Inlägg från: CitronTulo |Visa alla inlägg
  • CitronTulo

Värsta kommentaren du fått som gravid?

Kan fortfarande tänka på en kommentar som jag fick från min barnmorska när jag väntade min andra!

Jag och barnens pappa separerade när tvåan låg i magen.

Jag fick samma barnmorska som när jag väntade min första och när jag skrev in mig för tvåan och berättade om läget så höjde hon rösten och (som jag upplevde det) skällde ut mig för att jag direkt hade "gått i säng med en ny karl så fort den första försvunnit och blivit gravid".

Fick förklara att det var samma pappa som till ettan och att vi flyttat isär innan vi ens visste att tvåan var på gång!

• CitronTulo
    Josefinlalla skrev 2018-10-22 12:20:19 följande:
    Handlar nog inte så mycket om att analysera om de menar något elakt utan man kan ta illa vid sig vare sig det var menat elakt eller inte.

Jag ogillar att bli vidrörd till exempel, och alla i min närhet vet detta. Men när gravidmagen kommer fram så åker mina känslor och gränser ut genom fönstret. De menar såklart inget illa men bara för att man är gravid är man inte allmänhetens att kommentera eller ta på.

Man kommenterar ju inte hejvilt hur andra ser ut så varför gravida?

Lägg mer fokus på att fråga hur den gravida mår, trivs med graviditeten eller ser framemot sin bebis istället för magens form, storlek och etc som är riktat till den gravidas utseende.
    Jag gillar inte heller så värst när någon tar i mig, förstår inte varför det ska vara fritt fram för folk man knappt känner att klappa någon på magen för att den är gravid. Det är MIN mage, låt bli!
  • CitronTulo
    IrriteradMamma skrev 2018-10-23 09:55:25 följande:

Jag jobbar i butik och mot slutet på min graviditet satt jag mycket i kassan. En stamkund började småprata lite om magen och frågade om vi visste könet. Jag svarade att de tror att det är en flicka.

Kunden suckar och säger, "åh vad synd. Du borde göra abort".

Jag blev helt paff och först senare kom ilskan. Har i efterhand kommit på massa jag skulle vilja söga till den personen.

När jag hade fått min första son så delade jag rum med en annan tjej efter förlossningen som fått en flicka. Hon frågade om jag fått en pojke eller flicka, och när jag sa pojke så sa hon "åh, vilken tur du hade, jag hade också velat ha en pojke". Hon hade fått en jättefin och frisk liten tjej, kan inte förstå hur man ens kan tänka så!
Svar på tråden Värsta kommentaren du fått som gravid?