Inlägg från: Anonym (Simpappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Simpappa)

Simskolan kräven simmössa

Hur gammal är hon? För mina barn kom simmössan först i 9-årsåldern. Det var inget tvång men alla äldre ?idoler? har ju simmössa så det är klart att de också ville ha det. Men tvång tror jag inte ens det är nu när de är i 12-årsåldern.

• Anonym (Simpappa)
    Anonym (BRD) skrev 2018-10-18 18:25:48 följande:

På den tiden när vi frekvent brukade simma i Tyskland på 70-talet, så rådde alltid tvång på badmössa i samtliga badanläggningar, både i simhallar och utomhusbad.

Av hygienskäl, man ville undvika hår i vattnet.

Fast på den tiden fanns inget som hette asperger heller. Man krånglade inte till saker, allt var så enkelt på den tiden.

Reningsanläggningarna har nog förbättrats lite sedan 70-talet också.
  • Anonym (Simpappa)

Hörde mig för nere vid den lokala simklubben (där barnen är aktiva).

De har simmössekrav på sig from tävlingsgrupperna (typ 8-12 år beroende hur duktig du är). Kravet kommer ifrån badhusägarna (kommunen) och själva simklubben har inget att säga till om. Klubben måste helt enkelt följa reglerna som är satta för att de ska få nyttja poolen.

För dem var det inget problem då barnen ändå vill ha mössa när de simtränar. Tydligen hygienkrav då bassängen är väldigt hårt belastad när tävlingsgrupperna simmar, 5-10 pers per bana. De jobbar även hårt med ordentlig dusch mellan uppvärmning och simning.

Är det så i ditt fall också så får du klaga på annan part än simklubben. Kanske kan du få dispens ifrån kommunen som du sen kan visa för klubben?

Många bad drivs också av en annan part, dvs ett driftsbolag. De har ofta egna regler för sig själva och för hyresgäster (läs ex simklubbar).

• Anonym (Simpappa)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:19:16 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i som inte vet ett dugg MEN det TS gör ett bekymmer av är egentligen rätt vedertaget när det handlar om barn som tränar mer aktivt och liksom med tanke på tävling?

Jo, jag håller med dig men ville ändå lägga en djupare grund då det verkar handla om en diagnos hos barnen.

Många i tråden verkar också blanda ihop simning med skolan, vanlig simskola och simklubb.
  • Anonym (Simpappa)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:35:48 följande:

Men VARFÖR sätter man sitt barn om den har en tung diagnos i en simskola som ställer krav som inte lämpar sig för detta barn? Liksom räcker det inte till med alla andra eventuella svårigheter?

Vet naturligtvis inte. Fast är det bara simmössan det hänger på så kanske det går att hitta en lösning. Simning är trots allt en fantastisk sport! Raka av ungens hår så är problemet löst!
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa