• Aryanangel

    Kan.inte prioritera..

    Hej. Vi är en familj, som har problem att prioritera rätt. Vi betalar alltid hyran, elen och andra räkningar, so far so good. Men sen när det kommer till maten... Vi budgeterar för 3500 för 5 personer. Det ska räcka, problemet är att vi oftast nallar av pengarna till godis och läsk... Insett att vi är beroende och behöver hjälp att sluta. Nu gick det så långt att vi knappt hade mat kvar, fick låna av en vän men är trött på detta nu. Tips ? Snälls inga dömade kommentarer, mkt väl medveten om problemet.

  • Svar på tråden Kan.inte prioritera..
  • Aniiee

    Nej., det ska INTE räck i någon realistisk beräkning OM inte minst 2 av personerna är spädbarn som helammas. Ni behöver minst en tusenlapp till till mat. 

    Ni är inte ensamma om att ha för lite pegar till mat och då "unna er" godis och läsk istället. Det är psykologiskt. Unna er mat istället. Mat som räcker, är god och som ni kan äta er mätta på, så kommer ni köpa mindre godis. Lovar.

    Börja med att börja veckohandla. Ställ upp en veckobudget. 1000 kr/vecka är verkligen minimum för en familj på 5 pers (konsumentverkets beräkning är ca 3500/månad för bara 2 vuxna) Gör en matsedel (gärna även frukost), handla allt ni behöver i veckan på söndagen innan eller måndagen (lättast, men ni har ju era veckor som kanske löper lite annorlunda.) Sedan är mitt tips om godis och läsk att ni har en särskild budget till det. Unna er efterrätt.

    Min tumregelsmeny, om du känner behov:
    Måndag: Pasta, chark eller "övrigt" (som ex pytt i panna och liknande)
    Tisdag: Fisk (och efterrätt)
    Onsdag: Färs (av vilket slag som helst, även veg)
    Torsdag: Klassikern soppa och pannkaka (eller annan efterrätt)
    Fredag: "Skräpmat" (hemlagad oftast, någon gång hämtmat)
    Lördag: Kyckling
    Söndag: Kött"bit", hel, skivad eller i gryta
    Peta in ytterligare en efterrät lördag eller söndag.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Fillibom
    Aniiee skrev 2018-10-16 20:31:42 följande:

    Min tumregelsmeny, om du känner behov:
    Måndag: Pasta, chark eller "övrigt" (som ex pytt i panna och liknande)
    Tisdag: Fisk (och efterrätt)
    Onsdag: Färs (av vilket slag som helst, även veg)
    Torsdag: Klassikern soppa och pannkaka (eller annan efterrätt)
    Fredag: "Skräpmat" (hemlagad oftast, någon gång hämtmat)
    Lördag: Kyckling
    Söndag: Kött"bit", hel, skivad eller i gryta
    Peta in ytterligare en efterrät lördag eller söndag.


    Jättebra schema!
    Undrar vad är det för "skräpmat" som ingår på fredagen (som du lagar själv)?
  • Aniiee
    Fillibom skrev 2018-10-16 20:40:51 följande:
    Jättebra schema!
    Undrar vad är det för "skräpmat" som ingår på fredagen (som du lagar själv)?
    Det är saker som burgare (även fisk och kyckling) med tillbehör, pizza, kycklingtallrik/buffé med tillbehör, kebab, tacos osv.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aryanangel
    Aniiee skrev 2018-10-16 20:31:42 följande:

    Nej., det ska INTE räck i någon realistisk beräkning OM inte minst 2 av personerna är spädbarn som helammas. Ni behöver minst en tusenlapp till till mat. 

    Ni är inte ensamma om att ha för lite pegar till mat och då "unna er" godis och läsk istället. Det är psykologiskt. Unna er mat istället. Mat som räcker, är god och som ni kan äta er mätta på, så kommer ni köpa mindre godis. Lovar.

    Börja med att börja veckohandla. Ställ upp en veckobudget. 1000 kr/vecka är verkligen minimum för en familj på 5 pers (konsumentverkets beräkning är ca 3500/månad för bara 2 vuxna) Gör en matsedel (gärna även frukost), handla allt ni behöver i veckan på söndagen innan eller måndagen (lättast, men ni har ju era veckor som kanske löper lite annorlunda.) Sedan är mitt tips om godis och läsk att ni har en särskild budget till det. Unna er efterrätt.

    Min tumregelsmeny, om du känner behov:

    Måndag: Pasta, chark eller "övrigt" (som ex pytt i panna och liknande)

    Tisdag: Fisk (och efterrätt)

    Onsdag: Färs (av vilket slag som helst, även veg)

    Torsdag: Klassikern soppa och pannkaka (eller annan efterrätt)

    Fredag: "Skräpmat" (hemlagad oftast, någon gång hämtmat)

    Lördag: Kyckling

    Söndag: Kött"bit", hel, skivad eller i gryta

    Peta in ytterligare en efterrät lördag eller söndag.


    Barnen är 1,2 och 4 år. Minstingen ammar fortf väldigt mycket. De stora äter inte alls stora portioner. Men ja , 3500 är nog för lite. Ska ju ingå frukt, yoghurt, bröd m.m också.

