Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Simpappa) skrev 2018-10-18 07:35:28 följande:

Hur gammal är hon? För mina barn kom simmössan först i 9-årsåldern. Det var inget tvång men alla äldre ?idoler? har ju simmössa så det är klart att de också ville ha det. Men tvång tror jag inte ens det är nu när de är i 12-årsåldern.

9 är hon, men det är ju inte en utseendefråga för hennes del.
  • Anonym (Mamma)

Men att det är bra med simmössa hjälper ju inte vår situation.

• Anonym (Mamma)
    Leijan skrev 2018-10-18 18:18:54 följande:

Betalar du för simskolan?

Skrev du på ett kontrakt där det uttryckligen stod att det var krav på simmössa?

Om ja på första frågan och nej på andra , så tycker jag absolut inte att dom har någon rätt att kräva det av din dotter. Det är krav på att lära sig simma innan 12årsålder, tror knappast att det står någonstans att du ska ha simmössa under tiden du lär dig.

Under min uppväxt så badade/simmade jag minst 2 ggr i veckan och max 4 och jag har då aldrig blivit ombedd att ha simmössa på mig.

Ja vi betalar och står ingenstans att de måste ha simmössa, det har hon inte haft där tidigare terminer heller.
  • Anonym (Mamma)

Ja jag har pratat med dem, de är fasta vid att de ska ha simmössa.

• Anonym (Mamma)

Helt sjukt att de får ha krav som utesluter vissa barn. Är ju inte ens alla som har simmössa, bara vissa grupper.

• Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 14:33:18 följande:

Simmössor finns att köpa på flera ställen och det är inte en mänsklig rättighet att gå på simskola. Byt grupp då så är problemet löst.

Går inte att byta grupp, då är det fel nivå.

Mänsklig rättighet nej, men simkunnighet är ett krav i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Trent skrev 2018-10-19 14:35:50 följande:

Om jag kommer hem till dig, får jag bajsa i din soffa då? Om jag inte får det kommer jag inte. Och isåfall har du regler som utesluter mig.

Ett överdrivet exempel absolut, men exakt samma sak. De väljer själva sina regler, vill ni vara med får ni acceptera eller försöka förhandla. Ur deras perspektiv skulle de såklart ändra sina regler om de ledde till att de tappar sina kunder. Men så länge folk ställer upp på dem finns ingen anledning för de att göra det.

Inte ens i närheten av att vara samma sak.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 15:27:15 följande:

Är det skolan som håller i undervisningen? I så fall är det en helt annan sak, du bör prata med rektorn i så fall. Är det inte skolan som håller i det får du finna dig i deras regler.

Regler som är helt ologiska.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 15:34:55 följande:

Nej, kollar du på TV har alla tävlingssimmare badmössor. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är och hur långt hon har kommit, men när man övar inför tävling eller ska tävla så småningom är badmössa ett måste. De vill helt enkelt förbereda för det.

Hon är nio och är inte på den nivån. Hon är två terminer ifrån tävlingsträning.

Och jo, det är ologiskt, alla går inte där för att börja tävla och alla har inte det där, så det är ingen hygienfråga heller.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 18:21:00 följande:

Mina barn gick med skolan och lärde sig simma och ALDRIG har jag hört talas om "simmössa". Absolut hade det varit bra för då slapp de åka buss hem på vintern med blött hår...........men liksom KRAV!? Absurt.

Håret ska duschas innan den åker på, så blött är det ändå.
  • Anonym (Mamma)
    Mia86a skrev 2018-10-19 18:33:28 följande:

Jag gick för övrigt själv på simskola som liten, ca 25 år sedan, och det var ett krav att ha det även för oss. Då var det simskola för barn alltså för att lära sig bröstsim och ryggsim etc, så långt ifrån en avancerad nivå.

Men det gäller inte alla här, bara vissa grupper.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:35:48 följande:

Men VARFÖR sätter man sitt barn om den har en tung diagnos i en simskola som ställer krav som inte lämpar sig för detta barn? Liksom räcker det inte till med alla andra eventuella svårigheter?

Tung diagnos?

Hon har gått flera terminer, det är först nu de kräver simmössa.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:52:06 följande:

Men tävlingssimmare väljer ju mössa framför rakning? Kanske har TS barn hamnat i fel grupp?

Nej inte fel grupp.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 20:04:04 följande:

Men å andra sidan, som lilla jag ser det, så kan ett barn i Sverige idag lära sig simma i skolans regi UTAN att någonsin behöva en badmössa! Här i stan har vi ett nytt äventyrsbad där alla simmar, skrattar och plumsar UTAN ngt som helst på huvudet och kanske kan man börja där med sitt barn med särskilda behov? Varför börja en simkurs där fokus ligger på tävlande? Ursäkta lilla mig men jag bara undrar

Det ÄR ju inget tävlingsfokus.
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa