• Megatronqq

    Vägrar utredning angående diagnos

    Hejsan.


    Börjar väl med bakgrunden till allt. Min son är 5 år, har en språksvårighet som gör att han idag går på en språkförskola och ska snart påbörja en förskoleklass för att sedan vidare till skolan. Han har sen han började gå haft en enorm energi. För ca 1 år sedan tog BVC upp angående en utredning och ville skicka remiss innan han påbörjade förskoleklassen/skolan. Dagis hade även påpekat hans oro, stress och rastlöshet samt den bristande fokusen i deras verksamhet. Jag upplever precis samma sak som dom. Ett bra exempel är att han aldrig sitter still mer än några sekunder. Kan inte göra något (till exempel rita mm) längre än några minuter innan nästa sak ska påbörjas. Fokusen finns inte när det kommer till att koncentrera sig på något alls. Kan bli väldigt arg för saker som man normalt inte bryr sig och har ett enormt kontrollbehov. Vill ofta berätta för alla vad dom ska göra och att det är "han som bestämmer" vilket inte funkar speciellt bra i en dagisgrupp. Dom är dock bara 8st i den gruppen men problemen syns redan vilket skrämmer mig av hur det kommer funka i en klass på 15-20 elever. Jag känner igen mig otroligt mycket i hans beteende, fortfarande i vuxen ålder. Jag jobbar även med barn med liknande behov. Mina föräldrar har många gånger påpekat att han är precis som jag var i hans ålder.


    Kanske dåligt skrivet och dåligt förklarat men lite bakgrund iallafall.
    Nu är det dock så att jag levt med ADHD hela mitt liv men varit medveten om det sedan gymnasiet då jag fick min diagnos. Min far har garanterat denna diagnos också men aldrig tagit reda på detta. Jag har en bror med ADD också och en mor med garanterad ADD.


    Barnets mor har en far som med garanti också har denna diagnos samt så har sonen på hennes sida kusiner med diagnosen ADD.

    Nu till problemet. Modern till barnet påstår att han inte alls är sådan hemma hos dem utan där sitter han tyst och stillsamt och ritar på sitt rum, plockar upp efter sig och sitter fint och still i soffan när dom ser film innan det är dags för att i lugn och ro gå och lägga sig. Han blir även aldrig arg över något hemma hos dom utan för henne är det "en helt ny son" hon hör när jag eller förskolan samtalar om detta.
    det är samma visa när det var problem med maten. Hemma hos mig bråkades det, han gjorde allt för att slippa äta och få något annat (mat som han annars gillar) samt på dagis men hos sin mor åt han allt i lugn och ro och han satt inte längre än nödvändigt medan på dagis och här så kunde det ta evigheter för han skulle/ska prata om allt och inget, fråga om allt och inget och göra allt annat än att äta. Han vill även inte göra något själv, utan det ska sitta en vuxen med honom vid de flesta tillfällena även om han inte vill ha hjälp. Vilket inte skedde hos hans mamma utan där kunde han sitta själv under längre stunder och göra sitt.

    Det har förekommit diverse utbildningar på förskolan där varken hon eller hennes sambo deltagit vid. Vi har fått hjälpmedel vid flertal tillfällen men det har inte varit i hennes intresse.


    Hon vill även inte diskutera eller prata om något med mig och verkligen inte om detta. (vi är separerade sedan 4 år tillbaka)
    Vi har haft problem sedan vi separerade, hon har alltid varit tvärtemot allt jag sagt, har aldrig spelat något roll vad. Vi har varit i kontakt med familjerätten men hon har inte velat (även om det varit på hennes villkor) så har hon avslutat kontakten med dem. I princip minsta lilla grej har varit problem.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-19 09:38
    Frågan är alltså, vad ska jag göra? Varför är hon såhär? har någon varit i samma sits?
  • Svar på tråden Vägrar utredning angående diagnos
  • AndreaBD

    Om dina föräldrar säger att han är som du var som barn, så tycker det väger tungt. Och även att du känner igen det ifrån dig själv. Dessutom tycker även förskola det. I det läget bör man utreda och jag ser inte hur mamman kan vägra. Du är ju inte ensam, du har både dina föräldar och förskolan på din sida. Finns det någon skolläkare på den där språkskolan? Eller är det förskola och där finns inte sånt? Senast i 6-års-verksamheten ingår ju sonen i skolan och då kan skolläkare hjälpa få igång utredning. Annars BUP, men det kan vara lite svårare om du går dit och mamman vägrar.

  • Maddi

    Du kanske kan höra vad soc säger om situationen och om dom på något vis kan hjälpa till att få en utredning, att mamman vägrar. Inte ett roligt alternativ, men man gör väl de bästa för sitt barn.