    Vi får helt enkelt försöka räkna om. Vi gör en matlistor men problemet är ju som sagt godis osv, måste hitta självdisciplin
  • Aniiee
    Aryanangel skrev 2018-10-16 21:07:27 följande:
    Barnen är 1,2 och 4 år. Minstingen ammar fortf väldigt mycket. De stora äter inte alls stora portioner. Men ja , 3500 är nog för lite. Ska ju ingå frukt, yoghurt, bröd m.m också.

    Vi får helt enkelt försöka räkna om. Vi gör en matlistor men problemet är ju som sagt godis osv, måste hitta självdisciplin
    Om ni inte springer till affären hela tiden så kan ni inte handla massa godis och läsk. 1 gång i veckan på affären, ha det som mål.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Aryanangel skrev 2018-10-16 21:07:27 följande:
    Barnen är 1,2 och 4 år. Minstingen ammar fortf väldigt mycket. De stora äter inte alls stora portioner. Men ja , 3500 är nog för lite. Ska ju ingå frukt, yoghurt, bröd m.m också.

    Vi får helt enkelt försöka räkna om. Vi gör en matlistor men problemet är ju som sagt godis osv, måste hitta självdisciplin
    Btw, konsumentverkets beräkningar är så här för er familj som jag gissar (men det är en tumregel, inte en lag...)

    En vuxen som jobbar och inte äter lunch hemma på vardagarna: 1800 kr
    En vuxen som är hemma och äter lunch hemma: 2360 kr
    En 4-åring som går på förskola och äter lunch där: 820 kr
    En 2-åring som går på förskola och äter lunch där: 820 kr
    En 1-åring som är hemma och äter lunch: 820 kr

    Totalt för eran familj är det alltså 6620 kr. ENLIGT MIG så är det lite överdrivet mycket eftersom det är billigare att laga mat för 5 än för 1, men det är ändå "ok budget". När jag beräknar menykostnader så räknar jag på att en familj på 4 personer ska klara en budget på 5000 utan att snåla, men då äter alla lunch på förskola/skola/jobbet och den är inte medräknad.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Gizmo

    3500:- för mat till 5 personer låter väldigt lite.
    Snåla inte in på maten, om alla är mätta och nöjda blir man inte sugen på godis, chips, läsk etc.

  • Fillibom
    Aniiee skrev 2018-10-16 20:31:42 följande:

    Min tumregelsmeny, om du känner behov:
    Måndag: Pasta, chark eller "övrigt" (som ex pytt i panna och liknande)
    Tisdag: Fisk (och efterrätt)
    Onsdag: Färs (av vilket slag som helst, även veg)
    Torsdag: Klassikern soppa och pannkaka (eller annan efterrätt)
    Fredag: "Skräpmat" (hemlagad oftast, någon gång hämtmat)
    Lördag: Kyckling
    Söndag: Kött"bit", hel, skivad eller i gryta
    Peta in ytterligare en efterrät lördag eller söndag.


    Undrar mer: Pasta och chark, vad kan det vara för något (förutom ex Pasta Carbonara)?

    Och efterrätter: tar jättegärna emot tips på vilka efterrätter som du kör, och om det är skillnad på efterrätter vardag/ helg?

    (Tänkte faktiskt sno ditt schema rätt av, för jag har länge haft jättesvårt med maten).
  • Aryanangel
    Gizmo skrev 2018-10-17 08:17:29 följande:

    3500:- för mat till 5 personer låter väldigt lite.

    Snåla inte in på maten, om alla är mätta och nöjda blir man inte sugen på godis, chips, läsk etc.


    Problemet är att i oktober har vi inte mer än 3500..
  • Aniiee
    Fillibom skrev 2018-10-17 09:35:39 följande:
    Undrar mer: Pasta och chark, vad kan det vara för något (förutom ex Pasta Carbonara)?

    Och efterrätter: tar jättegärna emot tips på vilka efterrätter som du kör, och om det är skillnad på efterrätter vardag/ helg?

    (Tänkte faktiskt sno ditt schema rätt av, för jag har länge haft jättesvårt med maten).
    =) Du får.

    Pasta och chark behöver inte vara tillsammans. Chark är ju sånt som kassler, blodpudding, fläsk, bacon, korv osv. Kassler och potatissallad (eller så här års kanske potatisgratäng) passar på måndagar, lika så korv stroganoffen med ris och blodpuddingen med baon och lingon (eller vad man nu vill ha till). Så känn dig inte begränsad till att det MÅSTE vara pasta. Och blir det pasta så är det "anything goes" till. En trevlig tomatsås, med mozzarella, basilika och rester av gårdagens kött, till exempel.

    Efterrätter blir lite blandat. Allt mellan bara ett par hembakta kakor eller cookies, till mjuk kaka med grädde till mousse till paj till bakelser. Jag har faktiskt ett stort dokument med efterrätter som jag kör genom en random-generator varje vecka. Tar bort de som jag får upp så att det inte blir samma flera gånger.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Kan.inte prioritera..