• Tonkeryd

Seperation o barn?

tjocken skrev 2018-10-16 20:27:35 följande:
    Han är tyvärr inte medgörlig utan det ska enligt hon8m delas lika punkt typ :/
    tjocken skrev 2018-10-16 20:34:27 följande:
    Det är jag som ska flytta ifrån och har fått lägenhet ca 1 km ifrån. Pappan tycker inte om detta beslut o är darför inte den lättaste o samarbeta med, han vill att jag ska må dåligt och han vet att barnen är det jag bryr mig mest om och också det han kan köra på.
    Vilket as! Han bryr sig inte om era barns bästa för fem öre. Tycker du ska ta upp detta med rätten och förklara allt du skrivit här.

Vore även en god idé att låta barnen ha ett samtal med någon instans som kan dokumentera det.

Era barns bästa är A och O, och om ditt ex älskar dem (vilket känns rätt tvivelaktligt utifrån det du skriver) så håller han med om detta.
  • Tonkeryd
    Anonym (D) skrev 2018-10-18 12:15:13 följande:

5 och nästan 8, där 5åringen knappt vill se på pappan just nu. Hur han bemöter barnen är en stor del i beslutet att gå skilda vägar. Men man vill ju ändå att det skall fungera, att dom får ha en bra relation till honom ändå. Men hur löser man det?

Det gör man inte, utan behandlar han barnen illa har de all rätt i världen att slippa honom. Påtvinga aldrig en relation.

Hör dig för med barnen vad de verkligen vill i detta avseende.
  • Tonkeryd
    Anonym (D) skrev 2018-10-19 09:44:40 följande:
    Jag skulle kanske inte säga att han behandlar dem direkt illa, men han är inte heller direkt där för dem. Lyssnar inte så bra, och vill de prata med honom om något så är han ofta onödigt hård både i ton och ordval.

Och gällande påtvinga dem en relation med honom. Hur tror du att vårdnadssituationen kommer bli vid en eventuell skillsmässa? Han kommer ju ha "rätt" till varannan vecka. Så att få det att fungera bra är absolut ett måste.
    Varannan helg vore mer passande, om han nu ska ha dem alls. Varför ha någon kontakt med barn man inte verkligen älskar? De kommer enbart fara illa av det du beskriver. Är det det han vill?

Som sagt, hör för dig med barnen och framför fakta (under proceduren) kring hur det faktiskt förhåller sig.

Din beskrivning påminner mig om mina föräldrar: de var missbrukare och gav oss förvisso mat, husrum etc. men brydde sig i övrigt inte ett skvatt om mig. Tack och lov skilde de sig då jag var 14, sålde huset och flyttade åt var sitt håll - behövde aldrig mer se dem efter det.
  • Tonkeryd
    mammalovis skrev 2018-10-19 15:56:15 följande:

Nu framgår bara pappans arbetstider och barnets, men det går kanske lägga ett schema med t ex 4+3 dagar per vecka istället, allt behöver inte vara låst vid 7+7 dagar.

Sedan att pappan är en "dålig människa"  för att han jobbar heltid kan ju bero på att han ska ha råd med huset. Väljer man ändå 7-dagarsvecka för ett barn som har mest relation med en förälder som längtar mycket går det t ex skypa/facetima mitt i veckan eller bara ses på eftermiddagen en stund om du ändå kan hämta tidigt. Båda barnen behöver inte behandlas exakt lika, utan man får se utifrån barnet.

Svar på tråden Seperation o barn?