  • Megatronqq
    AndreaBD skrev 2018-10-19 09:51:02 följande:

    Om dina föräldrar säger att han är som du var som barn, så tycker det väger tungt. Och även att du känner igen det ifrån dig själv. Dessutom tycker även förskola det. I det läget bör man utreda och jag ser inte hur mamman kan vägra. Du är ju inte ensam, du har både dina föräldar och förskolan på din sida. Finns det någon skolläkare på den där språkskolan? Eller är det förskola och där finns inte sånt? Senast i 6-års-verksamheten ingår ju sonen i skolan och då kan skolläkare hjälpa få igång utredning. Annars BUP, men det kan vara lite svårare om du går dit och mamman vägrar.


    Det tyckte förskolan också, eftersom jag har erfarenheten men sen är jag inte som sätter en diagnos men hellre stå där om 10 år och gjort en utredning som inte visar något och skolan går bra än att stå där och istället så går det inte alls så bra men man gjorde ingen utredning.
    Maddi skrev 2018-10-19 10:26:41 följande:

    Du kanske kan höra vad soc säger om situationen och om dom på något vis kan hjälpa till att få en utredning, att mamman vägrar. Inte ett roligt alternativ, men man gör väl de bästa för sitt barn.


    Har kontaktat soc idag så avvaktar svar från dem.

    Hon försöker hela tiden lägga allt på mig. Fick som svar "Du kanske ska tänka på hur ni gör hemma. Kanske inte bästa att spela musik, hos oss är det lugnt och skönt och han är inte stressad" men herregud.. det handlar inte om att han är stressad för det är han inte här heller...

  • AndreaBD
    Megatronqq skrev 2018-10-19 11:07:08 följande:
    Det tyckte förskolan också, eftersom jag har erfarenheten men sen är jag inte som sätter en diagnos men hellre stå där om 10 år och gjort en utredning som inte visar något och skolan går bra än att stå där och istället så går det inte alls så bra men man gjorde ingen utredning.
    Maddi skrev 2018-10-19 10:26:41 följande:

    Du kanske kan höra vad soc säger om situationen och om dom på något vis kan hjälpa till att få en utredning, att mamman vägrar. Inte ett roligt alternativ, men man gör väl de bästa för sitt barn.


    Har kontaktat soc idag så avvaktar svar från dem.

    Hon försöker hela tiden lägga allt på mig. Fick som svar "Du kanske ska tänka på hur ni gör hemma. Kanske inte bästa att spela musik, hos oss är det lugnt och skönt och han är inte stressad" men herregud.. det handlar inte om att han är stressad för det är han inte här heller...


    Jag har verkligen all förståelse för att man vill veta, jag har själv två barn med diagnos och båda gångerna har jag fått kämpa emot andra. Inte såå mycket mot min dåvarande man, även om han var tveksam när det gäller andra barnet, men även i det ena fallet en läkare som "inte tror " på ADHD (både barnläkaren, skolläkaren och BUP-läkaren blev förbannade), och andra gången hade lärarna inte märkt något och tyckte fortfarande inte det när barnet gick i högstadiet och själv talade om att hon tyckte att hon hade dessa problem.  

    Det kan jag tänka mig, att mamman då skyller på att det inte är lugnt hos dig. Det bästa du kan göra i det läget är att se till att du verkligen satsa på att skapa en miljö som du tycker är bra för barnet. Och sedan kan du diskutera med mamman tillsammans med soc. Jag tror faktiskt att det är bra chans att de håller med dig, bara du visar att du har skapat bra förutsättningar hos dig också. Annars kommer de ju att säga att du ska prova det först. Visa att du är beredd att samarbeta, att prova olika saker. Det är ju inte hela världen heller om man får prova en eller två andra saker först. Men sedan har du ett bra läge, då kan mamman inte säga emot en utredning längre heller. Såna samtal brukade vi ha på BUP, men då var vi fortfarande ihop. Men så småningom, om han skulle få diagnos och så, då kan det vara en bra idé att ha såna samtal på BUP.
  • Megatronqq
    AndreaBD skrev 2018-10-19 11:25:23 följande:
    Jag har verkligen all förståelse för att man vill veta, jag har själv två barn med diagnos och båda gångerna har jag fått kämpa emot andra. Inte såå mycket mot min dåvarande man, även om han var tveksam när det gäller andra barnet, men även i det ena fallet en läkare som "inte tror " på ADHD (både barnläkaren, skolläkaren och BUP-läkaren blev förbannade), och andra gången hade lärarna inte märkt något och tyckte fortfarande inte det när barnet gick i högstadiet och själv talade om att hon tyckte att hon hade dessa problem.  

