väldigt gärna vill att ni ska kunna ta del av varandras. Du är med honom och upptäcker hans, han är med dig i köket.

    Jag har lärt mig att många män egentligen inte är ointresserade utan rädda för att misslyckas. De har sällan fått möjligheten att experimentera på samma sätt som kvinnor när de växte upp.

    Lär honom roliga tips och trix som exempelvis hur man känner av köttet med hjälp av kinden, hakan och tippen eller tum/fingervarianten.

    Visa honom vad som händer när man gör hål i trubbiga änden av ett ägg när man kokar det.

    Förklara varför det är viktigt med rumstempererat kött när man börjar steka det, förklara varför man aldrig vispar äggvita i plastskål eller med plastvisp etc etc.

    Låt honom lära sig köksfranska för saker, som exempelvis sautera, au four etc.

    Låt honom göra provsmakningar och känna skillnad på exempelvis en sås som avslutats med en klick smör kontra en utan. Be honom förklara vad han upplever för skillnad.

    Be honom komma och krydda köttet eller banka det medan du gör resten.

    Skaffa en brödbakningsmaskin och visa hur jävla grymma sådana kan vara (män älskar allt med en motor haha). Och då kan han dessutom styla med att "baka bröd" utan att riskera misslyckas.

    Berätta om gamla användningsområden för kryddor och örter. Min sambo blev jättenyfiken när jag tog med honom ut i trädgården och förklarade om renfanan som spritsmaksättare, jag visade honom kirskålen i gräsmattan, berättade om ogräsblommorna runt husknuten som är ätbara etc. Han fick känna, smaka och lukta.

    Där har du några exempel som har fungerat på min sambo.

    När han insåg att matlagning är sååå mycket mer än bara "slänga ihop nåhot" så väcktes hans intresse.

    Han är kanske inte den som tar tag i matlagningen men nu för tiden är han alltid en mycket uppskattad medhjälpare. Och han tar ibland för sig och vill prova någon ny kryddblandning han kommit på.

    Om du vet att han gillar curry exempelvis så kan du ju föreslå någon liknande maträtt men med en twist. Gör om recepten litegrann hela tiden så han gradvis får vänja sig vid annan mat.

    Just matfrågan kan vara en big för många och jag anser inte att man ska förlöjliga sin sambo på något sätt.

    Det kan vara en konsistens som skapar dåliga minnen, eller en smak som man inte gillade som barn men inte vågat prova som vuxen. Det kan handla om någon bokstavskombination som gör maten till en svår fråga.

    Jag hoppas min novell hjälpte lite :)

  • neverpreggo
    BandAnna skrev 2018-10-16 14:51:26 följande:

    Förklara varför det är viktigt med rumstempererat kött när man börjar steka det, förklara varför man aldrig vispar äggvita i plastskål eller med plastvisp etc etc.


    Hm, varför kan man inte göra dessa saker?


    Jag brukar dock försöka att ha rumstemp på köttet men det är pga att otinat tar för lång tid :P
    -------------------------------------------------------------------------


    Har haft en del matissues under mitt liv av olika skäl. Pinterest är en stor inspiration numera även om jag byter/skippar många ingredienser. Att utgå från vad man kan och bygga på. Men också att det måste vara hans initiativ att vilja och om han inte är delaktig i matlagningen/vill äta så får han laga egen mat. Inget säger att ni måste äta samma sak.

  • Earlgrey

    Tycker att den som lagar maten får bestämma vad som lagas. Så om han vill taco kan han ju laga det. Trodde när jag läste tråden; hjälp min pojkvän äter inte....att han kanske hade en ätstörning eller nåt men det verkar inte vara något allvarligt fel med honom bara bortskämd.
    Kul att du gillar och laga mat, tycker att han då kan lära sig uppskatta att prova din hemlagade mat. Kommer han säkert och göra om inte annat för att slippa vara hungrig/laga själv. 

  • villbusa
    emzyo skrev 2018-10-15 19:50:06 följande:

    Hej på er! Jag och min pojkvän har precis blivit sambos och har problem med matlagningen. Min pojkvän tycker att det är supertråkigt att laga mat och tycker inte heller om särskilt många maträtter. Kan lista här exakt vad han äter: köttbullar, korvstroganoff, köttfärssås, tacos (enbart med gurka och majs för grönsaker tycker han inte om), lasagne och currygryta med kyckling. Jag tycker att det är kul att laga mat och gör gärna det, men börjar tröttna på att göra samma rätter. Hur får jag honom att vilja prova nytt? Och vad kan jag börja med att laga som mjukstart?


    Sett en del såna genom åren. En del förändras aldrig medan andra lär sig efterhand. Som flera andra skrivit laga den mat du vill o låt honom svälta om det inte passar.

    Vill du verkligen lägga ner jobbet för hans skull så börja med variationer på de rätter han gillar. Andra kryddor andra tillbehör. Köttfärs verkade ju populärt... testa en moussaka... köttfärsbiffar köttfärs i fransbröd fylld paprika etc.

    Tråkigt med inskränkta människor alla kategorier...
Svar på tråden Hjälp min pojkvän äter inte