• litenmenstark

    Är jag återbetalningskyldig?

    Lånar en väns FL konto!


     


    Det är såhär, En person var skyldig mig en summa pengar (25.000) Hon kunde inte betala tillbaka. Sen ringde hon mig och sa att hon har fixat pengar, Hur då frågade jag? Hon lånar pengar av en killkompis som hon ska betala av varje månad. 


     


    Jag pratade med killen och frågade om han gick med på detta, Och att han skulle se till att hon skulle betala tillbaka. Det var lugnt sa han..


     


    Han swischade 25.000 :- till mig, Så skulden hon hade till mig hade hon till honom ny helt enkelt. 


     


    Nu har det gått 1.5 år och en advokat har kontaktat mig att tjejen "lånat" 85.000 av killen och inte haft tanke på att betala tillbaka alltså bedrägeri. 


     


    Killens advokat säger att jag måste swisha tillbaka dom 25.000 till honom?


     


    Vad säger lagen om detta? Att hon inte betalar honom är väl inte mitt fel? Eller mina problem? Jag frågade om det var okej för honom och det var det? Det är väl hennes ansvar, Speciellt när han har godkänt  det? Mvh

  • Svar på tråden Är jag återbetalningskyldig?
  • Aniiee

    För det första tror jag inte ett dugg på att du är någon annan än vanligt.

    För det andra så nej, det är inte troligt. Hon har lånat pengar, hon ska betala tillbaka dem.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tow2Mater
    litenmenstark skrev 2018-10-18 20:21:00 följande:

    Jag pratade med killen och frågade om han gick med på detta, Och att han skulle se till att hon skulle betala tillbaka. Det var lugnt sa han..


    Vad spelade det dig for roll om hon betalar tillbaka till honom eller inte? låter konstigt att du kollade med honom. Det var ju upp till henne att gora vilket avtal med honom hon ville.
  • Gizmo

    Verkar ju väldigt märkligt om du blir återbetalningsskyldig?
    Eftersom du & killen har ett muntligt avtal om att det är okey, så borde du inte behöva betala tillbaka till honom. 

  • Johan70

    Nej, du hade en fordran mot henne, som hon betalade med pengar som hon lånade av sin manlige bekant. Om hon sedan inte betalar tillbaka till honom, det är inget som rör dig det minsta. Hon har löst sin skuld till dig och det finns inget avtalsförhållande längre. Han kommer inte att kunna nå framgång mot dig.

  • Tiina87

    I advokatens ögon har du lånat 25 000kr av honom eftersom det är han som var swishat dig. Inte hon.

    Kan också vara så att han inte gett all info till advokaten, dvs inte berättat att de 25 000kr är hennes skuld till dig som hon har lånat via honom.

    Men oavsett så är inte du återbetalningsskylldig.

    Men har du något bevis på att pengar är hennes återbetalning på det hon lånat av dig?

Svar på tråden Är jag återbetalningskyldig?