Inlägg från: Anonym (Erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfarenhet)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Om någon påstår sig älska mitt barn mer än jag gör TROTS misshandel och otrohet så utgår jag från att personen redan är riktigt skadad psykiskt. Ett självmord är alltid ett val personen själv gör. Ingen kan lastas för någon annans självmord.

Visst skulle jag skämmas om mitt barn slog någon ( oavsett vem det var). Men om mitt barn är otrogen då älskar hen inte sin partner. Jag skulle utgå från att mitt barn varit otrogen för att hens partner hotat med självmord om hen lämnade och att mitt barn därför var fast i ett kärlekslöst förhållande.

Misshandel och otrohet är aldrig rätt. Men jag vet också hur fruktansvärt hemskt det är att vara fast med någon som är psykiskt sjuk, som man inte älskar och som hotar med att begå självmord om man lämnar. Efter några år så dör man lite själv och säger nog dumma saker i frustration. Att hota sin partner med självmord är en form av misshandel.

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 19:42:53 följande:

Vilket av hens beteende hade ni skämt för mest?

Otrohet?

Misshandel?

Sårat den snällaste och mest kärleksfulla av människor?

Sagt till hen att hoppa framför ett tåg?

Den som tog livet av sig var inte psykiskt sjuk

Hade ni som förälder ens kunnat visa er på begravningen??

Man ÄR psykiskt sjuk om man begår självmord.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 19:55:39 följande:

Är inte att uppmuntra nån till självmord och till och med säga tips på hur oxå en form av misshandel?

Jag ville under flera, flera år lämna mitt ex. Jag älskade inte honom alls längre. Hade inte gjort på länge. Varje gång jag nämnde det så sa han att han inte kunde leva utan mig, skulle avsluta allt utan mig, försvann till skogen med ett förväl osv. Jag vågade inte lämna. Det han utsatte mig för var psykisk misshandel. Till slut fick jag nog. Jag sa att jag inte älskade honom mer och ville lämna. Han bröt ihop som vanligt och insinuerade att han skulle ta livet av sig utan mig. Jag svarade- ok då, gör som du vill. Dränk dig om du vill men jag orkar inte mer! Sedan gick jag. Han var ledsen en tid sedan kom han över mig och han lever ännu.

Han misshandlade mig psykiskt under lång tid, höll mig gisslan. Jag sa en mening som var otrevlig. Hade han tagit livet av sig så hade det varit helt och hållet hans ansvar. Ingen ska tvingas leva med någon dom inte tycker om i rädsla för att orsaka ett självmord. Man måste ha rätt att bryta sig ur.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 19:58:31 följande:

Den som tog livet av sig hade innan aldrig hotat eller pratat om självmord eller misshandlat den andre psykiskt

Så den som valde att leva med någon som misshandlar hen, är ett svin och är otrogen är helt frisk och psykiskt hälsosam? Hen till och med har mage att påstå sig älska detta svin mer än föräldrarna menar fortfarande helt frisk?

Man är inte psykiskt frisk om man begår självmord och inte heller om man väljer att leva med någon som misshandlar, är ett svin och är otrogen.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 20:09:17 följande:

Misshandeln och otroheten var något som skedde dagen innan självmordet. Inte innan.

Så det skedde en otrohet och en misshandel i ett i övrigt lyckligt förhållande? Och denna fullt friska person tar livet av sig pga att hens partner var otrogen och slog(?) hen en gång?
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 20:24:40 följande:

Ja.

Hen lämnade efter ett brev till alla där hen berätta vad som fick hen att vilja dö och allt som hände

Frågade om det stämde och monstret nekade inte.

Så någon som är otrogen och otrevlig en dag i ett annars långt och lyckligt förhållande är ett monster? Förtjänar att i princip kallas mördare?

