• Jossa82

syhjälp!!

hej, sitter och syr en klänning, men fattar inte beskrivningen!!! hoppas att någon kan hjälpa mig! jag ska sy ihop de dubbla övre framstyckena, vilket jag fattar så klart. sedan vänder man dem rätt, men sedan blir det svårt, det står: " vänd de övre framstyckena. tråckla kanterna, pressa och kantsticka smalt. tråckla ihop och sicksacka de öppna kanterna tillsammans. seadn ska man lägga dem räta mot räta på mittframstycket och tråckla och sy delningssömmarna."
    så nu är min frågor:
    *vad är kantsticka? hur menar de att man ska göra den delen?
    *vad är delningssömmar? hur gör man dem?

tacksam för svar!!!

• Svar på tråden syhjälp!!
  • Ankis71

Oj , det här är ju inte helt enkelt att förklara men jag försöker:
    När du sytt ihop tygstyckerna vänder du så det blir avig mot avig. Sen ska du tråckla och pressa och sen sy en söm en bit in (½ cm) längs kanten så det blir en "stickning". Jämför runt en framficka på ett par jeans.

• Natt

Har du ingen beskrivning med bilder? eller där det står vad orden betyder? Jag förstår inte riktigt på din beskrivning vad det är du ska göra! Beror kanske på att du inte vet vad du ska göra

• Ankis71

Det med delningssömmarna var värre...
    Jag tycker att det kan vara så att om man sytt ihop två tygstycken och viker ut dem så att sömmen är i mitten så ska man vika sömsmånene på var sida om sömmen och sy ner den med en raksöm. Då blir det en söm på rätsidan på var sida om den ursprungliga sömmen.

• Jennie Brunflo

Kan du skriva ut den här delen exakt som det står i mönstret?:

seadn ska man lägga dem räta mot räta på mittframstycket och tråckla och sy delningssömmarna."

Är det så att överdelen består av 4 stycken som sys samman?

• Jossa82

klänningen är en ganska somrig klänning som man knyter bakom nacken, så det som åtsyftas här som framstycke är bröstdelarna. det är alltså två delar för varje bröst om man säger så, då det ska vara fodrat där antar jag. det jag inte riktigt fattar är just det som man ska göra när man först sytt ihop de två likadana delarna som ska utgöra foder. då har jag två likadana delar kvar, en för varje bröst ;o) sedan står det som jag skrev, alltså "tråckla kanterna och kantsticka smalt". då betyder det alltså att jag syr med raksöm närmast kanten för att det inte ska vara så luftigt innanför? det verkar jag fatta. men det är just det där med DELNINGSSÖM som jag inte har en aning om vad det är...
    Det är en underrubrik i beskrivningen som heter just delningssömmar, som kommer direkt efter ovan nämnda beskrivning. där står det: "Lägg sidframstyckena (nedre) räta mot räta, tråckla och sy delningssömmarna".. är delningssömmar helt enkelt den sömmen som håller ihop de tre delar som bildar magdelen? *sorry att jag inte kan förklara så bra...*

• Jennie Brunflo

Jag tycker det låter som om du uppfattat det där med delningssömmar rätt.

Kansticka brukar man göra för att hålla foder eller sömsmåner på plats.

Svar på tråden syhjälp!!