Anonym (D) skrev 2018-10-19 09:44:40 följande:
Jag skulle kanske inte säga att han behandlar dem direkt illa, men han är inte heller direkt där för dem. Lyssnar inte så bra, och vill de prata med honom om något så är han ofta onödigt hård både i ton och ordval.
Och gällande påtvinga dem en relation med honom. Hur tror du att vårdnadssituationen kommer bli vid en eventuell skillsmässa? Han kommer ju ha "rätt" till varannan vecka. Så att få det att fungera bra är absolut ett måste.
Varannan helg vore mer passande, om han nu ska ha dem alls. Varför ha någon kontakt med barn man inte verkligen älskar? De kommer enbart fara illa av det du beskriver. Är det det han vill?
Som sagt, hör för dig med barnen och framför fakta (under proceduren) kring hur det faktiskt förhåller sig.
Din beskrivning påminner mig om mina föräldrar: de var missbrukare och gav oss förvisso mat, husrum etc. men brydde sig i övrigt inte ett skvatt om mig. Tack och lov skilde de sig då jag var 14, sålde huset och flyttade åt var sitt håll - behövde aldrig mer se dem efter det.