• Sjuttiosjuan

Vi som planerar äggdonation 2019

Olidligaväntan skrev 2019-12-10 22:10:49 följande:

Hej!

Jag undrar om någon vet hur det går till med en äggdonationbehandling i Sverige? Jag har gjort 5st ivf, men är så himla svår stimulerad. Så på mitt nästa möte med klinken tänkte jag ev prata om äggdonation, men har ingen aning om hur det fungerar? Gör man et eller fet? Ingår det ett visst antal ägg från donatorn? Som sagt jag har ingen om detta...

Hej! Jag tror vi har några i tråden som gjort ÄD i Sverige men som sagt köerna är långa och man får nog räkna med att vänta minst ett år då det är svårt att hitta donatorer. Jag har hört att beroende på hur många ägg donatorn får blir det ev så att man får dela med ett annat par. Tror inte man kan räkna med så många ägg från donatorn men iallafall några st om man har tur, är ju omöjligt att veta. Så de flesta här har vänt sig utomlands. Vi har varit i Ryssland hos Olga och där kan man välja bland olika paket med garantier på blastocyster. Vi hade ett paket med minst 4 ägg och jag är nu gravid med nr 2 på dessa ägg, så 50 % av embryona vi fick ledde till graviditet.

Lycka till hur du än väljer att gå vidare!
  • Sjuttiosjuan
    Snurranfian skrev 2019-12-12 18:39:12 följande:

Det verkar vara lite olika hur lång kö det är. Pratade med Carl von Linné igår..de hoppades kunna börja med donationer (färskförsök) i vår. Sen vet man ju inte exakt när det blir ens egen tur.. men det lät inte som 1 år.

Jag hörde också med GynHälsan Fertilitetsklinik i Uppsala igår och de skrev: "Vi har inga väntetider för äggdonationsbehandling som det ser ut just nu. Vi använder oss endast av frysta ägg och vi tycker att det fungerar bra". Det kostade runt 100 000 där för 10 ägg. Liite dyrare än 10 frysta ägg hos ex Ovumia Fertinova Finland.. men då har man resor att betala när man ska till Helsingfors..

Så beror på lite hur man vill göra med färska eller frysta med..

Färska är ju kanske lite mindre gambling om man säger så.... men man har inga garantier med nåt inom detta område. :(

Men det låter ju toppen om det inte är kö och 100 000 kommer man ju lätt upp i om man ska utomlands med alla omkostnader! Frysta ska väl ha ungefär samma chans? Fast är dom nerfrysta utan att vara befruktade är det ju stor skillnad.
  • Sjuttiosjuan
    Snurranfian skrev 2019-12-12 19:01:53 följande:

Ja, alltså det är ju frysta ägg som inte är befruktade. Verkar som att många svenska kliniker kör det. Även Livio i Falun kommer bara använda frysta donatorägg. Så det beror ju mycket på hur skickliga klinikerna är på att frysa o tina också. MEN självklart faller det bort ägg vid upptining... gör det ju alltid. Finns ju för och nackdelar med både frysta och färska ägg... kan man läsa mycket om på nätet!

Ja, men som peewee skrev är obefruktade ägg extremt känsliga för upptining, befruktade ägg klarar oftast det. Vi har blivit gravida på både färska och frysta men frysta är ju helt klart smidigast då det är lättare att planera:) Men av 10 obefruktade har man ju ingen aning, dom ska klara upptining och även bli befruktade och sen odlas vidare också? Sååå svåra val:( om man bara haft en kristallkula!!!
  • Sjuttiosjuan
    Snurranfian skrev 2019-12-13 13:30:25 följande:

Ja absolut. Är helt införstådd med det själv. :) Skrev bara alternativen till en som undrade om ÄD i tråden och just att göra det i Sverige. :)

Man kan ha otur med färska och tur med frysta... men helt klart statistiskt bättre att köra på färska. Men i Sverige känns det vanligare att de kör på frysta. Inte alla som kan eller vill åka utomlands. En del har också krav på öppen donator (det har jag själv). I en drömvärld fanns Olgas klinik i Sverige med öppen donation.:) Efter allt fint som jag hört om den kliniken. Just nu är jag mest less på att svenska kliniker är så j*klä stelbenta och ointresserade av att testa nytt. Samma i Finland. Känns bara som att Livio i Falun gör det... men då har de bara frysta ägg :(

Fattar, det är ett virrvarr av beslut. Hoppas ni kommer fram till något bra!
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-13 14:39:08 följande:

Grattis! Vad skönt att allt såg bra ut. Ska ni ta reda på om det blir en pojke eller flicka?

Åh vet inte, gjorde inte det med dottern och det vart ju väldigt spännande men nu skulle vi ev kolla av praktiska skäl:)
  • Sjuttiosjuan
    Snurranfian skrev 2019-12-14 09:44:34 följande:

Mmm tack! Vi har en blasto kvar i Finland.. kommer köra på det. Sen lutar det åt att kasta in handduken i detta. :/

Håller alla tummar för den!! När blir det FET?
  • Sjuttiosjuan
    Smulantobe skrev 2019-12-14 19:12:26 följande:

Hej alla, mitt första inlägg här! ! Jag och min man planerar för äggdonation under 2020, är detta tråden där man ska hänga då;)? Eller andra/fler trådar som ni rekommenderar?

Jag är 38, vi har 4 ivf-er bakom oss (jag är low responder, fått ett befruktat ägg/ivf de första tre gångerna och inget den 4:e gånger) och nu planerar vi för äggdonation på Ovumia i Helsingfors. 

Någon mer som också ska köra/har kört vid Ovumia?

Ni som gör äggdonation utomlands, står ni också på kö i Sverige? 

Någon mer än oss som har varit inne på att använda ägg från syster? Vi har ej fått bekräftat än att hon är "lämplig", men fick positiv respons från Ovumia när vi var där och har bokat in besök för syster för att undersöka möjligheterna. 

Så peppande att läsa här på tråden, TACK för det! Verkligen speciellt att gå igenom allt detta, så på något sätt är det skönt att det finns  andra i liknande situation som fattar. 

Välkommen! Ja, det är nog den mest aktiva tråden om ÄD på familjeliv tror jag:)

Spännande! Vet att några andra här går i Finland men inte hört om någon som använt ägg från närstående.
  • Sjuttiosjuan
    Fertilitetsresa skrev 2019-12-14 22:47:14 följande:

Jag behöver er hjälp!!

Jag ska göra FET i Helsingfors nu i veckan som kommer (18/12) och hade fått ordinationen ?Påbörja Progesteron mic 400mg x2 den 13/12? via mail.

Slarvade och läste inte på paketet min gynläkare ordinerat utan har tagit två vaggisar/dag. NU läser jag på paketet ?Lutinus progesteron 100 mg? har jag tagit för lite progesteron dessa dagar?? Men jag kan väl inte ta flera vaggisar per gång???

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta!!

Så kan det nog tyvärr vara , på vår klinik tar man Crinone och det är starkare men när dom inte hade den på apoteket sa dom att jag skulle ta 4 lutinus per gång istället. Hoppas det inte är ngn fara!
  • Sjuttiosjuan
    Limarie skrev 2019-12-15 17:27:40 följande:

Läste att Crinone har 90mg. Lutinus 100mg. 

Då har ju Lutinus mer? 

Någon som har tagit Uterogest samtidigt som Lutinus och Crinone? 

Okey, Dåså! Det var infon jag fick då.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019