    Det kan jag tänka mig, att mamman då skyller på att det inte är lugnt hos dig. Det bästa du kan göra i det läget är att se till att du verkligen satsa på att skapa en miljö som du tycker är bra för barnet. Och sedan kan du diskutera med mamman tillsammans med soc. Jag tror faktiskt att det är bra chans att de håller med dig, bara du visar att du har skapat bra förutsättningar hos dig också. Annars kommer de ju att säga att du ska prova det först. Visa att du är beredd att samarbeta, att prova olika saker. Det är ju inte hela världen heller om man får prova en eller två andra saker först. Men sedan har du ett bra läge, då kan mamman inte säga emot en utredning längre heller. Såna samtal brukade vi ha på BUP, men då var vi fortfarande ihop. Men så småningom, om han skulle få diagnos och så, då kan det vara en bra idé att ha såna samtal på BUP.
    nackdelen är vi vid tidigare tillfällen försökt med soc/familjerätten men hon vägrar och vägrar nu också att sitta ner och diskutera saken över huvudtaget.
    Har varit i kontakt med BUP också vilket hon inte heller vill vara en del av.
    Så länge hon inte vill kommer väl aldrig en utredning ske? Eller kan soc/familjerätten/BUP begära en sådan ändå för barnets skull?
  • AndreaBD
    Megatronqq skrev 2018-10-19 12:24:31 följande:
    nackdelen är vi vid tidigare tillfällen försökt med soc/familjerätten men hon vägrar och vägrar nu också att sitta ner och diskutera saken över huvudtaget.
    Har varit i kontakt med BUP också vilket hon inte heller vill vara en del av.
    Så länge hon inte vill kommer väl aldrig en utredning ske? Eller kan soc/familjerätten/BUP begära en sådan ändå för barnets skull?
    Det är det jag inte vet. Tyvärr. Men kanske vet någon annan här?
  • br4ve

    Du kan starta en utredning utan mammans godkännande.

    Har du grund för dina misstankar och även förskolan och dina föräldrar så väger det tyngre än mammans motvilja.

    Ring på måndag.

    (Sedan tycker jag att andreabd hade många bra tips om hemmiljön)

  • Kusinen
    AndreaBD skrev 2018-10-19 11:25:23 följande:

    Jag har verkligen all förståelse för att man vill veta, jag har själv två barn med diagnos och båda gångerna har jag fått kämpa emot andra. Inte såå mycket mot min dåvarande man, även om han var tveksam när det gäller andra barnet, men även i det ena fallet en läkare som "inte tror " på ADHD (både barnläkaren, skolläkaren och BUP-läkaren blev förbannade), och andra gången hade lärarna inte märkt något och tyckte fortfarande inte det när barnet gick i högstadiet och själv talade om att hon tyckte att hon hade dessa problem.  

    Det kan jag tänka mig, att mamman då skyller på att det inte är lugnt hos dig. Det bästa du kan göra i det läget är att se till att du verkligen satsa på att skapa en miljö som du tycker är bra för barnet. Och sedan kan du diskutera med mamman tillsammans med soc. Jag tror faktiskt att det är bra chans att de håller med dig, bara du visar att du har skapat bra förutsättningar hos dig också. Annars kommer de ju att säga att du ska prova det först. Visa att du är beredd att samarbeta, att prova olika saker. Det är ju inte hela världen heller om man får prova en eller två andra saker först. Men sedan har du ett bra läge, då kan mamman inte säga emot en utredning längre heller. Såna samtal brukade vi ha på BUP, men då var vi fortfarande ihop. Men så småningom, om han skulle få diagnos och så, då kan det vara en bra idé att ha såna samtal på BUP.


    Jag tycker att Andrea skriver mycket bra här ts. Aldeles oavsett om/när det blir utredning finns det ju många sätt som man kan underlätta för barne och som är relevanta och viktiga att göra även om diagnos sättes, så det kan man ju lika väl börja med nu. . Läs på om adhd och försök göra förändringar i hemmiljö mm som rekomenderas. Kanske kan du få ett samtal med bup även om mamman inte går med på utredning?
  • Megatronqq

    Har själv adhd och vi anpassar miljön ut efter just adhd. Vi använder oss även av de rekommenderade sättet att hantera honom vid olika tillfällen.

    Är du säker på detta? Fått höra av bekanta och dagis att det krävs att båda föräldrarna är överens? Har dock inte pratat med bup,soc eller BVC ännu men väntar samtal för samtliga till veckan.


    br4ve skrev 2018-10-20 09:30:01 följande:

    Du kan starta en utredning utan mammans godkännande.

    Har du grund för dina misstankar och även förskolan och dina föräldrar så väger det tyngre än mammans motvilja.

    Ring på måndag.

    (Sedan tycker jag att andreabd hade många bra tips om hemmiljön)


Svar på tråden Vägrar utredning angående diagnos