• Anonym (??)

Var är mitt brev?!

En kompis skickade ett brev till mig i söndags till en adress som jag inte är folkbokförd på. Nu efter 3 dagar har jag fortfarande inte fått brevet.. Kan det ha kommit bort på posten eller kan det ta över 3 dagar innan posten kommer fram?!!

• Svar på tråden Var är mitt brev?!
  • Fia 28

Troligen hamnar det snart på den adress där du faktiskt är folkbokförd. Eller returneras till sändaren.

• Anonym (Hm)
    Fia 28 skrev 2018-10-17 12:17:09 följande:
    Troligen hamnar det snart på den adress där du faktiskt är folkbokförd. Eller returneras till sändaren.
    Det tror jag med
  • Kjell2
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 12:15:09 följande:

En kompis skickade ett brev till mig i söndags till en adress som jag inte är folkbokförd på. Nu efter 3 dagar har jag fortfarande inte fått brevet.. Kan det ha kommit bort på posten eller kan det ta över 3 dagar innan posten kommer fram?!!

Söndags, kanske tömning av lådan måndag. Brukar ta en till två dagar. Alltså tisdag eller onsdag förutsatt att du har ditt namn på dörren/brevlådan.

Har det inte dykt upp torsdag eller fredag så får du börja undra mer seriöst.

• Anonym (??)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 12:18:15 följande:

Söndags, kanske tömning av lådan måndag. Brukar ta en till två dagar. Alltså tisdag eller onsdag förutsatt att du har ditt namn på dörren/brevlådan.

Har det inte dykt upp torsdag eller fredag så får du börja undra mer seriöst.

Men det är ju onsdag idag
  • Anonym (åter avs)

Har personen skrivit avsändaradress, så kommer den returneras dit. Har du adressändrat? Om varken det senare eller förra finns, så stannar den på brevbäringen.

• Kjell2
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 12:36:44 följande:
    Men det är ju onsdag idag
    Så lite försenat idag. Sånt händer.

Var addressen korrekt och ditt namn finns på dörren/brevlådan? Var så fallet spelar folkbokföringen ingen roll.

• Anonym (??)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 12:39:03 följande:

Så lite försenat idag. Sånt händer.

Var addressen korrekt och ditt namn finns på dörren/brevlådan? Var så fallet spelar folkbokföringen ingen roll.

Mitt namn står på dörren men min kompis skrev inte postnumret bara orten
  • Anonym (??)
    Anonym (åter avs) skrev 2018-10-17 12:38:34 följande:

Har personen skrivit avsändaradress, så kommer den returneras dit. Har du adressändrat? Om varken det senare eller förra finns, så stannar den på brevbäringen.

Nej men står skriven på min gamla adress
  • Mantrasina

Lagt på lådan, troligen tömning av den måndag eftermiddag/kväll. Tar numera oftast minst två dagar i hanteringen, och klockan är inte ens ett den andra dagen. Det är fullt normalt att det inte kommit än. Vet du när du har postutdelning på adressen du är nu? Antagligen är det inte 10 på morgonen utan snarare kanske 14-15 på eftermiddagen. Räkna inte med att det kommer tidigare oavsett. Det kommer säkert torsdag eller fredag.

• Anonym (??)
    Mantrasina skrev 2018-10-17 12:48:39 följande:

Lagt på lådan, troligen tömning av den måndag eftermiddag/kväll. Tar numera oftast minst två dagar i hanteringen, och klockan är inte ens ett den andra dagen. Det är fullt normalt att det inte kommit än. Vet du när du har postutdelning på adressen du är nu? Antagligen är det inte 10 på morgonen utan snarare kanske 14-15 på eftermiddagen. Räkna inte med att det kommer tidigare oavsett. Det kommer säkert torsdag eller fredag.

har fått ett brev förut till denna adress som kom fram dagen efter. Jag tror det är tömning av den gula brevlådan kl 10 på dagen och min reklam kommer alltid kl 11 så breven borde väl komma samtidigt som reklamen?
  • Kjell2
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 12:44:01 följande:
    Saknas postnummer lär det bli förseningar. Automatsortering baserar på postnummer. Utan postnummer blir det långsam manuell hantering. Räkna med försenad leverans.

• Anonym (åter avs)
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 12:44:01 följande:
    Då tar det nån dag eller två längre tid. Sorteringen går efter postnummer och dessutom maskinellt. Så du får allt vänta lite på brevet, eftersom maskinerna inte klarar enbart orten och den skall sorteras för hand. 
  • Anonym (brevet)

Post försvinner och försenas hela tiden. Inget konstigt nu för tiden.

• Anonym (Postis)
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 12:51:55 följande:

har fått ett brev förut till denna adress som kom fram dagen efter. Jag tror det är tömning av den gula brevlådan kl 10 på dagen och min reklam kommer alltid kl 11 så breven borde väl komma samtidigt som reklamen?

Får du aldrig brev annars? Vilken tid?

Kommer reklamen kl 11 så kan du ändå få breven senare. Reklamen kan vara handutdelad, dessutom kan post skickas både med Bring och Postnord som har olika utdelningstider.
  • Anonym (??)
    Anonym (åter avs) skrev 2018-10-17 13:14:32 följande:

Då tar det nån dag eller två längre tid. Sorteringen går efter postnummer och dessutom maskinellt. Så du får allt vänta lite på brevet, eftersom maskinerna inte klarar enbart orten och den skall sorteras för hand. 

Är du säker på att det tar en eller två dagar längre? Breven brukar ju normalt komma fram efter 1 dag och det har gått 2 dagar sen i måndags
  • Anonym (åter avs)
    Anonym (??) skrev 2018-10-17 18:13:35 följande:
    Är du säker på att det tar en eller två dagar längre? Breven brukar ju normalt komma fram efter 1 dag och det har gått 2 dagar sen i måndags
    Nu säger man, sedan ett par år tillbaka, att det tar 2 dagar för normalpost. Och är det dessutom inget postnummer så.... räkna med imorgon fredag. Eller kanske idag. 
  • Anonym (f)

Om du inte har rätt adress på kuvertet så tar det längre tid, då de söker efter dig i datorn.
    Då tar det längre tid. Kan ta upp till flera veckor om du har otur

Annars så lägger du på brev idag innan 17 (blå låda) så har adressaten den i hand imorgon.

• Anonym (??)
    Anonym (f) skrev 2018-10-18 12:49:13 följande:

Om du inte har rätt adress på kuvertet så tar det längre tid, då de söker efter dig i datorn.

Då tar det längre tid. Kan ta upp till flera veckor om du har otur

Annars så lägger du på brev idag innan 17 (blå låda) så har adressaten den i hand imorgon.

Men om dom söker efter mig i datorn så skickar dom väl till min folkbokföringsadress?
  • LFF
    Anonym (??) skrev 2018-10-18 13:08:21 följande:
    Men om dom söker efter mig i datorn så skickar dom väl till min folkbokföringsadress?
    De kollar inte efter dig i folkbokföringen. Det finns det inte tid för. Om du dessutom har ett vanligt namn, hur ska de då veta till vem av alla med det namnet som ska ha brevet?

Förut kunde man räkna med att posten kom fram dagen efter, det kan man inte längre. Är det dessutom uppgifter som saknas i adressen så tar det längre tid.
Svar på tråden Var är mitt brev?!