Inlägg från: Griseknoen35 |Visa alla inlägg
  • Griseknoen35

Värsta kommentaren du fått som gravid?

Kommentarer första barnet när jag var 18 var de värsta. Mycket "hora" och sådant fick jag höra då, mycket sådant skrivet på skåpet i skolan (gick andra året på gymnasiet). Dock var kuratorn inför aborten som inte blev av värst "hur ska du klara av att ens ta hand om ett barn när du är så ung, en abort är faktiskt det enda alternativet" och så satt hon med en lista över positiva saker med barn och negativa... ingen av det negativa hände mig eller mitt barn, den positiva listan på hennes lapp var tom. Jag va 19 när barnet kom och det blev inga problem att ta hand om sonen varken då eller 12 år senare.

Andra barnet: fick nog inga elaka kommentarer då, va 22. 

Tredje barnet: var gravid i vecka 3-5 när jag började jobba efter andra barnet. Min chef vräkte ur sig det ena otrevliga efter det andra. Sa upp mig sen och började plugga. Min mamma va inte så trevlig heller "din röv har växt till det dubbla" "du kommer vara smällfet sen" och sådant. Hon brydde sig knappt när vi berättade att vi skulle ha en tredje. 

• Griseknoen35
    Bjoer skrev 2018-10-19 11:05:32 följande:
    Jag förstår inte. Det är väl relevant att fråga om det är samma pappa? Var ligger det kränkande?
    Det kan väl vara förolämpande om inte annat? Bara för att graviditeten inte va planerad behöver det ju inte vara olika pappor eller att ingen pappa finns med i bilden. Och formuleringen "men det är väl samma pappa", just det där "men", det speglar ju bara personens egna åsikter, inte vidare professionellt. 
  • Griseknoen35
    Bjoer skrev 2018-10-19 12:57:42 följande:

Inte speciellt eller? Då är ju snarare slut-shaming-kommentaren i TS värre. :D

"Men jag kände mig som en billig slampa som blivit gravid efter en utekväll.. "

Som att tjejer inte får ligga med killar från krogen samma kväll, liksom.

Det var ju den känslan TS fick av sättet den som undersökte henne pratade med henne. Hon förklarar sin känsla. och det är väl ändå ganska oansvarigt att gå hem med ett krogragg och bli gravid? Det är stor skillnad mot att bli oplanerat gravid men sin fasta partner man redan har barn med.
  • Griseknoen35
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 13:38:23 följande:
    Nej, det är inte oansvarigt. Skydd fungerar inte alltid och vissa kan inte göra abort. Jag tycker det är fel att shama kvinnor på det sättet, mannen får aldrig utstå det, ingen säger till en man att det var oansvarigt att göra krogragget gravid och ser ner på honom.
    Jo, det är oansvarigt, det är ingen shaming men personer som gärna inte tar ansvar använder ju ofta det kortet dessvärre. Att du anser att mannen inte får stå för det oansvariga lika mycket som kvinnan får stå för dig och din syn.
Svar på tråden Värsta kommentaren du fått som gravid?