Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

sjukskriva sig själv halvtid

Det är heltid dom gäller och man ska bara sjukskriva sig om man är sjuk (vilket man är som psykiskt sjuk) man ska inte vara sjukanmäld för att man är trött i största allmänhet eller tagit på sig för mycket, då får man ta semester istället.

• Glinda från Oz
    124 skrev 2018-10-17 23:03:49 följande:

Man kan inte sjukskriva sig själv. Du behöver gå till läkaren som avgör OM och HUR du blir sjukskriven. Prata med din chef istället så kanske ni kan hitta en lösning tillsammans.

Msn får vara hemma en vecka utan läkarintyg.
  • Glinda från Oz
    Bunny on speed skrev 2018-10-18 21:15:43 följande:

Kan vara svårt avgöra om man är sjuk eller trött.

Det borde det inte vara.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Chefen) skrev 2018-10-18 22:09:55 följande:

Att ha arbetsförmåga är det som gäller. Extrem trötthet är också ett sorts sjukdomstillstånd. Ett tecken på att man inte mår bra.

För jag förutsätter att vi inte diskuterar människor som är lite allmänt trötta här.

Nej, man måste vara sjuk annars skulle man kunna vara hemma gör att man var bakis också. Om man inte kan avgöra om man är sjuk eller trött så är man troligtvis bara trött och då är det semester som gäller.
  • Glinda från Oz
    Bunny on speed skrev 2018-10-19 06:31:16 följande:

Jaså? Jag kan inte avgöra. Dåligt mående pga trötthet eller trötthet pga dåligt mående.

Måste du fundera är du bara trött.
    Anonym (Funkar bra) skrev 2018-10-19 07:05:31 följande:

Ja, det är klart att man kan vara hemma pga att man är bakis om man tex inte kan jobba för att man ligger på toa och kräks. Händer det ofta finns risken att arbetsgivaren vill ha förstadagsintyg.

Jag kan inte tänka mig att det är tillåtet på en enda arbetsplats att vara hemma för att man är bakis.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Funkar bra) skrev 2018-10-19 11:46:36 följande:

Jag kan dock tänka mig att det på många arbetsplatser inte är tillåtet att kräkas.

Man ska inte dricka så mycket att man inte kan arbeta nästa dag. Fråga din chef om det här så får du se.
    Bunny on speed skrev 2018-10-19 12:35:19 följande:

Så bra. Då kan jag hälsa psykologen det. Att jag inte kan sova, ingen matlust, döende förälder, stress på jobbet, problematisk graviditet bara gjort mig trött och inte deprimerad som hon tror.

Jag mår själv för dåligt (eller är för trött då) för att avgöra.

Som sagt, måste man fundera är man bara trött.
    elin1989 skrev 2018-10-19 13:04:04 följande:

Men man säger ju uppenbarligen inte att det är för att man är bakis... Man kan ju dock vara sjuk i sju dagar utan läkarintyg. Så det kan ju helt krasst vara för precis vad som helst: sjukdom, bakis eller att man vill kolla på film (eftersom man ändå inte behöver visa intyg). Om det händer ofta kommer ju dock arbetsgivaren vilja ha intyg från dag ett, vilket de har rätt att kräva om särskilda skäl föreligger.

Det har jag aldrig sagt heller. Det är klart man kan fuska, men det är just det fusk.
Svar på tråden sjukskriva sig själv halvtid