Jagblir alltid skeptisk när folk tror sig veta allt om andras förhållande och allt om andras psykiska hälsa. Du har ingen aning om hur förhållandet var från insidan. Eller hur den nu döda mådde egentligen.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 23:11:54 följande:

Men jo hon blev verkligen sårad av honom till döds

Inte nog med att han var otrogen

Han slog henne och sa ta ditt liv då o stack

Men hade hon varit frisk så hade hon gjort som många andra. Blivit ledsen, arg, inte velat se honom mer och gjort en polisanmälan. Istället satt hon sig ner och skrev ett detaljerat brev. Hade sinnesnärvaro att beskriva i detalj hur allt gick till ex att hon sårat sagt hur ledsen och förstörd hon var. Och en stark vilja att omgivningen moraliskt skulle dömma den hon påstår sig älska (mer än föräldrarna själva) för hennes död.

Hon gick inte i fullständig chock och tog ett impulsivt beslut. Hon satte sig ner, planerade och tog sedan beslutet. Hon hade gott om tid att tänka på sina vänner osv och valde ändå beslutet.

Hon har nog varit sjuk länge. Och det finns nog hundra andra omständigheter som du inte har en aning om.

Man kan aldrig lasta någon annan för beslutet. Hon var vuxen.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-10-18 11:43:52 följande:

Varför skulle du utgå från det? Jag hade en partner som var otrogen. Jag hotade inte med självmord, jag var uppmärksam och glad som partner. Ville ha sex osv osv, men mitt ex klarade inte av att vara trogen ändå! Han älskade mig och ringde och grät dagligen i ett år efter att JAG gjorde slut när jag insåg att han inte skulle kunna sluta vara otrogen (förlät honom de första gångerna då han bönade och bad). Förlät även en misshandel av samma person för att han bönade och bad en misshandel men den andra var droppen. Och hans mamma som visste vad som hade hänt var otroligt nog på hans sida... och till och med när han sa till henne att han gjort fel, och att han inte hade någon som helt ursäkt till sitt beteende så stod hon där och sa att han säkert hade den en efter den andra ursäkten. Bla fick hon för sig att jag inte lät honom göra slut! Detta beskyllde hon mig för när jag tillsammans med min mamma packade min bil med mina saker för att flytta hem till min mor efter att han misshandlat mig när jag ställde honom mot väggen för att han varit otrogen IGEN och gjorde klart att jag tänkte lämna honom. (Jag hade dessutom världens blåtira och strypmärken runt halsen....)

Då kom hans mamma (för han ringde henne och grät för att jag gjorde slut) och skällde på mig för att jag inte lät honom göra slut... 

Så undrar om hon precis som som du utgick från att jag hade tvingat honom att stanna i ett kärlekslöst förhållande fast jag absolut inte tvingade honom eller ens ville ha honom om han inte älskade mig nog för att vara trogen och inte misshandla mig!

Nu handlar det om någon som uppenbarligen var självmordsbenägen och utifrån trådstarten så kan man läsa in att personen troligtvis hotat med självmord.

Och nej, man älskar inte någon som man slår och är otrogen mot. Det är inte kärlek. Att agera så mot någon är motsatsen till kärlek.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 14:34:58 följande:

Och vad pratar man om på fikat och ska prästen nämna att ni hade det bra och du mannen var hennes hela liv och stora kärlek men efter sveket tog hon självmord? Eller hyckla?!?

Varför ska prästen hyckla om han inte talar om detaljer ur deras förhållande? Jag har aldrig varit på en begravning där prästen talat om detaljer kring döden eller personliga saker ur ett förhållande. Prästen babblar på om hennes personlighet, hennes intressen och kanske hennes barndom. På begravningsfika brukar det vara ganska tyst. Ingen har ork att oroa sig för pinsam tystnad, men tanke på dina funderingar så bör du inte gå på begravningen.
  • Anonym (Erfarenhet)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 16:09:22 följande:

Man är psykiskt sjuk om man har en psykisk störning.Ditt ex tog inte livet av sej men någon som är i den situationen du var i skulle kunna göra det, är den personen psykiskt sjuk?

En frisk person klarar av motgångar utan att ta livet av sig. Nästan alla råkar nån gång ut för våld, dåliga relationer eller kriser men mycket få tar livet av sig. De flesta reser sig, borstar av sig och går vidare i livet. Att ta det extrema steget kräver en psykisk sjukdom.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-19 20:33:17 följande:

Hon skrev ju det i brevet.

Hon måste ha lämnar en mastodontroman. Hur kom det sig att du fick läsa hela romanen?
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?